Megbéníthatja az Egyesült Államok gazdaságát, ha nem sikerül a különböző szakszervezeteknek és vasúti társaságoknak egyezségre jutniuk a pénteki határidőt megelőzően, ugyanis ekkor 12 szakszervezet mintegy 125 ezer tagja szüntetheti meg a munkát.
Noha az Egyesült Államokban a személyszállítás terén a vasutak szerepe csekély, hiszen a közlekedés terén évtizedek óta az autók élveztek elsőbbséget, míg a nagyobb távolságokat repülő segítségével küzdik le, az áruszállítás terén már nem ez a helyzet,
a tehervonatok leállása naponta több mint kétmilliárd dolláros kárt okozhat a világ legnagyobb gazdasága számára.
A munkaügyi vita azonban az ország teherszállítással foglalkozó cégei és a munkásaik között zajlik. A történések ismét rávilágítanak a modern élethez szükséges ellátási láncok törékenységére.
A különböző vasúttársaságok és szakszervezetek közül többen ugyan már sikeresen megállapodtak a feltételekről, ám az érintett dolgozók közel felét képviselő két szakszervezet nem fogadta el a vállalatok ajánlatát, majd egy harmadik szervezet tagsága is elutasította a vezetés által elfogadhatónak gondolt alkut. Ha a kimaradókkal nem sikerül közös nevezőt találni, a többi szakszervezet is beszünteti a munkát.
A megállapodás fontosságát mutatja, hogy a Biden-kormányzat is részt vesz a tárgyalásokon, ám az általuk kidolgozott, béremeléseket és jobb egészségbiztosítást is tartalmazó ajánlat nem volt elfogadható.
A párbeszédet Marty Walsh munkaügyi miniszter vezeti, és kormányzati tisztviselők szerint a felek jóhiszeműen vesznek abban részt.
Ennek ellenére készülnek tervek a Fehér Házban arra az eshetőségre is, ha nem sikerülne egyezséget kötni.
A leginkább vitatott kérdéssel, mely a vasúttársaságok rendkívül szigorú megjelenési politikáját érinti, ugyanis a kormányzati javaslat nem foglalkozott. A vállalatok ennek alapján ugyanis kirúghatnak, és korábban ki is rúgtak már olyan dolgozókat, akik betegség miatt nem tudtak dolgozni menni. A cégek szerint az általuk biztosított fizetett szabadságot felhasználva a munkások bármikor meglátogathatják az orvost, ugyanakkor a váratlan megbetegedéssel a dolgozók sem számolhatnak előre.
A tárgyalások elhúzódása a tehervonatok működésén alapuló árupiacokra is hatással van,
így például az ország villamosenergia-termelésének 22 százalékát adó szén szállításának lehetséges leállása miatt az amerikai földgázárak is emelkedésnek indultak, de a hajón szállított kukoricáért is prémiumot fizetnek a kereskedők. Ugyanakkor a különböző uszályokból és más teherszállító hajókból sincs elegendő, és azok nem is tudnak minden vasútállomásig eljutni.
A benzinár elmúlt hetekben csökkenő tendenciáját is visszafordíthatja a sztrájk, ugyanis az amerikai szabályozás értelmében a legtöbb üzemanyagba etanolt is tesznek, amelynek közel háromnegyedét vasúton mozgatják. A megújuló üzemanyag hiányát a gyártók az úgynevezett RINS kreditek megvásárlásával is kiválthatják, ám ennek ára is ismét csúcsközeli értékig kúszott. A vonatok haladásához szükséges dízel viszont olcsóbb lett a hírek hatására.
Ezért a vasúti szállítás kiváltása nem egyszerű feladat, hiszen
ha mind a hétezer távolsági tehervonat leállna, pótlásukra 460 ezer kamionra lenne szükség,
ami a teherautósokat tömörítő szervezet élén álló Chris Spear kongresszusnak írt levele szerint lehetetlen. Már csak azért is, mert a közúti áruszállítás is súlyos problémákkal küzd, így például 80 ezer sofőr hiányzik a szektorból – olvasható a Bloomberg összeállításában. Azt, hogy a leállás hatásai meddig gyűrűznek tovább, nehéz megállapítani, de a csirketenyésztőket tömörítő szervezet részéről Tom Super elmondta, hogy a csoport tagjainak hetente 27 millió véka búzára és 11 millió véka szójára van szükségük tápként, ennek tetemes része vasúton érkezik.
A különböző, működésükhez vasúti áruszállítást igénylő iparági szervezetek közül egyre több sürgeti is a kongresszust, hogy tegyen lépéseket a sztrájk elkerülése érdekében, ám az erről szóló republikánus javaslat Bernie Sanders szenátusi fellépése miatt a szavazásig sem jutott el szerdán.
Ráadásul már a sztrájk puszta lehetősége is fennakadásokkal jár, így a munkaügyi vitában közvetlenül nem érintett, személyszállítással foglalkozó Amtrak távolsági járatai is leállhatnak, ugyanis azok a tehervonat-vállalatok tulajdonában álló síneken közlekednek. Igaz, a legforgalmasabb, az ország északkeleti részén többek közt New Yorkot, Washingtont és Bostont összekötő Acela folyosót nem érinti a sztrájk, mert azt a vonalat az Amtrak maga üzemelteti.
A személyszállítás zavarai – amelyek Chicagót és több más várost is érintenek az ingázók által használt vonalakon – azonban eltörpülnek a teherszállítási kihívások mellett. Több társaság már csütörtökön korlátozásokat vezetett be, így például a Warren Buffet Berkshire Hathawayének birtokában álló BNSF Railway az autó- és intermodális szállításokat állította le.
Még nagyobb problémát okoz a veszélyes anyagnak számító ammóniaszállítások leállítása,
amire szintén sor került már, hiszen a sztrájk esetén nem állhat le a pályán a műtrágyagyártás fontos alapanyaga. A vasúttársaságok más veszélyes anyagok továbbítását is beszüntették hasonló okokból. Ráadásul ezek közül sok nagyobb mennyiségben csak direkt erre a célra kialakított tehervagonokkal szállítható.
A szakszervezetek népszerűségének növekedése és az egyre határozottabb munkás-érdekképviselet jövője szempontjából is súlyos következményei lehetnek annak, hogy mikor és hogyan sikerül majd lezárni a munkáltatók és a munkások vitáját, és sikerül-e megfordítani az Egyesült Államokat jellemző, évtizedek óta a vállalatok számára kedvező trendeket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.