Peking vitarendezési eljárást kezdeményezett az Egyesült Államokkal szemben a Kereskedelmi Világszervezetnél (WTO), hogy megvédje érdekeit az elektromosjármű-iparban – közölte a kínai kereskedelmi minisztérium. A távol-keleti ország szerint az inflációcsökkentő törvény diszkriminatív és torzítja a tisztességes versenyt, mivel ellehetetleníti az amerikai piacon a Kínából és más WTO-országokból származó e-autókat.
Az inflációcsökkentő törvényt Joe Biden elnök 2022 augusztusában írta alá, ennek értelmében az amerikai fogyasztók idéntől kezdődően nem igényelhetnek 7500 dolláros adójóváírást a elektromos járművekre, ha az akkumulátorok anyagai és alkatrészei nem az Egyesült Államokból származnak. Ezt már a kezdettől fogva sérelmezte Peking.
A világ második legnépesebb országa ugyanis tavaly a világ legnagyobb autóexportőre lett, amivel megverte Japánt és Németországot, míg a Szegeden gyárat építő kínai BYD 2023 negyedik negyedévében megelőzte a Teslát a tisztán elektromos járművek értékesítésében. A törvény azonban csökkentheti a keresletet a kínai járművek iránt és átrendezheti a piacot. Sőt, Washington a védővámok emelését is fontolgatja.
Az amerikai–kínai kereskedelmi és gazdasági háborút még Donald Trump robbantotta ki 2018-ban, aztán Joe Biden elnöksége alatt tovább eszkalálódott. Washington korlátozta a legfejlettebb, mesterséges intelligenciához és szuperszámítógépekhez használható csipek kínai exportját, valamint a félvezetők gyártásához szükséges, amerikai technológiát tartalmazó berendezések Kínába szállítását.
Kína válaszul az amerikai csipgyártók termékeit tiltotta ki tavaly az országból, valamint két ritkaföldfém, a gallium és a germánium kivitelét korlátozta. A két nagyhatalom ezenkívül számos kérdésben áll vitában (Tajvan, ujgurok) és eltérően ítéli meg az orosz–ukrán háborút is, sőt: a távol-keleti ország segíti Moszkvát a szankciók kijátszásában. Az e-autók terén pedig újabb front nyílt a felek között.
Hatalmasat zuhant az EU-ba tartó kínai elektromosjármű-exportAz idei év első két hónapjában közel ötödével esett vissza az Európai Unió országaiba tartó kínai elektromos autóexport, miközben Brüsszel közeledik vizsgálata végéhez a kínai gyártóknak nyújtott tisztességtelen állami támogatások ügyében. Kérdés, hogy ennek a hátterében a Brüsszel által indított vizsgálat, vagy valami más áll. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.