BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Russian oil tanker Volgoneft-147 stands 07 February 2000 in Muscat's Mina al-Fahl port where it anchored after being diverted by the US navy on suspicion of busting UN sanctions on Iraq. The ship was under US naval escort in the Gulf of Oman until it entered Omani territorial waters  where its cargo will be confiscated after US tests showed it was carrying Iraqi oil. Russia is likely to seek a second expert opinion before the cargo is unloaded, the Russian ITAR-TASS news agency reported. (Photo by MOHAMMED MAHJOUB / AFP)

Árnyékflotta: nemcsak veszélyes és követhetetlen, de a környezetnek is óriási terhelést jelent

Az embargós országok olaját szállító tankermatuzsálemeket a lehető legrosszabb minőségű üzemanyaggal tankolják, így a környezet számára is hatalmas terhelést okoz a közlekedésük.

Az árnyékflotta környezetterhelése akkora, hogy az egész iparág környezetszennyezés-csökkentési erőfeszítéseit feleslegessé teszi, azaz hiába igyekszik a szektor mérsékelni a károsanyag-kibocsátását, ez nem látszik a teljes adatokon. 

A helyzetet tovább nehezíti, hogy ez abban az időszakban történik, amikor egyre nagyobb a nyomás a hajózási ágazaton, hogy csökkentse károsanyag-kibocsátását.

Russian oil tanker Volgoneft-147 stands 07 February 2000 in Muscat's Mina al-Fahl port where it anchored after being diverted by the US navy on suspicion of busting UN sanctions on Iraq. The ship was under US naval escort in the Gulf of Oman until it entered Omani territorial waters  where its cargo will be confiscated after US tests showed it was carrying Iraqi oil. Russia is likely to seek a second expert opinion before the cargo is unloaded, the Russian ITAR-TASS news agency reported. (Photo by MOHAMMED MAHJOUB / AFP)
Veszélyes hajómatuzsálemek járják az óceánokat – és közben szennyezik a környezetet / Fotó: AFP

 

Terjed az árnyékflotta

Nagy kihívás a hatóságok számára az árnyékflotta, ugyanis a tankerek mozgását és legénységét nehéz nyomon követni, nem is beszélve a biztosítások hiányáról.  

A legnagyobb problémát az jelenti, hogy a hajósokat semmi sem ösztönzi igazán a szabályok betartására. 

Ez ugyanis olyan költségnövekedést okozna, amit képtelenség lenne kigazdálkodni, illetve fény derülne arra, hogy valójában kik a megrendelőik. 

Egyre több olyan hajót látunk, amelyek kijátsszák a szankciókat, és nem szerepelnek a nyugati regiszterekben

– mondta a Lloyd’s List Intelligence tengerészeti adatcsoport vezető elemzője. Michelle Wiese Bockmann szerint az árnyékflotta módszerei is egyre kifinomultabbak. 

Sok esetben a veszélyes olajat átszivattyúzzák egyik hajóról a másikra, ami önmagában is kockázatot jelent.

A kikötői ellenőrzések elkerülése érdekében átírják a hajóazonosító számokat, a tankerek meghamisítják a pozíciójukat, illetve a legalacsonyabb szintű felügyelettel rendelkező ország zászlaja alatt hajóznak.

A Lloyd’s List Intelligence becslése szerint az árnyékflotta most 630 hajót számlál, az egy évvel ezelőtti 530 után, ami most a globális tankerflotta 14,5 százalékát teszi ki.  Ugyanakkor más becslések 800 hajós árnyékflottáról szólnak. A Lloyd’s becslése szerint a háború előtt az árnyékflotta 250 hajóból álhatott. 
A legnagyobb probléma azonban az, hogy a hajók nagy veszélyt jelentenek a környezetre, és a szankciók sem érnek sokat, valamint a 60 dolláros orosz olajársapka sem hozza meg a várt hatást.

De mi a szabály?

Az Egyesült Nemzetek Nemzetközi Tengerészeti Szervezete (IMO) által elfogadott, 

egyezmény értelmében a hajóknak át kell állniuk az alacsony kéntartalmú üzemanyagra, az évtizedek óta használt magasabb kéntartalmúról.

Az IMO akár pénzbírságot is kiszabhat, vagy a hajókat fel is tartóztathatja az előírások áthágása miatt. Áprilisban már elvben szigorítottak az ellenőrzésen, és emelték a bírságokat is.

Az IMO szabályai szerint a hajók csak akkor égethetnek el magas kéntartalmú üzemanyagot, ha rendelkeznek kipufogógáz-tisztító rendszerrel – viszonylag könnyen el lehet képzelni, hogy az árnyékflotta hajóinak mekkora része van felszerelve ilyen rendszerrel. 

Az viszont biztos, hogy a beolvasztás előtti tankerek a 20 százalékkal olcsóbb, magas kéntartalmú gázolajat használják. 

A Reuters forrásai szerint 

Oroszországban bizonyosan a lehető legolcsóbb gázolajfajtát tankolják, tehát megsértik az IMO határértékét.

SURALAYA, INDONESIA - SEPTEMBER 14: Smoke and steam billows from a cargo ship in Cilegon city, Banten province, Indonesia, September 14, 2023. Millions of residents of Jakarta have for the past several weeks suffered from some of the worst air pollution recorded anywhere in the world. The polluted air has contributed to respiratory ailments, with more than 630,000 cases recorded in the first six months of the year. The Minister of Environment and Forestry, Siti Nurbaya, said that the largest source of air pollution in Jakarta and its surroundings came from vehicles, namely 44%, followed by steam power plants at 34%, and other sources. Garry Andrew Lotulung / Anadolu Agency (Photo by Garry Andrew Lotulung / ANADOLU AGENCY / Anadolu via AFP)
Fotó: AFP

 

Hatósági intézkedések

Európában és Ázsiában a kikötői hatóságok legalább 10 hajót vettek őrizetbe 2024 első öt hónapjában. A 10 tankerből 9 korábban Oroszországban tankolt. 

Az arányok javulására nem lehet számítani, ugyanis Oroszország, Kazahsztán, Kirgizisztán, Örményország és Fehéroroszország, azaz az Eurázsiai Gazdasági Unió megállapodott abban, hogy 2026 végéig folytatják a magas kéntartalmú dízel használatát.

Irán sem kivétel

A források szerint Irán szintén magas kéntartalmú gázolajat szállító hajókat indított el, ugyanis a Casinova tanker ilyen dízelolajat rakodott be az iráni Bandar Imám Khomeini kikötőben az elmúlt hónapokban. Ezt később átszállította a dél-iraki Basra horgonyzóhely környékén várakozó kisebb hajókra. A Casinovát biztosító West P&I közölte, hogy a szerződés felbontása folyamatban van. Egyúttal azt is közölték, hogy elkötelezettek az Egyesült Államok és az ENSZ szankciórendszerének való megfelelés mellett.

 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.