A pubok a falusi közösségi élet központjai a briteknél, egyre kevesebb van azonban belőlük, az elmúlt időszakban minden évben százszámra zártak be belőlük az Egyesült Királyságban.
„A pub az egyetlen, ami a falu közösségét képviselte, és többé már nincs. Pedig fontos a közösségnek ez az érzése, különben csak egy csapat ketrecbe zárt hörcsög vagyunk” – siratta a Sky Newsnak egyikük a kocsma végét.
A brit hírtelevízió tudósítása szerint 239 pub zárt be az év első három hónapjában Angliában és Walesben – 56 százalékkal több, mint az előző év azonos időszakában. „Halmozódnak a problémák, és sajnos nincsen csodafegyver az ágazat gondjainak megoldására” – foglalta össze Thomas Thurnell-Read, a Loughborough Egyetem szociológusa, aki régóta vizsgálja a kocsmabezárásokat és azok hatásait.
Az elmúlt 23 évben több mint 15 ezer pub zárt be a szigetországban, nagyrészt azért, mert a fiatalabb generációk egészség- és fitneszcentrikusabbak, ráadásul idejük is kevesebb van, mint a szüleiknek.
Egyre drágább elvégezni az egyetemet, így a diákok kénytelenek legalább részmunkaidős állást vállalni, így a szociológus szerint
kevesebb idejük van szórakozásra abban az időszakban, amikor kialakulhatnának az alkoholfogyasztási szokások.
Szerepet játszott a trend változásában a koronavírus-járvány is. Azok a diákok, akik a korlátozások alatt kezdték meg a felsőoktatási képzést, nem szokták meg, hogy órák után betérjenek a kocsmába vagy egész éjszaka igyanak, így ez most sem tartozik a mindennapjaikhoz.
A járvány ráadásuk azt is megmutatta, hogy milyen könnyű mindent házhoz rendelni, minek kimozdulni, ha nem muszáj.
Ezt támasztják alá a statisztikák is: az alkoholt nem fogyasztók aránya 16-ról 19 százalékra emelkedett. A 16 és 24 év közöttiek 26 százaléka tartozik ebbe a kategóriába, míg az 55 és 64 közöttieknek csak a 14 százaléka, mert utóbbiak ragaszkodnak a megszokásokhoz.
A fiatalabb generáció nem iszik annyit, ez egyértelműen feltűnő, de nem hiszem, hogy bárki is igazán inna manapság. Nem látom jelét annak, ami régen megszokott volt, hogy az emberek elmennek inni – komolyan inni
– erősítette meg a saját tapasztalatai alapján a Duke of Cumberland Arms nevű pub tulajdonosa.
Simon Goodman 18 éve van a szakmában, és még sosem tapasztalt olyan alacsony forgalmat, mint az idén a nyár beköszöntéig. „Egyszerűen nem volt vendég. Nagyon bizarr volt ilyen hosszú tapasztalat birtokában” – mondta.
Az évekig magas infláció és energiaárak, a megélhetési válság miatt az embereknek kevesebb a pénzük szórakozásra. A CGA április felmérése szerint azok közül, akik egyébként hetente jártak kocsmába vagy étterembe, ma minden ötödik kevesebbszer teheti meg ezt.
A rohamosan emelkedő bérleti díjak és záloghitel-kamatok miatt sokan kényszerülnek olcsóbb helyre költözni, így több időt töltenek az utazással, ami szintén csökkenti a szórakozásra fordítható időt.
Az árak folyamatos emelkedése miatt egyre nehezebb a kocsmák fenntartása is. Az élelmiszerek csak az idén legalább 15 százalékkal, 2019 óta sok esetben a duplájukra drágultak. Jelentősen emelkedett az energiaár, valamint az adóterhek is – utóbbiak olyannyira, hogy Emma McClarkin, a Brit Sör- és Kocsmai Szövetség (BBPA) vezérigazgatójának becslése szerint
minden három fontból egy font „egyenesen az adóhivatalhoz” kerül.
A pubok a kormány által beszedett összes iparűzési adó 2,5 százalékát adják, de a teljes üzleti forgalom 0,5 százalékát termelik, ami a BBPA szerint 500 millió font túlfizetésnek felel meg. (Egy angol font 459,3 forint.)
A Brexit óta probléma a munkaerőhiány a vendéglátóipar számára, a minimálbér emelése pedig további terhet jelentett a pandémia és a megélhetési válság mellé. Az áprilisi emelés 1,02-1,26 fonttal több órabért jelent minden egyes alkalmazott esetében, de a UKHospitality szakmai szervezet szerint az ágazat bérszámlája 3,2 milliárd fonttal fog nőni.
„Az emberek bére emelkedett, és ez teljesen elfogadható, emelkednie is kell, de ha ez az egész összeadódik az ágazatban, ki fog ötven fontot fizetni egy pubban egy sztékért?” – tette fel a költői kérdést a Duke of Cumberland Arms tulajdonosa.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.