A klímaváltozás hatására egyre alacsonyabb a vízszint a Panama-csatornában, a csapadékhiány pedig már annyira súlyos, hogy a világ egyik legfontosabb kereskedelmi útvonalán kvótákat kellett bevezetni, és félő, hogy a korlátozások a globális gazdaságban is károkat fognak okozni – írta a Bloomberg.
A csatorna irányító hatósága újabb korlátozásokat vezetett be, amelyek legalább februárig fognak tartani: a kontinenst átszelő útvonalat ettől kezdve csak 18 hajó használhatja naponta, ami egy 50 százalékos csökkenés az egy évvel korábbihoz képest. Egy kizárt fuvarozóak pedig, ha nem akar várni, kénytelen lesz a Szuezi-csatorna felé venni az irányt, vagy a Horn-foknál kell megkerülnie Dél-Amerikát.
Az ilyen kerülők akár egy héttel is meghosszabbíthatják az utat, valamint több üzemanyagot kell felhasználniuk, amely a szállítási költségek jelentős megemelkedéséhez vezetnek.
Panamában az idei október volt a legszárazabb az 1950-es feljegyzések kezdete óta. A Gatun-tó vize, amely a csatornát működtető zsilipeket látja el, soha nem látott szintre csökkent.
A válság tükrözi azt a helyzetet, ami Európa folyóival történt a 2022-es rekorderejű hőhullámok idején. A Rajna és a Duna például olyan ütemben száradt ki, hogy megszakította a rajtuk keresztül haladó, évi mintegy 80 milliárd dollár értékű kereskedelmet. Ez olyan ágazatokra is negatív hatással volt, mint az olajfinomítás, az energiatermelés és a kukoricatermesztés.
A csatornahatóság szerint a földszoroson keresztül folyó kereskedelem tavaly 4,3 milliárd dollár bevételt hozott. A fő felhasználók közé tartoznak a tankerek, amelyek kőolajtermékeket – különösen cseppfolyósított propánt – szállítanak az amerikai finomítókból Ázsiába; a konténerszállítók, amelyek Kínában gyártott árukat szállítanak az Egyesült Államok keleti partvidékére; valamint a több millió tonna gabonát és más mezőgazdasági termékeket szállító hajók, amelyek fontos szerepet játszanak a nemzetközi élelmiszer-ellátásban.
Lassított felvételen látjuk a katasztrófát, amelyet a klímaváltozás mellett az El Nino hatása is felerősített. Bár a csatorna csak a világkereskedelem mintegy 3 százalékáért felelős, kulcsfontosságú piacokat köt össze, a globális gazdaság pedig minden lezárást megérez
– mondta Peter Sand, az oslói székhelyű Xeneta vezető közgazdásza.
A konténerszállítók számára a panamai aszály a legutóbbi az elmúlt évek katasztrofális eseményeinek sorában – legyen szó a kínai feldolgozóipari exportőröket sújtó, világjárványhoz kapcsolódó káoszról vagy a Szuezi-csatornába beszoruló Ever Given konténerszállítóról, amely egy hétre lezárta az útvonalat.
A csatornahatóság által bevezetett kvóta februári meghosszabbítása kifejezetten aggasztó, ugyanis ez éppen akkor fojtaná le be a kapacitást, amikor az importőrök az ünnepek után elkezdik feltölteni a készleteiket.
A csatorna szűk keresztmetszete és az emiatt elnyúló szállítási útvonalak a tengeri árufuvarozási díjak emeléséhez fog vezetni, miközben a szektor jelenlegi gyengeségeit is tovább fokozza.
A Csendes-óceánon átmenő szállítmányokat valószínűleg átirányítják az Egyesült Államok nyugati parti kikötőihez, ahol majd a vasútra vagy teherautókra rakodva elérik a keleti partot ahelyett, hogy megvárnák a panamai tranzitot. Ez szintén nagy nyomást gyakorolna a tarifákra, tovább drágítva az ellátási láncokat.
A project44 kereskedelmi adatelemző szerint pedig a torlódások miatt egy konténernek körülbelül 10 százalékkal tart tovább eljutni egy kínai kikötőből az USA keleti partján lévő célállomásra.
A klímaváltozás járhatatlanná teheti a Panama-csatornátVilágszerte megérzik az emberek a pénztárcájukon, ha az áruknak körbe kell hajózni a Horn-fokot. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.