Több mint ezer nyugati nagyvállalat tett ígéretet az ukrajnai invázió kezdete után, hogy távozik Oroszországból, vagy legalábbis jelentősen visszafogja ottani üzleti jelenlétét. Döntő többségük ezt meg is tette, a jól ismert nevek közül néhány azonban még mindig jelen van Vlagyimir Putyin elnök országában.
Jeff Sonnenfeld, a Yale Egyetem professzora vállalati források, a helyszínen lévő szakértők és Oroszországban tanuló diákok beszámolói, céges dokumentumok és sajtójelentések alapján összeállított listát vezet azokról, akik megszegték a szavukat, és megosztotta az eredményeit a CNN-nel. Ebből kiderült, hogy a maradók közé tartozik a többi között a Heineken, az Unilever, a Philip Morris és az Oreo kekszet gyártó Mondelez.
Ezek a cégek megszegték az ígéretüket. Profitálnak a háborúból. Ez nem egyszerűen kiábrándító, hanem szégyenletes és erkölcstelen is
– nyilatkozta a professzor az amerikai hírtelevíziónak.
Sonnenfeld nem állítja, hogy ezek a vállalatok törvényt szegnének azzal, hogy maradtak Oroszországban, hiszen a nyugati szankciók több területre, például az élelmiszeriparra nem terjednek ki. Az erkölcsi elveket azonban megszegik, és egyúttal „feláldozzák a márkanevüket is”, az amerikai fogyasztóknak pedig „tudniuk kell, hogy ezeknek a cégeknek a támogatásával egyúttal jóváhagyásukat adják olyasmihez, ami finanszírozza Putyin háborúját”.
A professzor külön kiemelte a holland Heineken sörgyártót, amely tavaly márciusban, nem egészen egy hónappal az invázió kezdete után ígérte meg, hogy távozik Oroszországból. A Yale jelest adott osztályzatként a cégnek, ez azoknak jár, amelyek teljesen elszakadnak Oroszországtól.
Ehhez képest 16 hónappal később a Heineken még mindig hét sörgyárat és 1800 embert foglalkoztat Oroszországban, ráadásul több új terméket is bevezetett, hogy elfoglalja a távozók után maradt piaci rést.
A Heineken szóvivője a CNN-nek küldött közleményben „borzalmas emberi tragédiának” nevezte az ukrajnai háborút, és megerősítette, hogy a vállalat „elkötelezte magát Oroszország elhagyására”. Nem árulják a Heineken márka termékeit az országban, és találtak is potenciális vevőt az ottani üzletükre, ezt azonban egyelőre nem hagyták jóvá az orosz hatóságok, ami meglehetősen bonyolult procedúrát igényel.
„Jelentős pénzügyi veszteségre számítunk. A helyi működés folytatódik, hogy meg tudjuk védeni a munkavállalóink megélhetését, elkerülve a csődöt vagy az államosítást” – írta a közleményben a Heineken. A cég korábban azzal számolt, hogy a távozás 300 millió eurós veszteséget okoz.
Hasonló a helyzet a Mondelezzel, a snack- és édességgyártó óriáscég szintén tavaly márciusban tett ígéretet arra, hogy „minden nem alapvető fontosságú tevékenységet korlátozza Oroszországban, miközben hozzájárul az élelmiszer-ellátás folyamatosságának fenntartásához” az „alapvető kínálat” biztosításával.
Ehhez képest a cég saját bevallása szerint is még mindig 3000 embert foglalkoztat Oroszországban,
a Yale kutatása szerint pedig „nem mutatja a kilépés irányába tett előrelépés kézzelfogható jeleit”, és továbbra is folytatja üzleti tevékenységét Oroszországban – annak ellenére, hogy európai élelmiszerboltok és más vállalatok egy része bojkottálja emiatt a vállalat termékeit.
A többek között a Dove szappant, a Lipton teát és a Ben & Jerry’s jégkrémet forgalmazó Unilever is megígérte, hogy csak „alapvető fontosságú” termékeket árul majd Oroszországban, ehhez képest még mindig kínálja a Cornetto jégkrémet és egyéb árucikkeket az országban. A Mondelez és az Unilever nem óhajtotta kommentálni a jelentést.
A kijevi közgazdasági egyetem és a cégek Oroszországból való távozását monitorozó Moral Rating Agency becslése szerint az Unilever évi 712 millió dollárral járul hozzá az orosz gazdasághoz.
A Dove szappan kezd elég mocskosnak tűnni, amikor elegendőt gyártanak belőle egy orosz tank beszerzéséhez
– kommentálta Mark Dixon, a Moral Rating Agency alapítója. A céget az ukrán kormány is a háború nemzetközi támogatói között nevezte meg.
Nem nyilatkozott a CNN-nek a Kit Kat csokoládék, a Nescafé és a Purina állateledel gyártója, a Nestlé sem, amely változatlanul árul Oroszországban nem alapvető élelmiszereket. Maradt azt országban a WeWork is, amely továbbra is kínál munkateret Moszkvában, bár közleménye szerint még mindig elkötelezett a távozás mellett.
Tavaly óta dolgozik a távozáson a Philip Morris is, csak kissé lassan megy a dolog, így a cég a még mindig maradók között az egyik legnagyobb multinacionális vállalat, a Yale becslése szerint 2,5 milliárd dollár értékű vagyonnal, így például több üzemegységgel.
A McDonald’s és a Starbucks távozása ellenére amerikai gyorsétteremláncok is maradtak még, például a Sbarro Pizza vagy a Carl’s Jr., amely 17 éttermet üzemeltet, és még orosz nyelvű Instagram-oldallal is rendelkezik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.