A bakelitlemezek 32 év után visszakerültek abba a kosárba, amelynek alapján a statisztikai hivatal (Office for National Statistics – ONS) az inflációt számolja. A kosár több mint hétszáz cikket tartalmaz, és rendszeresen frissítik a leggyakrabban vásárolt termékekkel, hogy minél pontosabban tükrözze az árak alakulását.
Az idén 15 árucikket vettek ki, elsősorban olyanokat, amelyek a koronavírus-járvány alatt voltak népszerűek, mint például a kézfertőtlenítők és a sütőedények. Bekerült helyettük 16 új cikk, köztük a bakelitlemez, a gluténmentes kenyér, a légsütő és a napraforgómag.
A bakelitlemez 1992 óta nem szerepelt a kosárban, akkor a népszerűsödő CD szorította ki onnan.
– emlékeztetett a hírrel kapcsolatban a Sky News internetes oldala. Az utóbbi időben azonban ismét annyira népszerű lett – részben Taylor Swiftnek köszönhetően –, hogy nem lehet figyelmen kívül hagyni az infláció alakulásának követésénél.
Az inflációs árukosarunk lenyűgöző pillanatképet ad a fogyasztói kiadások alakulásáról az évek során. Gyakran tükrözi az új technológia befogadását, de a bakelitlemezek visszatérése azt mutatja, hogy a kulturális újjáéledés is milyen hatással lehet
– hangsúlyozta közleményében Matt Corder, az ONS árügyekért felelős igazgatóhelyettese.
Tavaly 6,1 millió bakelitlemezt adtak el Nagy-Britanniában, a legtöbbet 1990 óta. A legnagyobb számban Swift 1989 Taylor’s Version című albumából, emlékeztetett a CNN.
Jo Twist, a Brit Hanglemezgyártók Szövetségének (British Phonographic Industry – BPI) vezérigazgatója szerint „teljesen természetes”, hogy a bakelitlemez „népszerű mutató” arról, mire költik az emberek a pénzüket.
„E közkedvelt formátum iránt közel két évtizede folyamatosan nő a kereslet, többek között a fiatalabb fogyasztók körében, akik ugyan naponta streamelnek, de szeretik a kedvenc zenéjüket fizikai formában is birtokolni” – nyilatkozta.
A bakelitlemez népszerűsége máshol is töretlen, az Egyesült Államokban 2022-ben már többet adtak el belőle, mint CD-ből, amire utoljára 1987-ben volt példa. A hanglemezágazat 2027-ig közel 664 millió dollárral bővülhet világszerte.
A légsütők bekerülése a kosárba a megélhetési válság hatása, mert egyre több fogyasztó próbál takarékoskodni az energiával. Az ONS adatai szerint 2021 és 2022 között több mint 30 százalékkal nők a légsütőhöz hasonló árucikkek vásárlása a szigetországban.
Népszerűbbé váltak az egészséges ételek, például a rizstészta és az olajszpré, az egészséges nassolnivalók is, ezért került be a kosárba a napraforgó- és tökmag. A grillcsirke viszont azért került ki belőle, mert a pandémia után sok szupermarket megszüntette az árusítását.
Az Egyesült Királyságban januárban 4 százalékos volt az infláció, még mindig kétszerese a jegybank által célul kitűzöttnek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.