BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az idén már másodszor próbálják megbénítani Spanyolországot a fuvarozók

A tavaszi sztrájk után a kamionosok kaptak egymilliárd eurót, de ez nem fedezi a növekvő költségeiket. A mostani munkabeszüntetés napi 600 millió euróba kerülhet a spanyol gazdaságnak.

A spanyol kormány több mint ötvenezer rendőrt vezényelt az utcákra a fuvarozók újabb sztrájkja miatt, amelyet hétfőn hirdettek meg határozatlan időre. Az egyenruhásokat olyan stratégiai pontokra küldték ki, mint a barcelonai kikötő és a madridi, valamint sevillai nagybani piac. Raquel Sanchez közlekedési miniszter szerint az első napon még nem voltak jelentős fennakadások az ellátásban. „A rendőrök feladata, hogy segítsék a fuvarozók döntő többségét, akik el akarják végezni a munkájukat – közölte a tárcavezető, aki szerint semmi értelme a sztrájknak. – Nem fog segíteni senkinek, épp ellenkezőleg.

BARCELONA, CATALONIA, SPAIN - 2019/03/18: A long line of trucks is seen moving slowly at the center of Barcelona during the strike.The autonomous truckers of the Autonomous Port of Barcelona have made a slow march with their trucks circulating at the center of Barcelona to claim wage improvements in their contracts with the port of Barcelona as well as streamlining the loading and unloading of trucks.
Kamionok sorakoznak Barcelona belvárosában 
Fotó: Paco Freire / Getty Images

Ez már a második fuvarossztrájk az idén, amelyet egy nem hivatalos csoportosulás, a Platform a Szállítási Szektor Védelméért szervezett. A Platform elsősorban önfoglalkoztató sofőröket és kicsi, csupán pár teherautós flottát fenntartott cégeket tömörít. A szállítmányozási szabályozás módosítását követelik és a megélhetési költségek növekedése ellen tiltakoznak. A márciusi és áprilisi húsznapos sztrájkjuk gyakorlatilag megbénította a spanyol ellátási láncot, élelmiszerhiányhoz és inflációs hullámhoz vezetett, és az első negyedévben 0,2 százalékkal csökkentette a gazdasági növekedést.

A sofőrök akkor kiharcoltak egy egymilliárd eurós csomagot, amely a dízelüzemanyag árára vonatkozó kedvezményeket és 1200 eurós készpénzbónuszt tartalmazott. (Egy euró 405,2 forint.) A tiltakozók szerint a kormányzati segítség nem volt elegendő ahhoz, hogy megbirkózzanak a növekvő költségekkel, és a hatóságok sem tartják be azokat a törvényeket, amelyek megakadályoznák, hogy veszteséget termelve kelljen dolgozniuk. 

Sokan mennek csődbe a szállítási ágazatban, mert nem tudják fedezni a kiadásaikat. Nem éri meg már dolgozni sem

– mondta a Reutersnek Nuria Hernan, akinek a férje teherautót vezet. Éppen ezért szólította fel a sztrájkból egyelőre kimaradókat Manuel Hernandez, a Platform vezetője, hogy „minden fuvarozó, aki dolgozik, gondolkodjon el, pakolja ki a kamionját, menjen haza és csatlakozzon hozzánk”.

BARCELONA, CATALONIA, SPAIN - 2019/03/18: A long line of trucks is seen moving slowly at the center of Barcelona during the strike.The autonomous truckers of the Autonomous Port of Barcelona have made a slow march with their trucks circulating at the center of Barcelona to claim wage improvements in their contracts with the port of Barcelona as well as streamlining the loading and unloading of trucks. (Photo by /SOPA Images/LightRocket via Getty Images)
Az első nap még nem okozott fennakadást az ellátásban 
Fotó: Paco Freire / Getty Images


A Platform munkabeszüntetését azonban nem támogatják sem a nagy fuvarozási cégek, sem a két legnagyobb spanyol szakszervezet, a Munkások Általános Szövetsége (Unión General de Trabajadores) és a Munkásbizottságok (Comisiones Obreras). Bár a munkabeszüntetés hatása az első nap után még elhanyagolható, Eduardo Irastorza, az OBS Business School professzora szerint a sztrájk, amely mindössze 11 nappal a Black Friday és hetekkel a karácsonyi ünnepek előtt zajlik, napi 600 millió euróba kerülhet a spanyol gazdaságnak, különösen, mivel a kiskereskedelmi forgalom ebben az időszakban 70 százalékkal is nőhet. 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.