A Fekete-tengeren közlekedő hajók bérlőit arról értesítették a biztosítótársaságok, hogy tovább emelik a „háborús kockázati prémiumok” díjait, mivel szerintük az orosz–ukrán konfliktus egyre nagyobb veszély a térségben a szállítmányozásra – írta a Reuters.
A háborús kockázati prémiumot tavaly adták hozzá a tartályhajók általános biztosítási költségeihez, nem sokkal Oroszország ukrajnai inváziója után. A fekete-tengeri orosz és ukrán kikötők körül zajló katonai akciók azóta tovább eszkalálódtak, a július közepén összedőlt gabonaegyezmény miatt pedig többet – köztük Odesszát is – bombatámadások értek.
A háborús kockázati prémium emelése azt jelenti, hogy minden egyes út 200 ezer dollárral többe kerül majd Suezmax tartályhajónként – amelyek 120 és 200 ezer tonna árú szállítására képesek –, ha orosz olajat szállítanának, például Indiába.
A teljes prémium ára az emeléssel 1 millió dollár fölé emelkedik, s bár az összeg nem óriási, ez mégis tovább növeli Oroszország olajexportjának költségeit, amelyek 2022 februárja óta a nemzetközi szankciók miatt jelentősen megugrottak.
Mivel Ukrajna tengeri kereskedelme a háború miatt jelentősen visszaesett, a kereskedők szerint az emelkedés főként az orosz olajat és termékeket szállító rakományokra vonatkozik, míg például a kazah eredetű hajók prémiuma stabilan 1 százalék körüli maradt.
Az Oroszországból származó rakományoknak sokkal magasabb a kockázata. Azonban a háborúban mindkét fél megmutatta, hogy hajlandók kereskedelmi célpontokat támadni, így lehetséges, hogy minden Fekete-tengeren működő hajóra vonatkozni fog ez az emelés
– jegyezte meg egy biztosító.
Az orosz–ukrán gabonafolyosó lezárása után a kereskedők aggódtak a mezőgazdasági szállítmányok miatt, a tartályhajók háborús prémiumának emelkedése azonban azt mutatja, hogy a félelmek a szélesebb piacra is átterjedtek.
Oroszországnak a fekete-tengeri Novorosszijszk és CPC termináljairól induló összes nyersolajrakománya a globális kínálat mintegy 2 százalékát teszi ki, a helyi kikötőkből származó kőolajtermék-export pedig évente mintegy 4 millió tonna.
Visszaesett Oroszország tengeri nyersolajforgalmaOroszország tengeri nyersolajforgalma január óta a legalacsonyabb szintre esett vissza, miután a fekete-tengeri Novorosszijszk kikötőjében lelassult a forgalom. Moszkva az energiahordozó kivitelének korlátozását ígérte korábban, amit úgy tűnik, hogy betart. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.