BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
-

Kihasználatlan kapacitásoktól szenved az európai autóipar

A vezető autógyártók több gyárat is kihasználatlanul hagynak Európában, így a cégek a költségek csökkentése és a versenyképesség növelése érdekében a jövőben üzemeket zárhatnak be.

Az öt legnagyobb európai autógyártó – a BMW, a Mercedes-Benz, a Stellantis, a Renault és a Volkswagen – kevesebb mint feleannyi járművet szerelt össze tavaly, mint amennyit a kapacitásuk lehetővé tenne. Az üzemek közel egyharmada számított kihasználatlannak az előző évben.

-
Az autóipar az európai gazdaság egyik húzóágazata / Fotó: AFP

A Bloomberg szerint ez azzal magyarázható, hogy tavaly Európában az éves eladások 3 millió autóval maradtak el a koronavírus-járvány előtti szinttől, miközben a kulcsfontosságú exportpiacokon, az Egyesült Államokban és Kínában egyre fokozódik a verseny. Az elektromos átállás sem segített, mivel lelassult az elektromos járművek értékesítése.

Ennek két fő oka az e-autók magasabb ára, valamint a megfelelően kiterjedt töltőhálózat hiánya. Az e-autózás elterjedését továbbá akadályozza, hogy a kormányok tavaly kivezették a villanyautók állami támogatását. Ráadásul 2023-ban az amerikai Tesla Model Y-ja lett a kontinens legkelendőbb autója, a kínai autógyártók pedig agresszívan nyomulnak Európában.

Így az európai vállalatok már hazai pályán is egyre erősebb versennyel szembesülnek. A munkaerőhiány korábban felhajtotta a munkaerőköltségeket, az orosz–ukrán háború miatt nőttek az energiaköltségek, és a kontinens cégei az orosz piacot is elvesztették, amelyet a kínai autógyártók hódítottak meg.

A legnagyobb hírveréssel a Volkswagen (VW) bejelentése járt: az ikonikus autógyártó közölte, hogy a költségcsökkentés jegyében németországi üzemeket is bezárhat, pedig a 87 éves történelemmel büszkélkedő cég korábban még sohasem tett ilyet a saját országában. A Volkswagen csoport tavaly nagyjából 9 millió járművet gyártott, 

miközben a teljes kapacitása 14 millió.

A VW kénytelen volt megszüntetni az évtizedek óta létező németországi foglalkoztatási garanciákat is. Hasonlóra akadt már példa: a Honda három évvel ezelőtt bezárta swindoni üzemét az Egyesült Királyságban, mintegy 3 ezer munkahelyet megszüntetve. A bezárást viszont csak utolsó lehetőségként vetik be a cégek, mivel Európában a szakszervezetek és a politikusok sokszor jelentős befolyással bírnak a vállalati döntéshozatalra.

Az elemzők szerint az autógyártók a költségek csökkentése és a versenyképesség növelése érdekében a jövőben gyárakat zárhatnak be, vagy dolgozóikat bocsáthatják el, továbbá a termelést áthelyezik más országokba. A kihívást elsősorban azt jelenti, hogy ezt letolják a szakszervezetek és a politikusok torkán.

A Stellantis például több mint háromezer fős elbocsátást hajt végre olaszországi egységeinél: a világ harmadik legnagyobb autógyártója a szakszervezetekkel egyeztetve vezényli le az elektromos átállás alacsonyabb munkaerőigényével indokolt leépítéseket. A cég gáláns végkielégítést, szociális csomagokat kínált az önkéntes távozáshoz, elsősorban a nyugdíj előtt állókat megcélozva, ezzel elkerülte a sztrájkokat.

Miért fontos az európai autóipar?

Németországban mintegy 780 ezer ember dolgozik közvetlenül az autóiparban, a kapcsolódó ágazatokkal együtt ez a szám 3 milliót tesz ki. Összességében az európai autóipar több mint 13 millió embernek biztosít munkahelyet, a szegmens húzóágazat az öreg kontinens jó néhány országában.

Az autóipar adja az Európai Unió bruttó hazai termékének több mint 7 százalékát. Eddig az EU évente több mint 5,7 millió gépjárművet exportált, 79,5 milliárd eurós kereskedelmi többletre szert téve. A személygépkocsi-export legfontosabb célországai között az Amerikai Egyesült Államok, Nagy-Britannia és Kína emelhető ki.

Újabb leépítés az autóiparban: milliókkal veszik rá a dolgozókat az önkéntes felmondásra

Gondoskodó elbocsátási programot vezetett be a román autógyártó. A Dacia a leglojálisabb, a 16 évnél hosszabb szolgálati idővel rendelkező dolgozóit jutalmazza a legjobban, ha saját elhatározásból távoznak. A „búcsúzó” kollégák továbbra is kedvezményes áron juthatnak Dacia, Nissan vagy Renault típusú személyautóhoz is. 

 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.