BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tarolt a Volkswagen, megroppant a Tesla

Májusban az Európai Unió tagállamaiban közel 912 ezer személyautót adtak el, ami 3 százalékos éves visszaesést takar. A magyar piac az 5,7 százalékos bővülésével a jobbak között szerepel.

Az év első két hónapját az európai autópiac bővülése jellemezte, hogy a márciusi megtorpanás után áprilisban ismét örülhessenek a kereskedők a 13,7 százalékos éves bővülésnek. A jó kedv azonban nem sokáig tartott, a forgalom éves összevetésben 3 százalékkal csökkent, ez 911 697 személygépkocsi eladását jelenti – derül ki az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) ma közzétett statisztikájából. A jó hír, hogy még így is maradt 4,6 százalékos bővülés az év első öt hónapjának összesítésében, ami mögött 4,59 millió új autó eladása húzódik meg.

15-05-2024 ELECTRIC XPENG G9 Electric SUV from China, RWD Standard Range with 66 kWh LFP battery. Public charging at a 22 kW charging station. COPYRIGHTS ANP / Hollandse Hoogte / Andy Smulders netherlands out - belgium out (Photo by Andy Smulders / ANP MAG / ANP via AFP), elektromos autó, e-mobilitás
A villanyautók részesedése csökkent az újautó-eladásokból /Fotó:  Andy Smulders / ANP MAG / AFP

Májusban a meghatározó piacok vegyesen teljesítettek, az üdítő kivételt ezúttal a top 4 legkisebb felvevőpiacának tekinthető Spanyolország képezte, ahol áprilisban 23,1 százalékkal több (92 ezer darab), májusban pedig 3,4 százalékkal több (94 ezer) autóra szerelhettek rendszámot, mint egy évvel azelőtt. A többiek viszont negatív szereplők voltak ezúttal. A legkisebb visszaesést elszenvedő

  • Franciaország 2,9 százalékos (141,3 ezer darab),
  • Németország 4,3 százalékos (236,4 ezer darab),
  • Olaszország pedig 6,6 százalékos (139,5 ezer darab)

mínuszt produkált.

Az elektromos autók iránti kereslet dinamikájának szakértők által előrevetített átmenetinek tartott csökkenését támasztja alá, hogy miután az áprilisban eladott új autók 14,8 százalékát már villanymotor hajtotta, addig a piaci részesedésük májusban 12,5 százalékra mérséklődött. (Egy éve még 13,8 százalékos volt.) 

Ez 114,3 ezer darabos májusi mennyiséget jelent, a tavalyinál 12 százalékkal kevesebbet. Az év első öt hónapjában 2 százalékkal nőttek a villanyautó-eladások a tavalyi év azonos időszakhoz képest (556,3 ezer darab). Csúcsforgalomról, elektromos forradalomról ezek alapján még aligha beszélhetünk.

Jól teljesített a magyar piac

Magyarországon az áprilisi 21,4 százalékos pluszt 5,7 százalékos bővülés követte, ehhez 9531 autó eladása is elegendő volt. Európában

a legkiemelkedőbb teljesítményt ezúttal Horvátország nyújtotta 19 százalékos éves alapú növekedéssel,

8523 eladott autóval. A bővülési dinamikában februárban és márciusban is toronymagasan vezető Bulgária a májusi 1,8 százalékával még épp maradt a pozitív tartományban (3226 darab). Az áprilisban duplázással csúcstartó minipiac, Ciprus volt most a negatív rekorder 24 százalékos visszaeséssel (1301 darab).

A Volkswagené a teljes piac több mint negyede

A márkák versenyében nem történt átrendeződés az élen, a Volkswagen csoport első helye megingathatatlan, a konszern 248,7 ezer autót adott el, piaci részesedése jelenleg 27,3 százalékos. A Stellantis csoport követi (158,4 ezer autó, 17,4 százalék), míg a dobogó harmadik fokára a Renault csoport (98,2 ezer autó, 10,8 százalék) fért fel. 

Musk Elon: Tesla Model 3 China 
Hong Kong International MotorXpo
A Tesla az idén 92 ezer villanyautót értékesített az EU piacán / Fotó: NurPhoto via AFP

Érdekesség, hogy az ACEA statisztikájában szereplő egyetlen kínai autógyártó, a nálunk az MG márkával jelentkező SAIC tartotta állásait, a 13 ezres értékesítési darabszám épp annyi, mint egy éve volt. A piaci részesedése egy év alatt 1,4-ről 1,5 százalékra nőtt.

Nagyot bukott viszont a Tesla, amely 34,2 százalékkal kevesebb, 14,6 ezer villanyautót tudott eladni az EU-piacán májusban, míg az első öt hónapban 10,2 százalékos volt a mínusza. Darabszámban ez 92 ezer eladott autó.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.