A technológiai vállalatok januárban több mint 31 ezer munkavállalót építettek le, eddig összesen 34 ezer munkahelyet szüntettek meg – derül ki a munkaerőpiacot monitorozó Layoffs.fyi adataiból. Például a PayPal január végén közölte, hogy további 2500 alkalmazottat, a munkaerő mintegy 9 százalékát fogja kirúgni az év folyamán. Az Amazon pedig a Prime Video, az MGM Studios és a Twitch egységnél jelentett be leépítéseket.
Összehasonlításképpen: 2023 januárban mintegy 90 ezer dolgozót bocsátottak el a tech szektorban. Idén jóval kevesebb embertől köszöntek el a vállalkozások, de az érintetteket ez aligha vigasztalja. A teljes képhez hozzátartozik, hogy a tech cégek általában az év első négy hónapjában küldik el a legtöbb munkavállalót, így az érintettek még két hónapig izgulhatnak. Tavaly összesen 263 ezer embert rúgtak ki az ágazatban.
Csak néhány példa: a Facebookot és az Instagramot birtokló Meta 20 ezer embertől köszönt el 2023-ban, míg az Amazon több mint 27 ezer dolgozót bocsátott el. Ráadásul az utóbbit több alkalmazott is azzal vádolta, hogy a csendes kirúgások módszerét használja, ami azt jelenti, hogy a munkavállalóknak olyan hátrányos feltételeket teremt, amelyek miatt kénytelenek maguk felmondani.
A folyamatos leépítésekre akkor kerül sor, amikor a vállalatokra a befektetők nyomást gyakorolnak, hogy javítsanak az eredményükön. A cégek nem tudják az elmúlt évek látványos bevételnövekedését megismételni, ezért a vezérigazgatók más módszert választottak a Wall Street meggyőzéséhez: pozitív színben tüntetik fel magukat azzal,
hogy folyamatosan csökkentik a dolgozók számát.
Úgy tűnik, hogy a módszer bevált: az Amazon és más vállalatok a bevételük és a nyereségük megugrásáról számoltak be az elmúlt hetekben, továbbá a részvények is erősödtek. A jelenség azzal magyarázható, hogy az érintettek a koronavírus-járvány alatt jelentősen bővítették a létszámot, majd a cégek vezetése szerint a gazdasági lassulás miatt kénytelenek leépíteni a munkaerőt.
A technológiai vállalatoknál egyetlen kivétel akad a trendben: az Apple. A cupertinói cég az elmúlt években ugyanis nem növelte számottevően a létszámát, így nem jelentett be tömeges elbocsátásokat sem. Ennek kapcsán érdemes megjegyezni, hogy januárban fellendült az amerikai munkaerőpiac, és 353 ezer új munkahely jött létre az Egyesült Államokban, a gazdaság is fellendülőben, de a tech szektor egyelőre nem áll le a kirúgásokkal.
A mesterséges intelligencia mögött álló cégek vezetői azzal érvelnek, hogy a munkavállalók termelékenyebbé válnak, a vállalatok több pénzt fognak keresni, ami nagyobb növekedést és több munkahelyet eredményez. Azonban a szektor munkavállalói és az elemzők nem olyan biztosak ebben: könnyen lehet, hogy az iparág a jövőben sok embert nélkülözve is sokat termel.
Trónfosztás: az Apple a legértékesebb márkaAz Apple lett a világ legértékesebb márkája, míg a tavaly listavezető Amazon a negyedik helyre esett vissza a brit Brand Finance piackutató és üzleti tanácsadó vállalat 2023-as Global 500 ranglistáján. A lista összeállítói szerint a tavalyi második helyről idén az első helyre előrelépett Apple márkaértéke egy év alatt 74 százalékkal, 516,6 milliárd dollárra nőtt, míg az Amazoné csak 3,2 százalékkal emelkedett, 308,9 milliárd dollárra. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.