Amikor tavaly a jemeni húszik hadat üzentek a Vörös-tengeren át folyó kereskedelemnek, hogy ezzel támogassák a Hamászt Izrael ellen, az európai vezetők attól tartottak, hogy ismét veszélybe kerül a blokk energiaellátása. Három hónap elteltével azonban a válság az élelmiszer-kereskedelmet is elérte, a romlandó gyümölcs- és zöldségszállítmányok késése súlyos károkat okoz az exportőröknek és a gazdáknak – írta a Politico.
Az izraeli–Hamász háború októberi kirobbanása óta több iszlamista csoport is a palesztin terrorszervezet mellé állt: közülük a legnagyobb nemzetközi hatást a jemeni húszik érték el, egyre intenzívebb támadásaik miatt a Vörös-tenger és ezáltal a Szuezi-csatorna hajózása túl kockázatossá vált sok fuvarozó számára.
A hajózási társaságok a veszélyek miatt inkább Afrika megkerülését választják a Jóreménység-fokon keresztül: ez az útvonal akár három hét késést is okozhat az Európába érkező és onnan kiinduló szállításokban, ami a konténerárak ötszörösére emelkedése mellett azt is jelenti, hogy
a friss termékek nagyobb valószínűséggel romlanak meg útközben.
Erős a kockázat. Bár a húsfélék, a gabona és a kávé is érintett, a legnagyobb problémát a zöldségek és gyümölcsök okozzák, amelyekre hatalmas a kereslet, de romlandóságuk miatt szinte lehetetlen eljuttatni a szállítmányokat a célországokba
– figyelmeztetett Marco Forgione, az Institute of Export & International Trade főigazgatója, aki szerint az elhúzódó válság akár milliárdos károkat is okozhat az európai agrárszektorban.
Az exportőrök különösen a dél-európai tagállamokban, például Olaszországban, Görögországban és Cipruson érintettek, mivel a szállítmányaiknak most a Földközi-tengeren át nyugatra kell kerülniük, ami túl hosszú utazási időt jelent a közel-keleti és ázsiai vásárlók számára.
Drámaian visszaesett a forgalom a Szuezi-csatornán – Érik a konténerhiány, szenved EgyiptomHárom kulcsfontosságú globális kereskedelmi útvonalon zsugorodott a forgalom, ami az árak emelkedéséhez vezethet a jövőben. |
A Coldiretti, Olaszország legnagyobb mezőgazdasági érdekképviselete szerint a friss termékek eltarthatósági ideje nem teszi lehetővé az út 15-20 nappal való meghosszabbítását, ami még a drága hűtési rendszerek mellett sem kivitelezhető. A szállítmányok nélkül pedig lehetséges, hogy Európa tetemes piaci részesedést fog elveszíteni a nemzetközi élelmiszer-kereskedelemben.
Egyelőre a legérzékenyebb gyümölcsöket megkímélték, mivel a Vörös-tengeren a tél beköszöntével vált túl forróvá a helyzet. A 400 millió euró értékű olasz almaexportot azonban a szezon csúcspontján érte el a kereskedelmi útvonal lezárása, és hamarosan a körte, a káposzta, valamint a karfiol termelői is hasonló cipőben járhatnak.
Ez nemcsak az exportőröknek okozna károkat, hanem a teljes uniós piacnak is, mivel a ki nem szállított áruk így a blokkon belül maradnának – az ukrán gabona behozatalának ügye korábban már gazdatüntetéseket robbantott ki Közép- és Kelet-Európában, itt pedig annak a többszöröséről lehet szó.
Egyelőre még nincs vörös riasztás, de sürgősen terveket kell készítenünk arra az eshetőségre, ha a Szuezi-csatorna nem nyit újra az aratási szezonok kezdete előtt. Az európai gazdák most is nehéz helyzetben vannak, egy újabb válság pedig milliókat tehet tönkre
– mondta Giovanna Ferrara, az olasz üzleti szövetség, az Unimpresa elnöke.
A Maersk az exportőröknek felajánlott egy lehetséges alternatívát: a légi fuvarozást. Ez még a Vörös-tengeren keresztülhaladó szállítmányozásnál is rövidebb időt venne igénybe, ám a kapacitás és a költségek szempontjából sem ideális. Arra viszont elég lehet, hogy az EU ne veszítse el a jelenlétét az ázsiai piacokon.
Fitch: a vörös-tengeri válság magasan tartja a nyersanyagpiaci kockázati felárakatA Fitch Ratings várakozása szerint a nyersolaj világpiacára 2024 egészében bőséges ellátási helyzet lesz jellemző, és ez védelmet nyújt az elhúzódó vagy eszkalálódó vörös-tengeri fennakadások hatásaival szemben. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.