A Walt Disney bezárta a metaverzummal foglalkozó részlegét, és a Microsoft is hasonlóan döntött nemrég, amikor leállította a közösségi virtuálisvalóság-platformját. Mark Zuckerberg éveken át nagyon komolyan gondolta a metaverzum kialakítását, amit mi sem jelez jobban, mint hogy a Facebookot átnevezte Meta Platformsra 2021 őszén. A cégóriás a névváltoztatás után a metaverzum kiépítésére koncentrált. A vezető a napokban mégis arról írt, hogy a fejlesztések középpontjába a mesterséges intelligenciát helyezi.
A metaverzum koncepciójának hanyatlását jelzi az is, hogy a virtuális ingatlanok árai – tehát az olyan helyeké, amelyeket az online világban az avatárunknak vásárolhatunk – beszakadtak.
A Decentralandban a földterületek átlagos eladási ára csaknem 90 százalékkal csökkent az egy évvel ezelőttihez képest a WeMeta szerint.
Miért történt mindez? Azért, mert a felhasználók többsége még mindig idegenkedik a virtuális valóságtól. Ráadásul ahhoz, hogy egy ilyen – még kezdeti fázisú, döcögő – digitális birodalomban részt vegyen valaki, mélyen a pénztárcájába kell nyúlnia a megfelelő hardverért. A cégek a keresletet a fejlett, nyugati országok társadalmaitól várták. A megélhetés viszont mindenhol nehezebbé vált, így a fogyasztók inkább másra költik a pénzüket.
Várhatóan a mesterséges intelligencia hoz megtérülést a közeljövőben. Azt pedig nem látni, hogy a metaverzum felhasználói kedveltsége és keresettsége mikor éri el azt a kritikus tömeget, amikor már megtérülést biztosít a szolgáltatóknak.
Ezt lereagálva a technológiai vállalatok is nyugvópontra helyezték a projektjeiket, és munkahelyeket szüntetnek meg. Zuckerberg 2023-at egyenesen a hatékonyság évének jelölte meg. Ősszel 11 ezer alkalmazottat bocsátott el, és további 10 ezer álláshelyet megszüntet. A Disney-nél a közelmúltban vezetőváltás és átszervezés volt, ezzel együtt fordult a prioritás is. Robert Iger vezérigazgató novemberben tért vissza a vállalathoz, és megkezdte a költségek csökkentését. A vállalat közölte, hogy 7 ezer munkahely megszüntetését és 5,5 milliárd dolláros költségcsökkentést tervez. A Microsoft is megnyirbálta a digitális birodalmak kiépítésére szánt költségvetést.
A legnagyobb sikert eddig az olyan kisebb vállalatok, mint a Decentraland és a Sandbox aratták, ahol a felhasználók virtuális földet vásárolhatnak és saját világokat építhetnek ki. A földeladások száma azonban csökken, és a Decentralandban bezuhantak a négyzetméterárak. A WeMeta cég adatai szerint az átlagár az egy évvel ezelőtti 45 dollárról 5 dollárra esett.
A platformot felügyelő Decentraland Alapítvány szóvivője szerint a telekeladások nem jelzik a felhasználók számának növekedését.
A Decentraland aktív felhasználóinak száma a negyedével csökkent a novembertől januárig tartó időszakban, ám a DCL Metrics szerint a héten fellendülést hozhat a Metaverse Fashion Week. Az eseményen olyan neves márkák vesznek részt, mint a Dolce & Gabbana és a Tommy Hilfiger.
Nyilvánvaló, hogy a metaverzum körüli őrület visszaszorult. De ezt nem szabad összetéveszteni a fejlődés hiányával
– mondta Matthew Ball kockázatitőke-befektető a The Wall Street Journalnak.
A Meta a metaverzum kiépítésére most már hosszú távú célként tekint. Talán évek múlva újból erőre kap az online világok gondolata, és egy nehéz munkanap után a kedvenc digitális tengerpartunkon pihenhetjük ki a fáradalmakat.
Metaverzum: teljes elmerülés, elszigetelt generáció és kiterjesztett életA kiskereskedelem résztvevői számára a metaverzumban rejlő új üzleti lehetőségek izgalmasnak tűnnek. Mivel a metaverzum és az azt megalapozó Web3-infrastruktúra folyamatosan fejlődik, a Deloitte szakértői megvizsgálták, mi és hogyan lehet hatással a kiskereskedelem kiterjedésére a metaverzumban. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.