Az orosz tranzitcég, a Transznyefty közleménye szerint a Barátság vezetéken a fehéroroszországi kőolaj-finomítókban feldolgozott olajat küldik tovább nyugatra: Lengyelországba, Magyarországra, Csehországba és Szlovákiába. Ukrajna már áprilisban is emelte a díjat, a teljes évre kivetített drágulás 51 százalékos.
A hírt közlő Hvg.hu cikke szerint
18,3 százalékkal emeli Ukrajna a területén áthaladó Barátság kőolajvezetéken szállított nyersanyag tranzitdíját.
Kijevi indoklás szerint az áremelésre azért van szükség, mert az ország elleni orosz támadások következtében áram- és üzemanyaghiány keletkezett, ami ezen a téren is drágulást eredményezett. A Barátság vezetéken idén több alkalommal is szünetelt a szállítás, legutóbb azért, mert az egyik orosz rakéta megrongálta vezetéket ellátó áramelosztók egyikét.
November közepén a Lengyelországot ért rakétabecsapódásokat követően kiderült, hogy rakétatalálat érte a kőolajvezeték áramellátóját is a fehérorosz–ukrán határon, a Barátság kőolajvezeték azonban nem sérült meg. Herman Haluscsenko ukrán energetikai miniszter közölte, hogy az átfogó orosz rakétatámadás az Ukrajnával szomszédos több ország energiarendszerére is hatással volt.
Korábban a VG megírta, hogy a hazai, három hónapra elegendő stratégiai tartalékon felül általában a finomítóknak is van egy 30 napos tartalékuk, hogy a finomítás zökkenőmentes legyen, s ez így van Százhalombattán is. Vagyis a mostani pár napos fennakadás nem veszélyezteti az üzemanyagellátást.
A magyar kormány szerint a horvátok visszaélnek a monopolhelyzetükkelHa a Barátság kőolajvezetéket kiiktatják, akkor egy importútvonal marad, az Adria kőolajvezeték, amely Horvátországból érkezik Magyarországra. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.