BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Már nagyon megnézik a britek, hogy mit vesznek és mennyiért

Februárban tizenegy éves rekordot döntött a bolti árak emelkedése az Egyesült Királyságban. Különösen a zöldségek, a gyümölcsök és a cukoralapú termékek drágultak. Egyre több fogyasztó keresi az olcsóbb beszerzési forrásokat, a diszkontok, internetes áruházak forgalma folyamatosan nő.

A bolti árak inflációja a februári 8,4 százalékhoz képest márciusra 8,9 százalékra gyorsult év/év alapon, ez a mérések kezdete óta eltelt tizenegy év legmagasabb értéke – közölte az egyesült királyságbeli kiskereskedők legnagyobb szövetsége, a British Retail Consortium (BRC).

Bad Weather To Blame For Fresh Veg Shortage
CARDIFF, WALES - FEBRUARY 22: Empty fruit and vegetable shelves in a supermarket on February 22, 2023 in Cardiff, Wales. Aldi, Asda, Morrisons and Tesco have placed limits on the number of tomatoes, cucumbers and peppers customers can purchase due to shortages. The UK government has said this is due to extreme weather in Spain and north Africa which has affected harvests. (Photo by Matthew Horwood/Getty Images)
Üres zöldséges- és gyümölcsösrekeszek fogadják sokszor a brit vásárlókat. A hiány is felfelé hajtja az élelmiszerárakat. 
Fotó: Matthew Horwood

Az élelmiszerárak még ennél is nagyobb mértékben, 15 százalékkal nőtt, amihez főként a gyümölcsök és a zöldségek hiánya járult hozzá. 

A britek a paradicsomot, az uborkát és a paprikát Spanyolországból és Észak-Afrikából szerzik be, ám a mediterrán államok készletei lecsökkentek, ráadásul a gyenge font miatt az import is jelentősen megdrágult. A cukor drágulásának következményeként a csokoládé, az édességek és a szénsavas italok ára is számottevően nőtt márciusban.

A magasabb árak átalakították az élelmiszer-vásárlási szokásokat: az emberek inkább többször és alkalmanként kevesebbet vásárolnak, próbálják csak a legszükségesebbeket megvenni,

és azokat is inkább online és a diszkont élelmiszerboltokban, mint az Aldi vagy a Lidl. A tendencia várhatóan marad, mivel a szélesebb körű bolti árak növekedésének üteme még nem érte el a csúcsot a BRC vezetője szerint. Igaz, az élelmiszerárak emelkedésének mértéke valószínűleg már enyhülni fog a következő hónapokban. A kormánytámogatás ellenére az energiaárak is növelték az inflációt.

A Bloomberg értesülése szerint a britek a pénzügyi helyzetük romlására számítanak az idén. A Deltapoll múlt heti felmérésében részt vevők a következő tizenkét hónapra átlagosan 9,4 százalékos inflációt várnak.

Az infláció megfékezésére a Bank of England 4,25 százalékra emelte az alapkamatot a múlt héten. Előrejelzése szerint a gazdaság egyelőre elkerüli a recessziót, s számításaik szerint az árszínvonal emelkedésének mértéke a februári 10,4 százalékról az év végére 4 százalék alá csökken.

Már csak ételre és akciós holmira futja a briteknek

Meglepetésre jelentősen nőtt a brit kiskereskedelmi forgalom februárban az előző hónaphoz képest, de ez nagyrészt a szupermarketekben és a diszkontáruházakban elköltött pénznek köszönhető.

Egyre jobban megy az e-kereskedelmi óriásnak

A legnagyobb brit online kiskereskedő, az Ocado Retail a február 26-át megelőző 13 hétben 584 millió font bevételt ért el,  szemben az egy évvel korábbi  565 millió fonttal – írta keddi közleményében a vállalat, amelyben az Ocado és a Marks & Spencer fele-fele arányban tulajdonos. 

A forgalomnövekedés éves alapon 3,4 százalékos volt az első negyedévben, ami azt mutatja, hogy egyre több fogyasztó választotta az online szupermarketet. 

Covid-19 Lockdowns Provide Boost For Online Grocery And Takeaway Sales
A delivery truck operated by Ocado Group Plc reverses into a loading bay at their fulfilment centre in Enfield, U.K., on Wednesday, Sept. 30, 2020. Covid-19 lockdown enabled online and app-based grocery delivery service providers to make inroads with customers they had previously struggled to recruit, according the Consumer Radar report by BloombergNEF. Photographer: Hollie Adams/Bloomberg via Getty Images
Az Ocado e-kereskedelmi óriás forgalma is felfutott, a cég az idén már ismét nyereséges lehet.
Fotó: Getty Images

Az Ocado Retail szerint a rendelések átlagos heti száma 3,6 százalékkal, 381 ezerre nőtt, aktív ügyfeleik száma pedig elérte a 951 ezret, ez az egy évvel korábbihoz képest 13,8 százalékos növekedés.

A kosárérték változatlan maradt, miután az eladások 8,3 százalékos növekedése mellett a megvásárolt cikkek átlagos darabszáma száma 7,5 százalékkal csökkent.

A vállalat megerősítette a 2022–2023-as pénzügyi évre vonatkozó célszámait, és erősödő forgalomra számít az üzleti év hátralévő részében is. Ha így lesz, akkor a szerény nyereséget tud felmutatni az Ocado az előző évi 4 millió fontos veszteség után – jegyezte meg a Reuters.

Minden pennyt megfognak a brit háztartások

A britek 2022 nagy részében a tavalyinál kevesebbet vásároltak, a trend a karácsonyi szezonban is tartott. A piacvezető élelmiszer-kiskereskedelmi lánc vezetője szerint a fogyasztók számára (is) nagyon nehéznek ígérkezik az idei év.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.