A jövőben koncentráltabb lehet az eddig széttöredezett európai légi közlekedési piac, ugyanis a veszteségesen működő, vergődő nemzeti légitársaságokat sorra felvásárolhatják a nagyobb szereplők. Ezt ékesen bizonyítja, hogy a Lufthansa megszerezte az olasz ITA Airways, az Alitalia utódjának 41 százalékát, s kisebbségi tulajdonos lett. A Lufthansa vezérigazgatója, Carsten Spohr szerint az üzlet újabb bizonyítéka annak, hogy az európai légi közlekedési ágazatban tovább folytatódik a konszolidáció, amit szükségesnek nevezett.
Az elemzők úgy vélik, hogy a Lufthansa–ITA-üzlet olyan ügylet, amely az elmúlt huszonöt év logikáját követi az európai légi közlekedési világban: a regionális és nemzeti légitársaságok beolvadnak a nagyobb riválisaikba. A szakértők szerint az elkövetkező években az európai légi közlekedési piac két részre fog szétválni: a Lufthansa, az Air France és az IAG alkotta három nagy légitársasági csoportra, amelyek felvásárolják a kisebb nemzeti légitársaságokat, valamint az olyan fapados óriásokra, mint a Ryanair és a Wizz Air – írja a Reuters.
James Halstead, az Aviation Strategy légi közlekedési elemzője úgy vélekedett: számos nemzeti légitársaság küszködik, mert több ország úgy látja, hogy mindenképp szükség van saját szolgáltatóra. Például a portugál TAP-ot a világjárvány idején a kormány mentette ki – de most már szabadulna tőle Lisszabon –, miközben a túlélésért küzdő Scandinavian Airlines (SAS) a csődeljárásból próbál kilábalni. A TRA Consulting adatai szerint 2018-ban az öt legnagyobb európai légitársaság, köztük a Lufthansa és a Ryanair, a piac mintegy 50 százalékát ellenőrizte az öreg kontinensen.
Az Egyesült Államokban – ahol a szereplők korábban egyesültek – a fő légitársaságok 86 százalékos részesedéssel rendelkeztek. A szakértők arra figyelmeztetnek, hogy a három nagyobb csoport által fel nem vásárolt társaságokat minden eddiginél jobban fenyegeti az a veszély, hogy elveszítik a piaci versenyt a riválisok ellen. Egy gyengélkedő társaságot azonban nem könnyű növekedő pályára állítani, mivel a fapados légitársaságok továbbra is gyorsan terjeszkednek Olaszországban és Kelet-Európában.
Az elemzők szerint a különösen az európai légitársaságokra nehezedő nyomás – hogy a hagyományos üzemanyaghoz képest akár ötször drágább, fenntartható üzemanyagot (SAF) használjanak – valószínűleg arra készteti az utazókat, hogy gyakrabban válasszanak fapados szolgáltatót. Az ITA esetében a Lufthansa legnagyobb kihívása az lesz, hogy felvegye a versenyt a Ryanair 40 százalékot közelítő piaci részesedésével Olaszországban, Európa harmadik legnagyobb piacán. Kelet-Európában is egyre nagyobb a nyomás, mivel a Ryanair és a magyar Wizz Air vív harcot a régióért.
Pörög az űrturizmus: személyre szabott vendégélmény és Michelin-csillagos ételek 44 millió forintértMár lehet jegyeket vásárolni a Celeste nevű sztratoszferikus léggömbhöz rögzített kapszulában tett utazásokra. Az előfoglalás 10 ezer euróba (nagyjából 3,7 millió forint) kerül, az utazás teljes költsége 120 ezer euró (körülbelül 44,3 millió forint). A francia Zephalto céggel utazó űrturisták a gravitáció elvesztése nélkül csodálhatják meg a Földet, miközben egy többfogásos vacsorát is elfogyaszthatnak. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.