Hiába állította le sok alkoholgyártó a termékei oroszországi forgalmazását, egy kormányzati törvény miatt elveszítették az ellenőrzést a márkáik felett, a belföldi szeszpiac pedig ugyanúgy működik, mint az ukrajnai háború kitörése előtt – írta a Bloomberg.
Bár az orosz alkoholkultúráról a legtöbb embernek az olcsó, házi készítésű vodkák jutnak az eszébe, az országban a nemzetközi márkák ugyanolyan népszerűek, mint bárhol máshol, és a gazdasági problémák nem csökkentettek a keresleten.
Az olyan termékek, mint a Diageo Johnnie Walker whiskyje és a Remy Cointreau Remy Martin konyakja, pedig továbbra is széles körben kaphatók Oroszországban,
annak ellenére, hogy a szeszfőzdék Ukrajna inváziója után leállították a beszállítást.
A Remy szerint az orosz boltokban árult szeszes italok nem a kivonulás óta megmaradt készletek, hanem egy „párhuzamos import” eredményei, vagyis olyan országokból származnak, amelyek nem követik a nyugati szankciókat.
2022 januárja óta egy csepp alkoholt nem adtunk el Oroszországban, s bár nincs rálátásunk az ottani piacra, valószínűnek tartjuk, hogy csempésztermékekről van szó
– mondta a párizsi székhelyű Remy Cointreau szóvivője, amikor az ott forgalmazott termékeinek eredetéről kérdezték.
Ez hallgatólagos beismerése annak, hogy a közvetítők nagy száma miatt, akik egy termék nemzetközi értékesítésében részt vesznek, a vállalatoknak nehéz nyomon követniük a készletek mozgását. Más iparágak – például a szépségipar vagy a személyi elektronika – gyártói, amelyek leállították az Oroszországba irányuló exportot, valószínűleg hasonló helyzetben vannak.
Ez a szankciókerülés elsősorban az orosz kormányzati szabályoknak köszönhető, amelyek lehetővé teszik a hazai vállalatok számára, hogy a márkatulajdonos és az eredeti gyártó engedélye nélkül vásárolják meg és importálják az árukat.
Ezzel Moszkva célja valószínűleg az, hogy megnyugtassa a polgárokat, és fenntartsa a stabil kereskedelem látszatát olyan termékek behozatalával, amelyek gyártói korábban kivonultak az országból. Az orosz üzletek polcain a szeszes italok mellett máig lehet találkozni az Apple számítógépeivel, Nike cipőkkel és Hasbro játékokkal.
A szankciók megkerülése az eredeti gyártóknak kellemetlenséget okoz, hiszen elveszítették az ellenőrzésüket a márkáik felett, ráadásul a termékeik jelenléte alapot adhat annak a gyanúnak, hogy valójában nem követik a nyugati szankciókat. A Pernod Ricard – az Absolut Vodka és a Jameson Irish Whiskey gyártója – például múlt héten közfelháborodást váltott ki, amikor limitált mennyiségben újraindította a termékszállításokat Oroszországba, hogy visszaszerezze az ellenőrzését a márkái felett, és megfékezze a lehetséges hamisítást.
Kedden azonban a vállalat újabb pálfordulást hajtott végre, és leállította az Absolut orosz forgalmazását, hogy lecsillapítsa az alkalmazottak, a partnerek és a fogyasztók kritikájának áradatát.
Elvileg lehetséges az elit alkohol importjának csökkentése Oroszországba, ehhez viszont a gyártóknak fokozniuk kell a forgalmazóik feletti ellenőrzést, és garantálniuk, hogy ne adjanak el olyan vevőknek, akik később becsempésznék a termékeket. Ez azonban egy meglehetősen költséges lépés lenne, ami nem minden vállalat számára érné meg az erőfeszítést
– kommentálta a helyzetet Nabi Abdullaev, a Control Risks kockázati tanácsadó cég partnere.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.