Az importról a helyi gyártásra átálló kínai cégek jó üzletet jelentenek mind alkatrész-beszállítóként, mind pedig üzemépítő-kivitelezőként – mondta Stefan Hartung, a Bosch vezérigazgatója.

Kína
A kínai autógyártók terjeszkedése nem feltétlenül rossz / Fotó: Hszinhua via AFP

A német autóipar túlzott kínai függőségét kifogásoló kritikákról szólva Hartung rámutatott, hogy Kína mind Németország, mind egész Európa számára nagyon fontos felvevőpiac. A kölcsönös függőség egyáltalán nem rossz dolog – jegyezte meg, hozzátéve: az egyoldalú függőség persze nem kedvező dolog, de az ellene való fellépésnek sem lenne szabad gazdasági elszigetelődéshez vezetnie.

Sok példa van Kína európai terjeszkedésére: 

  • a kínai BYD például Magyarországon létesít üzemet,
  • a Leapmotor az Opel anyavállalatával, a Stellantisszal kötött szerződés keretében a lengyelországi Tychyben levő üzem kapacitását készül hasznosítani, 
  • a Chery a spanyol EV Motors gyártóval közös vállalkozásban fog autókat gyártani a Nissan egykori barcelonai üzemében.

Nem csak Kína van fókuszban

A Bosch nagy lehetőségeket lát Indiának, a világ harmadik legnagyobb autópiacának a gyártói esetében is.

Markus Heyn, a Bosch Mobility autóipari beszállítói üzletágának a vezetője szerint az indiai gyártóknál meredek növekedésre lehet számítani nem csak az ott elterjedt kisautók, de már a magasabb árfekvésű kategóriák esetében is. A kínai gyártókhoz hasonlóan az indiai gyártók piaci részesedése is növekszik – emelte ki.