Az orosz olajra bevezetett árplafonnak nem sok hatása lesz az orosz bevételekre, a termelők ugyanis egyre több szállítmányozó között válogathatnak, így egy éve nem volt annyira olcsó az energiahordozó eljuttatása a két legnagyobb piacára, Kínába és Indiába, mint most – derítette ki a Reuters kereskedelmi és hajózási forrásokból.
A nyugati kormányok hatáskörén kívül dolgozó új szállítmányozók megjelenése lehetővé teszi az orosz cégek számára, hogy többet keressenek, mint a hordónkénti 60 dolláros felső határ, amelyet az Egyesült Államok és szövetségesei, a G7-ek szankciókkal Oroszországra kívántak kényszeríteni.
Washington próbálja ellehetetleníteni a büntetőintézkedések kijátszását, ezért csütörtökön
első alkalommal szabott ki szankciót az ársapka fölötti áron orosz olajat szállító társaságra,
egy-egy Törökországban, illetve az Egyesült Arab Emírségekben bejegyezett cég tulajdonosára: zárolták az Ice Pearl Navigation és a Lumber Marine tulajdonában lévő összes amerikai ingatlant és érdekeltséget.
Az ársapka 2022 decemberétől érvényes, és megtiltja a G7 tagországaiban székhellyel rendelkező szállítmányozóknak vagy biztosítóknak, hogy az orosz olajexportot megkönnyítő szolgáltatásokat nyújtsanak, ha az ár meghaladja a hordónkénti 60 dollárt. A szankciók nem vonatkoznak más országok hajózási társaságaira vagy biztosítókra, függetlenül az ártól.
A szankciók bevezetésekor a kereskedelemben részt vevő hajótulajdonosok és hajók többsége nyugati volt, emlékeztetett a hírügynökség, így súlyosan megzavarta volna az orosz exportot, ha az olaj ára akkor magasabb lett volna a sapkánál. A legtöbb orosz olajfajta ára azonban csak júliusban emelkedett hordónként 60 dollár fölé, ami azt jelentette, hogy a kereskedőknek, a hajózási társaságoknak és az orosz exportőröknek hónapok álltak rendelkezésre a felkészülésre.
Ez idő alatt az útvonalakon dolgozni hajlandó kereskedők felvásárolták a régebbi tankereket, másokat pedig átregisztráltak olyan országokban, amelyek nem vezettek be szankciókat. Az így kialakult „árnyékflotta” a Lloyd’s List Intelligence tengerészeti információs szolgáltató elemzése szerint 535 tartályhajóból áll, amelyek átlagéletkora 23 év vagyis egy részük életveszélyes roncs, és a kétharmaduk nem rendelkezik ismert biztosítási fedezettel.
Amíg a kormányok érthető módon a pénzügyi és műszaki szolgáltatásokat és a hajózást külpolitikai eszközként használják fel a kereskedelem ellenőrzésére, addig lesznek olyanok, akik e törvények hatókörén kívül helyezkednek el, és folytatják a kereskedelmet
– magyarázta a brit hírügynökségnek Mike Salthouse, a NorthStandard vezető hajóbiztosító külügyi vezetője.
Olyan sok hajó hajlandó orosz olajjal megrakodva hajózni, hogy a fuvardíjak csökkentek, ami gyakorlatilag még több bevételhez juttatja az orosz termelőket. A kereskedők és a Reuters számításai szerint az orosz uráli nyersolajnál az eladók most hordónként körülbelül hét dollárt takarítanak meg a fuvardíjakon a tavalyi télihez képest, miután bevezették az árplafont. (Egy dollár 366,5 forint.) Ez azt jelenti, hogy az orosz exportőrök hordónként 70 dollárt keresnek a balti kikötőkben berakodott olajon, és az összeg elérte a 79 dollárt is szeptemberben, amikor 97 dollár volt az olaj ára a világpiacon.
A kereskedők szerint az Ázsiába irányuló orosz olaj fuvardíja a nagy szállítási kínálatnak, valamint az orosz és a szaúdi kitermelés visszafogásának köszönhetően az árplafon bevezetése óta a legalacsonyabb szintre zuhantak. Egy 100 000 tonnás tanker költsége a balti kikötőkből Indiába 4,8-5,2 millió dollárra (hordónként mintegy hét dollár) csökkent az októberi rakodású hordók esetében a 2023 eleji több mint 15 millió dollárról (ez hordónként mintegy 14 dollárt jelentett).
Egy 140 000 tonnás rakomány szállítási költségei a fekete-tengeri Novorosszijszk kikötőjéből Indiába átlagosan 4,1-4,2 millió dollár októberben – nyáron még ötmillió dollár volt. A Közel-Keleten, Afrikában, Kínában, Latin-Amerikában és Oroszországban regisztrált hajók szállítanak ezeken az útvonalakon. „Jó néhány új névvel találkozunk, amelynek van tankerflottája” – mondta egy név nélkül nyilatkozó kereskedő.
Bár Moszkva Szaúd-Arábiával együtt megállapodott az olajexport napi 300 000 hordóval való csökkentéséről, Oroszország idén közel napi ötmillió hordót ad el külföldre, az olaj- és üzemanyag-kivitel a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) szerint szeptemberben napi 7,6 millió hordóra ugrott.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.