BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Emporia,,Kansas,,Usa,-,December,28,,2023,A,(bsnf),Train

Újabb csapás a világkereskedelemre, a Szuezi- után a Panama-csatorna is veszélybe került

A panamai hatóságok a szárazság miatt annyira lecsökkentették a tranzitrésidőket, hogy a Maersk dán fuvarozó óriás inkább vasúton szállítja át Amerikán a rakományait. Már csak a Panama-csatorna eldugulása hiányozna a vörös-tengeri hadiállapotok által sújtott világkereskedelemnek.

Vasúton szállítják át az amerikai kontinensen a Panama-csatorna helyett az A.P. Moller-Maersk tengeri fuvarozó vállalat rakományait, mivel az alacsony vízállás miatt a világ egyik legfontosabb tengeri kereskedelmi útvonalán a hatóságok csökkentették az átkelések számát – közölte a dán hajótársaság csütörtökön.

Emporia,,Kansas,,Usa,-,December,28,,2023,A,(bsnf),Train
A Maersk kínjában vasúton kerüli ki az egyre apadó Panama-Csatornát. Fotó: Shutterstock

A panamai hatóságok a Reuters szerint azért kényszerültek a drasztikus lépésre, mert rendkívül kevés eső esett az utóbbi időben a csatorna vízszintjét fenntartó Gatun-tó vízgyűjtő területén, ami a hajózás mellett a környező települések ivóvízellátását is veszélyezteti.

Azok a hajók, amelyek korábban a Panama-csatornát használták, mostantól egy szárazföldi hidat használnak majd, ahol vasúton szállítjuk át a rakományt a két óceán közötti 80 kilométeres szakaszon

– írta a cég az ügyfeleinek szóló tájékoztatóban.

„A panamai szárazság miatt – amelyet az El Nino időjárási jelenség okoz – ugyanis annyira lecsökkentették a csatornán való átkelésre rendelkezésre álló résidőket, hogy az üzemanyag- és gabonaszállítóknak a torlódások elkerülése érdekében más, hosszabb útvonalakat kell választaniuk” – tették hozzá.

A világkereskedelem újabb zavara akkor merült fel, amikor az Irán által támogatott jemeni húszi fegyveresek vörös-tengeri támadásai miatt a globális áruszállítás egy német gazdasági intézet friss jelentése szerint novemberről decemberre már amúgy is 1,3 százalékkal visszaesett. Nem csoda, hogy a hírek szerint a Maersk és a német Hapag Lloyd is tárgyalásokat kezdett a húszikkal.

A francia CMA CGM hajótársaság novemberben közölte, hogy a Panama-csatornán csökkentett tranzitrés és az áthaladási díj év eleji emelése súlyosan megviseli a működését.

A Hapag Lloyd viszont azt jelentette be, hogy nem követi a Maersk példáját, mivel olyan nagy méretű hajókat használ, amelyeknek az átrakodásához nincs elegendő vasúti kapacitás.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.