Olaf Scholz német kancellár Kínába utazott a hét végén négy napra, hogy a külkereskedelmi kapcsolatokról tárgyaljon. Scholz az útra magával vitte a Siemens, a BMW és a Mercedes-Benz Group képviselőit is. A megbeszélések középpontjában a kilátásba helyezett uniós büntetővámok lesznek, amelyek akkor léphetnek érvénybe, ha az ázsiai állam továbbra is dotálja az elektromosautó-gyártókat. Egyes tanulmányok szerint például csak a Magyarországon üzemet építő BYD legalább 3,4 milliárd dollárnyi állami támogatásban részesült, ami erősen versenytorzító.
Scholz célja, hogy az Európai Unió nevében megértesse Pekinggel: ha nem veszi figyelembe az európai figyelmeztetéseket a diszkriminatív üzleti gyakorlatok felszámolására, Brüsszelnek nincs más választása, mint a kereskedelmi önvédelmi mechanizmusok növelése. A német kancellár egy sanghaji egyetemen tartott beszédében hétfőn figyelmeztette a kínai tisztviselőket, hogy a dömpingáru támogatása helyett inkább kezeljék a túltermelést, továbbá bánjanak jobban a külföldi cégekkel.
„Egyenlő versenyfeltételeket akarunk” – mondta, és
a legnagyobb problémáknak a dömpinget, a túltermelést és a szerzői jogok megsértését jelölte meg.
A kancellár lényegében megismételte Jenet Yellen szavait. Az amerikai pénzügyminiszter vasárnap a CNN-nek elmondta, hogy az Egyesült Államok nem vesz le „semmit az asztalról”, beleértve a további vámok lehetőségét sem, hogy megállítsa a kínai áruk dömpingjét.
A német delegáció első megbeszélésére a délnyugati Csungking városba érkezett, hogy a pártfőtitkárral a kínai túltermelés kérdéséről értekezzen. A Bloomberg úgy értesült az egyik résztvevőtől, hogy a kínai fél álkérdésként utasította el a német kritikákat, mivel szerintük azok álhíren vagy hamis információn alapulnak.
A felszólítás most még lényegesebb, mint valaha, ugyanis a kínai kormányzat a kínlódó gazdaságot főképp a feldolgozóipar ösztönzésével virágoztatná fel újból.
Az Európai Unió szubvencióellenes vizsgálatot folytat a Kínában gyártott elektromos járművekkel kapcsolatban, mivel szerinte az olyan cégek, mint a BYD, a hatalmas állami támogatásoknak köszönhetik erejüket. Peking szerint ez nincs így, mert a teljes ellátási lánc lehetővé teszi a kínai cégek számára, hogy jó minőségű, alacsony árú autókat gyártsanak.
A hírügynökség szerint a tárgyalásokon szóba kerül az orosz–ukrán háború is. A német vezető várhatóan felkéri Hszi Csin-ping elnököt arra, hogy gyakoroljon nyomást Vlagyimir Putyinra a háború mielőbbi befejezéséhez. „Oroszország Ukrajna elleni háborúja nem csak az európaiak problémája. Ez olyan dolog, ami miatt a világon mindenkinek aggódnia kell” – hangsúlyozta Scholz, aki Hszi Csin-ping elnökkel és Li Csiang miniszterelnökkel is tárgyal.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.