Lassult a brit élelmiszerár-infláció csökkenése januárban az Egyesült Királyságban, mivel visszaesett az akciósan vásárolt termékek aránya decemberhez képest – derült ki a Kantar piackutató legfrissebb jelentéséből. 

Shoppers browse produce in the indoor market in the city centre in Bradford, northern England on May 24, 2022. Bradford Central Foodbank is helping twice as many people compared to pre-pandemic, as spiralling prices for energy, food and other basics leave a growing number of Britons struggling. (Photo by OLI SCARFF / AFP) / TO GO WITH AFP STORY BY JOE JACKSON
Januárban lassabban csökkent az élelmiszerár-infláció a briteknél.
Fotó: AFP

Eszerint az éves élelmiszerár-infláció 6,8 százalékos volt a január 21-ig tartó négy hétben, szemben az előző négyhetes időszak 6,9 százalékával. A lassulás különösen a november és december közötti időszakhoz képest feltűnő, amikor 2,2 százalékponttal estek vissza az élelmiszerárak. Az élelmiszerár-infláció azonban így is nem egészen fele a tavaly januárinak, amikor 16,7 százalékos volt.

Fraser McKevitt, a Kantar kiskereskedelemért felelős vezetője szerint az lassabb csökkenésének nem annyira a vörös-tengeri válság az oka, mint inkább a szupermarketek közötti, a legjobb ár-érték arányért folytatott harc. 

A kiskereskedők az új év beköszöntével egyszerűen kissé visszavettek az akciókból, és ez azt jelentette, hogy az infláció nem csökkent olyan gyorsan

– mondta a Reutersnek. McKevitt ennek alátámasztására megjegyezte, hogy az akcióban vásárolt termékek az élelmiszeripari kiadások 27 százalékát tették ki januárban, míg decemberben 32 százalékát.

A customer shops for milk inside a Sainsbury's supermarket in east London on February 20, 2023. British retail sales rebounded surprisingly in January on falling fuel costs and discounting by online and physical stores, official data showed Friday. At the same time, food sales dropped 0.5 percent, the ONS said, following large price rises over the past year. (Photo by Daniel LEAL / AFP)
A tea és a tej ára csökkent az Egyesült Királyságban. Fotó: AFP

Részben a „száraz januárnak” köszönhetően az alkoholforgalom még nagyobb mértékben, több mint 50 százalékkal esett vissza⁠⁠. A január 21-ig tartó 12 hétben ismét a Lidl volt a legsikeresebb lánc 11,9 százalékos forgalomnövekedéssel, amelyet a Sainsbury’s követett 8,1, az Aldi 7,2 és a piacvezető Tesco 6,3 százalékkal. Az Asda és a Morrisons 2,1, illetve 2,8 százalékkal változatlanul a sor végén kullog.     

A Kantarénál pozitívabbak a brit kiskereskedelmi szövetség (British Retail Consortium – BRC) és a NielsenIQ szintén kedden közölt adatai. Ezek azt mutatják, hogy a brit boltok árinflációja – ami magában foglalja az egész kiskereskedelmet, nem csupán az élelmiszert – 2,9 százalék lett a decemberi 4,3 százalék után.

A pedestrian looks in the window of a and closed-down Topman clothes store, operated by Arcadia, in central London on November 30, 2020. British clothing retailer Arcadia, ravaged by coronavirus lockdowns and fierce online competition, remains on the brink of bankruptcy despite an emergency loan offer, the BBC reported Monday. (Photo by Hollie Adams / AFP)
Enyhül az inflációs nyomás, de nem eléggé. Fotó: AFP

Ez a legalacsonyabb 2022 májusa óta,

és bár az inflációs nyomás enyhülését jelzi, ahhoz nem lesz elég, hogy a jegybank a héten megkezdje a kamatvágást, annál is inkább, mert összességében váratlanul felgyorsult decemberben a brit infláció. A Reuters felmérése szerint a kamat csökkentésére a megkérdezett közgazdászok a február 1-jei ülésen nem látnak esélyt, de csekély többségük arra számít, hogy még az első fél évben megtörténik.   

Helen Dickinson, a BRC vezérigazgatója elismerte, hogy a jó eredmény elsősorban nem az élelmiszernek köszönhető, de belejátszott a tea és a tej árának esése is. E kutatás szerint az élelmiszerár-infláció a decemberi 6,7 százalékról 6,1 százalékra lassult januárban.

A fogyasztói kereslet azonban továbbra is törékeny, mivel a legtöbb brit háztartást érzékenyen érintette a közel két éve magas szinteken tanyázó infláció.