BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Container ship LT Cortesia

Újabb csapás Németországra: az izraeli háború elérte a vegyipart

A német gazdaság harmadik legerősebb szektora alapanyag-ellátási gondokkal küzd, a szállítóhajók elkerülni kényszerülnek a Vörös-tengert.

A német vegyipar – Európában a legnagyobb – kezdi megérezni a Vörös-tengeren keresztül történő szállítások késedelmét. A szektor az ellátási gondok miatt kénytelen visszafogni termelését, ami újabb csapás az amúgy is vergődő német gazdaságra.

Container ship LT Cortesia
Viharban a német Cortesia konténerszállító hajó – a fél világot meg kell kerülniük az ázsiai szállítmányoknak.
Fotó: DPA Picture-Alliance via AFP

Az Európába irányuló, az autóalkatrészektől és gépészeti berendezésektől kezdve a vegyi anyagokig és játékokig szinte minden termékkört felölelő ázsiai import szállítási ideje jócskán megnőtt, miután a jemeni húszik támadásai nyomán a konténerszállítók elkerülik a Vörös-tengert és a Szuezi-csatornát, és kénytelenek Afrikát megkerülve hajózni.

A német gazdaság ugyan kínkeservesen, recesszió árán, de azért valamennyire már alkalmazkodni látszik a világjárvány és az orosz–ukrán háború által okozott ellátási zavarokhoz, a globális kereskedelem egyik legfontosabb csatornájának kiesése azonban számára is jelentős problémát okoz. Az egyik legnagyobb áldozat a Tesla berlini gyára, a következő pedig

a vegyipar lehet, amely az autó- és a gépipar után a harmadik legnagyobb német gazdasági ágazat évi 260 milliárd euró forgalommal. 

A szektor Európán kívüli importjának mintegy harmadát Ázsiából szerzi be. 

A beszerzési részleg jelenleg háromszor annyit dolgozik, hogy kapjon is valamit

mondta a Reutersnek Martina Nighswonger, a Gechem GmbH vezérigazgatója és tulajdonosa. A cég nagy iparvállalatok számára mixel és csomagol vegyszereket. A szállítási késedelmek miatt a pár tízmillió euró árbevételű vállalkozás kénytelen volt csökkenteni a mosogatógép- és WC-fertőtlenítő tabletták gyártását, mert nem tud elegendő trinátrium-citrátot, valamint szulfaminsavat (ezt a vízkőoldókhoz használják) és citromsavat beszerezni.

javított_A német vegyipari részvények árfolyam-alakulása
 

A vállalat ezért kénytelen feladni a három műszakos munkarendet – mondta Nighswonger, hozzátéve, hogy a szállítási problémák az idei első fél évben egész biztosan megmaradnak. 

„Ha hat- helyett háromkamionnyi rakományt kapunk, minden ügyfél csak a megrendelt mennyiség egy részét kapja meg, de legalább mindenki kap valamit” – mondta.

Egy speciális vegyszereket gyártó, a Gechemnél nagyobb volumenben kereskedő szintén bejelentette, hogy ellátási késedelmek nehezítik működését. Volt olyan szállítóhajó, amely néhány napon belül akár háromszor is irányváltásra kényszerült. 

A vállalat közölte, hogy megpróbálja enyhíteni a hatásokat azzal, hogy korábban rendel, és átáll a légi szállításra. Ez utóbbi azonban meglehetősen problematikus, mert a légitársaságok nagyon fáznak a vegyi anyagok szállításától, néhányat közülük nem is szabad repülőn szállítani.

Függőség Ázsiától

Egy német iparági szervezet, a VCI már régóta hangoztatja, hogy veszélyes a szektor függése Ázsiától, s nyomatékosan felhívja a figyelmet arra, hogy az import késése újabb csapás az amúgy is meggyengült iparág számára. 

A hatások különösen a közepes méretű finom- és speciális vegyipari vállalatoknál érzékelhetők

– mondta Henrik Meincke, a VCI vezető közgazdásza. 

Németország gazdasága már amúgy is nyomás alatt van a recesszió, valamint a magas munkaerő- és energiaköltségek miatt. Az S&P Global szerint az európai vegyipari ágazat az autók és a kiskereskedelem mellett a legsebezhetőbb. A késlekedő import mellett a vegyipari csoportok a magasabb üzemanyagköltségektől is szenvednek, hiszen az alapanyagokat szállító tartálykocsiknak átlagosan két héttel tovább kell várakozniuk a szállítmányra – márpedig ezeket a költségeket csak részben lehet áthárítani a fogyasztókra.

A Covestro, amely matracokban, autóülésekben és épületszigetelésekben használatos habkémiai anyagokat gyárt, magasabb szállítási árakra számít, de hozzátette, hogy ezek a teljes kiadásain belül jelentéktelenek. A cégnél a szállítási problémák kezelésére külön munkacsoportot állítottak fel.

Az illatszergyártó Symrise ugyan egyelőre nem számít késedelmekre, mivel elegendő biztonsági készlettel rendelkezik, de megkérte vevőit, hogy tartsák magukat a szokásos rendelési menetrendhez, hogy megelőzzék az indokolatlan felhalmozást. A Wacker Chemie, amely a globális csipgyártás nagyjából feléhez szállít poliszilíciumot, szintén azt közölte, hogy emelni kényszerül az árait, de hozzátette azt is, hogy az üzletmenetet ez egyelőre nem érinti komolyabban. 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.