Meglepőnek tűnik, hogy miközben a kőolaj piacán az elmúlt hónapokban időnként már túlkínálat mutatkozott az orosz export visszaesése ellenére, a finomított termékek közül a gázolajból még sincs elegendő. Míg az olajat szinte azonnal szállítják a tankerhajók, ha valahol hiány van, és így a magasabb ár miatt megéri, a dízel helyzete ennél bonyolultabb.
Az Egyesült Államok keleti, északkeleti részén egyre inkább problémát okoz az ellátás, a novemberi lejáratú szállítmányok ára rövid idő alatt harmadával drágult, miközben a Mexikói-öböl partján, vagyis az ország déli részén bőséges az ellátás. A furcsa helyzetet egyrészt az okozza, hogy az idei aszály során leapadt a Mississippi folyó, amely egy hatalmas kapacitású hajózási útvonal normál esetben, most viszont jó, ha két szembejövő hajó elfér egymás mellett. A szállítási kapacitás így lecsökkent, ami egyrészt a dízelolaj északra szállítását akadályozza, másrészt a mezőgazdasági termények délre, a tengerparti kikötőkbe való eljuttatását nehezíti.
A hajózási lehetőség beszűkülése miatt megnőtt az igény a vasúti és a közúti szállítás iránt, utóbbi természetesen megint csak a dízelolaj keresletét növeli. És ha mindez nem lett volna elég, vasutassztrájk kezdődött, amely elhúzódik, így a szállítás még problémásabb, még nagyobb a közúti szállítás iránt az igény, ami tovább növeli a dízel iránti keresletet.
A tartalékok így történelmi mélypontra zuhantak: mindössze 25 napra elegendő szinten állnak, miközben a Mexikói-öböl kikötőiből inkább exportálják a dízelt, mint hogy a keleti part kikötőibe szállítsák, és az ottani készleteket feltöltsék.
Ennek oka egy 1920-as törvény, amely előírja, hogy az USA egyik kikötőjéből a másikba csak amerikai tulajdonú hajó szállíthat, amerikai személyzettel, amerikai zászló alatt, sőt, még amerikai gyártásúnak is kell lennie. Száz éve lehet, hogy indokolt volt ez a szabály, de ma már alig felel meg valamelyik hajó ezeknek a feltételeknek, hisz igen drága így üzemeltetni a hajókat. Rövid távon az lenne a megoldás, ha átmenetileg felmentést alkalmaznának a dízelszállításra, egyelőre azonban nem döntött így az amerikai kormányzat. Így előállt az a helyzet, hogy az USA keleti partján drágább a dízel, mint Európában, ezért előfordul, hogy az eredetileg Európa felé tartó közel-keleti szállítmányokat egyszerűen inkább továbbviszik az amerikai keleti partra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.