A kínai–EU vámháború kitörését egyik fél sem kockáztatja meg, hatalmas taktikázások zajlanak a háttérben, hogy a felek win-win alapon nullára kihozzák a versenytorzító állami támogatások miatt júliusban a kínai elektromos autókra kivetett sávos, 36,3 százalékig terjedő büntetővámok és a válaszul kilátásba helyezett, egyes uniós termékcsoportokat fenyegető kínai vámemelések hatásait.
Pontosabban a várható termékek, várható vámemelésének várható hatásait, hiszen Kína a fenyegetett árucikkek belengetésén nem ment még túl, a túl olcsó francia brandy ügyében felhorkant kínai gazdák noszogatására indított vizsgálatot is felfüggesztették. Amíg nem látnak józanul.
Az uniós sertéshús és tejtermékek esetében pedig el kezdtek vizsgálódni. Az idő pedig sürget, a tagállamok szeptember közepén dönthettek volna az autóipari vámok öt évre szóló „véglegesítéséről”, de inkább bölcsen a halasztást választották, időt hagyva a tárgyalásokra, s hogy az egyes tagállamok megfontolt döntést hozhassanak, mivel a kezdetben oly nagy egység bomladozni látszik.
Pedro Sánchez spanyol miniszterelnök például kiállt a sorból és a kínai gyártású elektromos autókra kivetett vámok enyhítése mellett szállt síkra a közelmúltban tett pekingi látogatásán. Hazája egészen addig a kemény vámszigorítást támogatta, míg a Kínába irányuló, éves szinten 1,5 milliárd euró értékű sertéshúsexportja „vámveszélybe” nem került.
Ha más kormányok, például Olaszország követik a példáját, a vámok még jócskán enyhülhetnek, de a németeknél is változhat a széljárás. Azaz tényleg gyengülni látszik az egység
A labda azonban továbbra is Peking térfelén pattog, ott kell valamilyen húsba vágó válaszcsapást megtervezni, mert azzal még adósak. A Reuters elemzése szerint a kínai megtorlásra kiválóan alkalmasak lehetnek az európai luxuscikkek, melyek közé a bőrtáskák, órák, parfümök, ékszerek, cipők, öltönyök és egyéb különleges ruházati cikkek tartoznak, ezekből tavaly összesen 11 milliárd eurónyi ékezett Kínába.
Ezeknek a megsarcolása jár a legkisebb fájdalommal és ez érintené a legkevesebb embert.
A luxuscikkek fogyasztása, vásárlása messze nem jár olyan veszteséggel a kínai gazdaság számára, mintha a gyógyszeripari vagy más feldolgozóipari termékeket, vagy a repülőgépeket vennék célba. A Bain & Co. tanácsadó cég felmérése szerint a luxuscikkek vásárlói a kínaiak leggazdagabb 2 százalékából kerülnek ki, ők felelnek a költések 40 százalékáért.
A többi alkalmi fogyasztókhoz kötődik, ám számukra egy-egy áhított luxuscikkre telik csupán. Azaz ha a kivetett vámokkal feljebb srófolnák a luxuscikkek árát, azzal a társadalom egy szűk rétegében váltanának csak ki elégedetlenséget.
Pekingben azt is figyelik, ki hangoskodik leginkább az elektronos autók vámjának ügyében és célzottan rájuk tudják szabni a válaszlépéseiket. Például Franciaországra, amely a Renault és (részben) a Stellantis hazájaként vehemensen kiállt az uniós büntetőtarifák alkalmazása mellett – ahogy az azóta színeváltott spanyolok és az olaszok is.
Ők hárman a legnagyobb luxustáska exportőrök, együttesen 2,92 milliárd dollár értékben küldtek tavaly Kínába ezekből a nélkülözhetetlennek ugyancsak nem mondható, viszont méregdrága termékekből. Az EU 5 milliárd dollár értékű, Kínába küldött bőr- és műanyag táskáinak egyharmada tavaly Franciaországból származott. Érthető tehát, hogy
a közel 2 milliárd dolláros francia táskaexport magára vonja a figyelmet, mint ami ideális célpont lenne egy pekingi vámrakéta elindításához.
Annál is inkább, mert a Kereskedelmi Világszervezethez (WTO) 2001-ben történt csatlakozását követően Kína megkezdte a vámok fokozatos leépítését, az unióból érkező táskákra például potom 6 százalékot számítanak fel. Egyszerű lenne dömpingvádakra hivatkozva jó pár százalékkal megemelni például a több ezer dolláros Balenciaga táskák importvámját, azonban ehhez megfelelő alap is szükséges.
Kína sem sértheti meg látványosan a WTO szabályait, azaz furmányosan kell eljárnia, ha a jog talaján akar maradni. Peking bármit tenne ezen a területen, azzal látványosan rontaná a luxusipar globális piacvezetőjének számító LVMH profittermelő képességét.
A 75 éves Bernard Arnault francia vállalatbirodalma az Asterès tanácsadó cég adatai szerint 24 milliárd euró értékben exportált tavaly luxuscikkeket szerte a világba, a teljes francia kivitel 4 százaléka hozzájuk fűződik.
S bár Arnault igyekszik meleg, baráti viszonyt ápolni a kínai vezetéssel, a mosolydiplomácia ekkora tétnél már nem sokat ér. Kína jelenleg 15 árukategóriára szed úgynevezett fogyasztási adót, ám közülük csak hatra illik rá a luxuscímke:
Ezekből azonban tavaly csak 6 milliárd euró értékben importált, miközben az Európába küldött kínai elektromos autók értéke elérte a 10 milliárd eurót, és utóbbi növekedési dinamikája messze felülmúlja a Kínába irányuló uniós luxuscikkek bővülési tempóját. Sőt, itt a bővülés már negatív előjelű, a luxusipari cégek sorra arra panaszkodnak, hogy az amerikai és főként a kínai vásárlóik cserben hagyták őket.
Hogy mennyire, azt persze a számokból nem derül ki. Az LVMH, a Hermes és a Gucci-tulajdonos Kering egyike sem hozza nyilvánosságra a Kínából származó pontos eladásaikat, csak annyit lehet tudni, hogy Ázsia adja a forgalmuk durván egyharmadát – és ebbe nem csak a kontinens többi országa, de a luxuskedvelő Japán is beletartozik, ami erősen torzítja a képet.
Az értékarányossággal tehát baj van, a villanyautók és a luxuscikkek megvámolásának eredője messze esik az egyenlőtől.
Bár a luxuscikkgyártók hajlamosak lennének a magasabb költségeket áthárítani a kínai fogyasztókra, az áremeléseket betyár nehéz lenne keresztülvinni, amikor a gazdaság elhúzódó visszaesésben van. A Bank of America elemzői már korábban is arra számítottak, hogy a legtöbb luxuscég nem vállalja a forgalmát még jobban visszavető agresszív áremeléseket.
A terv egyik lehetséges hátulütője, hogy a gazdag kínai fogyasztók külföldön szerzik be a luxuscikkeket.
Japán például már fel is készült a kínaiak rohamára. Ott a kínai turisták számának megugrása és a gyenge jen együtt az LVMH eladásainak 57 százalékos bővüléséhez vezetett a június végéig tartó három hónapban.
Benard Arnault tehát korántsem biztos, hogy a kínai-európai kereskedelmi háború áldozatává válik, bár esély az van rá. Hszi Csin-ping kínai elnök kockázatelemző csapata szemszögéből a luxusszektor csuklóztatása viszonylag fájdalommentes módnak tűnik arra, hogy visszavágjon Brüsszelnek, ha Európa nem fúj visszavonulót a kínai elektromos autók büntetővámjával kapcsolatban.
Szakértők szerint ezzel Kína a legkisebb fájdalommal járó, de a legkeményebb hatást tudná elérni a vámvitában, ráadásul az országot irányító kommunista pártnak ideológiailag sem kell túl sokat vacakolnia az indoklással.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.