A pandémia lecsengésével a maszkhasználat is világszerte visszaszorult, e folyamatot törte meg a pekingi zéró-Covid-politika hivatalos lezárása, és ezzel együtt a nemzetközi utazások korlátozásoktól mentes engedélyezése. Legalábbis kínai részről, hiszen az egyes országok egymás után jelentették be, hogy megelőző intézkedésként csak olyan turistákat engednek be, aki negatív vírustesztet tudnak felmutatni. Bár a tesztelés gyakorlata jól ismert, elfogadott és könnyen kivitelezhető, az Európába tartó kínaiak közül rengetegen ejtették a tervüket, és vagy máshová váltottak repülőjegyet, vagy későbbre halasztották az utazásukat.
Az Egyesült Államok sem kevésbé megengedő, ha van negatív teszt, akkor jöhet a turista, ha nincs, akkor nem. A két ország közötti kapcsolatokat a nem csituló kereskedelmi háború és a nemrég Amerika felett kilőtt kínai „meteorológiai” (kém)léggömb mellett a járványkezelési különbségek is rontják. A légi forgalmat kölcsönösen a minimálisra redukálták, ezen csak engedményekkel, háttérpolitikai alkukkal lehetne áttörést elérni.
A kínaiak a maszkviselést már megszokták, de fölöslegesnek ítélt tesztekre már nem hajlandók.
Mindez azonban a globális légi forgalom dinamikus fejlődését is hátráltatja. Maszkviselési kötelezettséget egyre kevesebb légitársaság ír elő a járatain, de vannak olyanok, amelyek a dolgozóik érdekében nem hajlandók eltekinteni ettől. Az Egyesült Államokban
a pandémia leküzdésének jeles ünnepnapjaként tartják számon 2022. április 18-át, amikor egy floridai szövetségi bíró hatálytalanította a maszkviselési kötelezettséget a belföldi járatokon.
A légitársaságok azonnali hatállyal eltörölték a korábban hasznos, később már irritálóvá vált védőeszköz kötelező használatát. Az Európai Unióban erről nem egy bíró hozta meg a döntést, hanem az Európai Bizottság adott ki róla ajánlást 2022. május 16-án, amihez a legtöbb légitársaság és repülőtér-üzemeltető azonnal alkalmazkodott.
A transzkontinentális járatokon azonban ajánlott maradt a maszkviselés, ami a Dél-Amerikába tartókon ma is kötelező – bár nem mindegyik légitársaságnál. Mindenesetre a kellemetlen meglepetések elkerülése végett az utazás előtt érdemes tájékozódni az épp aktuális előírásokról. Igaz, ha az utasnak véletlenül nincs maszkja, készséggel kisegítik azzal a repülőtéren, emiatt nem hiúsul meg az útja.
Ami az európai légitársaságokat illeti, természetes nem tiltják a maszkviselést, hanem elfogadják, ha egy utas ezzel kíván védekezni a fertőzések ellen.
Egyedül az International Airlines Grouphoz tartozó spanyol Iberia a kakukktojás ebben a kérdésben,
ott csak maszkban szabad felszállni a gépre és leszállni róla. Érdekesség, hogy az ugyanezen csoporthoz tartozó British Airwaysnél opcionális a maszkviselés, és csak akkor teszi kötelezővé, ha a célállomás országában ez az előírás. Hasonló protokollt követ a legtöbb európai légitársaság – derül ki az afar.com összeállításából.
Ebbe a körbe tartozik a Finnair, az Icelandair, az olasz ITA Airways és a portugál TAP. Az Air France a hatévesnél idősebb utasainak – saját védelmük érdekében – javasolja a maszkhasználatot, hasonlóan a vele egy csoportban működő holland KLM-mel. Az Európa és Amerika között ingázó Virgin Atlantic járatain semmilyen korlátozás sincs érvényben.
Az ír Aer Lingus is kivételnek számít, náluk az Ausztriába és Spanyolországba induló és onnan érkező járatokon kötelező a maszkviselés.
De ha valaki a Ryanairrel utazik mondjuk Bécsből Dublinba, annak nem kötelező a védőeszköz használata. Európa legnagyobb fapados légitársasága azonban az aktuális szabályokról semmilyen tájékoztatást nem ad, az informálódást az utazók felelősségére bízza. A Lufthansánál hasonló a helyzet, csak a kérés megfogalmazásában járnak el sokkal udvariasabban. A skandináv légitársaság, az SAS egyedül a Kínába menő és onnan érkező járatain kötelezi utasait a maszk felvételére.
A javasol, de nem kötelez felfogás jellemzi többi között az Air Canada, az All Nippon Airlines (ANA), az Emirates, az Air New Zealand, a Turkish Airlines és az Aeromexico protokollját. A legnagyobb latin-amerikai légitársaság, a LATAM már szigorúbb. Valamennyi brazíliai, ecuadori és kolumbiai belföldi járatára előírja a maszk viselését, ahogy a Brazíliából induló nemzetközi járatokra is.
Az Iberiához hasonló teljes szigor jellemzi a hongkongi illetőségű Cathay Pacificet,
ott csak az orrfújás és az étkezés idejére szabad megválni a biztonság érzetét keltő maszktól. Az Egyesült Államokban a tavaly áprilisi felszabadító ítéletnek megfelelően döntött az Alaska Airlines, az American Airlines, a Delta Air Lines, a United Airlines, a Southwest Airlines és a JetBlue a maszkviselésről, az utasokra bízva a választást.
Ugyanakkor az amerikai járványügyi hatóság (CDC) nyomatékosítja, hogy prevenciós céllal a kétévesnél idősebb utasok viseljenek megfelelően záró és szűrő maszkot a fedélzeten – ennyit megtehetnek saját maguk és utastársaik védelmében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.