A S&P Global Market Intelligence adatai szerint tovább csökkennek a tengeri szállítási árak, ez azonban kivételesen nem jó jel, mert nem a kikötők alacsonyabb leterheltsége és az ellátási lánc zavarainak enyhülése, hanem a kereslet visszaesése az egyik fő ok. Az árakat a koronavírus-járvány tornászta az egekbe, egy hagyományos konténer szállítási költsége kétezer dollárról tavaly nyárra tízezerre ugrott. Az elmúlt három hónapban azonban egyre olcsóbban lehetett szállítani a konténereket és a szárazárut, a szokásos árcsúcsot a vártnál korábban érték el – számolt be a CNBC az elemzés eredményéről.
A piac szezonalitásából adódóan a száraz ömlesztett áru fuvardíjai jellemzően a harmadik negyedévben érik el a csúcsot; a legfrissebb kilátások szerint azonban arra számítunk, hogy ez idén a második negyedévben megtörtént
– írták.
Modellszámításuk szerint a főbb nyersanyagok tengeri szállításának árbarométere, a Baltic Dry Index várhatóan 20-30 százalékkal csökken az év során, mielőtt 2024-ben némileg helyreállna.
Az előrejelzés megerősíti a globális recesszió növekvő kockázatát, mivel a fogyasztói kereslet a megélhetési költségek és az infláció emelkedése közepette lelassul. A Kereskedelmi Világszervezet (WTO) áruforgalmi barométere is a forgalom növekedésének stagnálását mutatta: az augusztusban közzétett jelentés szerint
az első negyedévben az éves növekedés 3,2 százalékra esett vissza a 2021 utolsó három hónapjában mért 5,7 százalékról.
A visszaesés oka részben az ukrajnai konfliktus, illetve a koronavírus-járvány megfékezésére alkalmazott kínai zéró tolerancia . A WTO szerint ugyan idén nőni fog a világkereskedelem, de az előrejelzéssel kapcsolatos bizonytalanság is
az ukrajnai konfliktus, a növekvő inflációs nyomás és a fejlett gazdaságokban várható monetáris politikai szigorítás miatt.
.
Az S&P Global Market Intelligence osztja ezeket az aggodalmakat. Bár az elemzők az elkövetkező hónapokban némi szezonális javulásra számítanak a száraz ömlesztett áruk piacán, a szállítási árakat több tényező is befolyásolja. A kínai járványpolitika enyhítése vagy egy esetleges tűzszünet Oroszország és Ukrajna között megemelheti a fuvardíjakat, a kereslet és a fogyasztás további lassulása pedig még lejjebb nyomja majd az árakat. Pozitívum viszont, hogy a Federal Reserve Bank of New York legfrissebb indexe szerint enyhül a globális ellátási láncra nehezedő nyomás, bár továbbra is történelmi magasságban marad.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.