Nagy bejelentést tett a kínai Daliánban folyó Világgazdasági Fórumon (WEF) Van Gang, korábbi tudomány- és technológiaügyi miniszter, aki jelenleg a Tudományos és Technológiai Szövetség elnökeként szolgálja hazáját.
Kimutatásai ugyanis azt jelzik előre, hogy az idén garantáltan átlép a tízmillió darabos álomhatáron a kínai új generációs autógyártás (New Energy Vehicles, NEV), amely
Gang szerint a kínai autóipar gyors technológiai fejlődése és erős elköteleződése a zöldülés, a nullaemissziós járművek irányában sikeres volt és az is marad.
Gang a nyári, Davosnak is nevezett gazdasági csúcson nem tért ki arra, hogy a bölcs pekingi gazdaságpolitikának mekkora katalizáló szerepe volt a sikerek elérésében, ahogy a forró témát, a NEV-szektor szereplőinek nyújtott termelési és exportösztönző állami támogatásokat sem érintette.
Mint ismert, a gyártóknak nyújtott állami támogatástól függően 38,1 százalékig terjedő büntetővámot hirdetett ki és léptet életbe az Európai Unió július 4-i hatállyal a Kínából importált villanyautókra, de ebben az ügyben egyelőre nincsen semmi kőbe vésve, novemberig tárgyalhatnak a felek, akik folyamatosan üzennek egymásnak, de már a tárgyalóasztalnál is egyeztettek a hét végén, Robert Habeck német alkancellár, gazdasági miniszter pekingi látogatása alkalmával.
A tavaly Kínában gyártott 8,91 millió új generációs jármű 34,1 százalékkal volt több az egy évvel korábbinál, amikor is 6,64 millió ilyen gépkocsi készült, a megelőző évinek a duplája.
A növekedési tempót a piac felvevőképessége és kapacitásbeli gondok miatt sem lehet ilyen magas ütemben emelni,
de az irány továbbra is felfelé mutató, miközben a NEV-park összetételében változásokat is lehet tapasztalni. Amíg 2022-ben 87 százalékos volt az összeszerelt villanyautók éves növekedési üteme és 5,05 millió a darabszáma, addig tavaly a növekedési dinamika 20 százalékra esett vissza, és a Kínai Személyautó-gyártók Szövetségének (CPCA) adatai szerint 6,11 millió e-autó készült az országban.
Eközben a tölthető hibridekből 2022-ben 1,56 milliót, 2023-ban 2,8 milliót szereltek össze, ami jól jelzi a vásárlói igények magváltozását, egyértelműen a tölthető hibridek felé tendálnak az ügyfelek. Ez világjelenség, ahogy a sima hibridek reneszánsza is annak tekinthető.
A legfrissebb CPCA-adatok szerint június első három hetében összesen 534 ezer NEV-autót adtak el Kínában, 19 százalékkal többet az egy évvel korábbi azonos időszakhoz képest. Ezzel együtt az év eleje óta összesen 3,789 millió NEV-jármű talált gazdára a távol-keleti országban, ez 32 százalékos éves előrelépés.
Nem néz ki ennyire jól a teljes piacról festett kép,
eszerint júniusban eddig 1,087 millió autó kelt el, ez 12 százalékkal marad el a bázisidőszaktól, míg az idei teljes termés 9,16 millió autó volt, ami csak 3 százalékos gyarapodás éves összevetésben. A számokból jól látható, hogy az eladásokon belül a NEV-penetráció feltartóztathatatlanul halad előre, júniusban elérte a 49,12 százalékot, míg az év eddigi szakában 41,36 százaléknál jár.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.