A paradicsomi állapotoknak, a pandémiát követő nagy visszarendeződésnek immár vége, az utazási láz hőemelkedéssé csillapodott – ezt a megállapítást szűrték le a Booking Holdings részvényesei, mikor a társaság közzétette az előttünk álló szezon legfrissebb foglalási adatait.
Keserűségükben azonmód rátenyereltek az „eladás gombra”, ennek nyomán az amerikai utazásszervező-óriás árfolyama 8 százalékot zuhant, majd a pénteki kereskedés végén már 10 százalékos volt a mínusz. Azaz egyetlen kereskedési napon mintegy 12 milliárd dollárral csökkent a vállalat piaci értéke.
Az internetes utazásszervező vállalat friss gyorsjelentésében jelezte, hogy a felületein véglegesített foglalások összesített értéke 24 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, és 150,6 milliárd dollár lett. Ebből 21,4 milliárd dollár csapódott le nála bevételként, ami 25 százalékos bővülés.
A bevételből 4,3 milliárd dollár volt az adózott nyereség, ami 40 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit.
Ráadásul a cég felületein a szobafoglalások tavaly elérték a bűvös egymilliárd éjszakát. A Booking sikeréhez az ázsiai, ezen belül is a kínai utazások felfutása járult hozzá a leginkább, a Hamász–izraeli háború viszont őket is negatívan érintette.
A számok mind pozitív meglepetésként szolgáltak, ám az első negyedévre előre jelzett, 5-7 százalékos összesített foglalásivolumen-növekedéstől visszahőköltek a befektetők, az ugyanis jó esetben is csak a hatoda az egy évvel korábbinak.
Tavaly inflációs sokk érte az utazni vágyókat is, ezért az elemzők úgy gondolták, hogy a pénzromlás ütemének lanyhulásával azok is útnak indulnak majd, akik eddig ezt húzták-halasztották.
Az egész évre vonatkoztatott, 7 százalék körüli forgalomnövekedési prognózis kapcsán pedig már dörzsölgették a szemüket, hogy rosszul látnak. Pedig a Booking egyértelmű üzenetet küldött: vége a mézesheteknek.
Az illúziókat a hét közepén a Hilton és a Marriott hotellánc vártnál gyengébb előrejelzései is szertefoszlathatták valamennyire. A Marriott az egy kiadható szobára eső éves bevételnél csak 3–5 százalékos növekedést vár az idén, szemben a tavalyi 15 százalékkal.
A Hiltonnál a 2023-as 12,6 százalékos bővülést 2–4 százalék közötti válthatja az idén ugyanennél a mutatónál. Rossz előjel volt az is, hogy a Bookingnál az amerikai foglalások már tetőztek a múlt nyáron, s a negyedik negyedévet ezen a kiemelt piacon a stagnálás jellemezte.
Azért búslakodni nem érdemes, s bár a Jefferies becslései szerint az utazási költségek az idén átlagosan 3,5 százalékkal nőnek a tavalyihoz képest az Egyesült Államokban, az egy főre eső utazások száma 4,9-re várható erre az évre, ami 2 százalékponttal magasabb a pandémia előtti évihez képest.
A repülőjegyek sem drágulnak már eszeveszett mértékben, a Hopper adatai szerint januárban egy belföldi retúrjegy átlagosan 273 dollárba került, ami 1,8 százalékos növekedés éves szinten, de még mindig 2,2 százalékkal olcsóbban lehet repülővel utazni Amerikában, mint 2019-ben.
A spanyoloknál is kihúzta a gyufát a BookingNő a szigor a technológiai vállalatokkal szemben az EU-ban. A gyanú szerint a Booking infrastrukturális erőfölényét kihasználva megpróbálta kiszorítani vetélytársait a spanyol piacról, ezen igyekezetét a versenyhatóság 486 millió eurós bírsággal honorálta – nem jogerősen. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.