BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Aircraft And Airline Stock

Uniós szabály miatt emeli jegyárait Európa legnagyobb légitársasága

A légi közlekedésnek a tisztább üzemanyagokra való átállása megfordíthatja a repülés demokratizálódását, ami magasabb jegyárakat, kevesebb útvonalat és megszűnő légitársaságokat eredményezhet. A Lufthansa közölte: jövőre felárat kell fizetni, amiből az alternatív üzemanyagok növekvő költségeit fedeznék.

Európa legnagyobb légitársasága, a Lufthansa 2024 január elsejétől 1 és 72 euró – 395 és 28 500 forint – közötti felárat vezet be: a díj az összes Európai Unióból, az Egyesült Királyságból, Norvégiából és Svájcból induló járatra vonatkozik. A plusz sáp pontos összege az útvonaltól és a jegyártól függ.

Aircraft And Airline Stock
A fogyasztók állják a légi közlekedés zöldítését /  Fotó: NurPhoto via AFP

A cég az extradíjból fedezné a repülőgépek károsanyag-kibocsátásának csökkentéséhez szükséges alternatív üzemanyagok növekvő költségeit. Az elmúlt évtizedekben a légitársaságok korlátlan mértékben terjeszkedtek, és az iparnak kevés figyelmet kellett fordítania a károsanyag-kibocsátásra. Az utasok hozzászoktak az egyre olcsóbb jegyekhez, valamint az egyre több útvonalhoz, amelyek behálózzák a bolygót.

A vállalatok azonban egyik napról a másikra szembeszéllel találták szembe magukat: a kormányok egyre inkább megkövetelik tőlük, hogy környezetkímélő módon működjenek. Ez elsősorban azt jelenti, hogy kerozin helyett áttérjenek a fenntartható üzemanyagokra (SAF), ezeket azonban jóval drágább előállítani, mint a hagyományost.

Számítások szerint mintegy 5 ezermilliárd dollárnyi befektetésre lehet szükség ahhoz, hogy a légi közlekedés 2050-re elérje a karbonsemlegességet.

A légi közlekedésnek a tisztább üzemanyagokra való átállása megfordíthatja a repülés demokratizálódását, ami magasabb jegyárakat, kevesebb útvonalat és megszűnő légitársaságokat eredményezhet. Az Európai Unióban a hatályba lépő új szabályozás, ReFuelEU szinte azonnal megdobja a jegyárakat: 2025-ig legalább 2 százalékban kell fenntartható üzemanyagot használni, ami 2030-ra 6 százalékra, 2050-re pedig 70 százalékra emelkedik. 

Ugyan tervben vannak az elektromos és hidrogénnel működő repülőgépek, de ezek megvalósítása évekbe, ha nem évtizedekbe fog telni. Így az ipar az SAF használatára van kényszerülve, ami mindenképp drágulást hoz magával, hiszen a cégek áthárítják a költségeket a fogyasztókra.

Greenpeace: sokkal olcsóbb repülni, mint vonatozni, ez pedig megöli a bolygónkat

A Greenpeace arra hívta fel a figyelmet, hogy Európában túlságosan olcsó a repülés. A repülőgépek károsanyag-kibocsátása magas, s ezzel nagyban hozzájárul a globális felmelegedéshez. Az aktivisták szerint a kormányok az adókedvezményekkel hagyják, hogy a repülés olcsóbb legyen, mint kellene.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.