BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Drasztikus lépésre készülnek Bidenék: gyakorlatilag kitiltanák a kínai járműveket az amerikai utakról

Újabb fejezettel bővülhet az amerikai–kínai kereskedelmi vámháború: a Biden-adminisztráció most azt tervezi, hogy gyakorlatilag kitiltja a kínai autókat az amerikai utakról nemzetbiztonsági okokra hivatkozva.

Az Egyesült Államok Kereskedelmi Minisztériuma hétfőn javaslatot tett a beépített internetkapcsolattal rendelkező járművek kínai szoftverének és hardverének betiltására, amivel gyakorlatilag kitiltaná a kínai járműveket az amerikai piacról, írja a Reuters. A tervezett szabályozás arra is kényszerítené az amerikai és más nagy autógyártókat a következő években, hogy eltávolítsák a kulcsfontosságú kínai szoftvereket és hardvereket az Egyesült Államokban lévő járművekből.

Tesla Gigafactory Grünheide
Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

A Reuters emlékeztet rá, hogy Biden-adminisztráció nemrégiben aggodalmát fejezte ki amiatt, hogy a kínai vállalatok az Egyesült Államok járművezetőiről és infrastruktúrájáról adatokat gyűjtenek az összekapcsolt járműveken keresztül, valamint az internethez és navigációs rendszerekhez kapcsolódó járművek esetleges külföldi manipulációi miatt. 

A Fehér Ház februárban elrendelte a lehetséges veszélyek kivizsgálását.

Ráadásul a tilalmak megakadályoznák, hogy a kínai autógyártók önvezető autókat teszteljenek az Egyesült Államok útjain, és a tilalmak kiterjednének az Oroszországban és Kínában gyártott járműszoftverekre és hardverekre is.

Amikor ezek az országok szoftvereket fejlesztenek egy jármű elkészítéséhez, az azt jelenti, hogy azokat megfigyelésre lehet használni, ami veszélyezteti az amerikaiak magánéletét és biztonságát az utakon

mondta Gina Raimondo kereskedelmi miniszter egy tájékoztatón, hozzátéve, hogy szélsőséges helyzetben egy külföldi ellenfél leállíthatja vagy átveheti az irányítást az Egyesült Államokban működő összes járművük felett, amelyek egyszerre okozhatnak baleseteket, és elzárhatják az utakat.

Tovább eszkalálódhat a vámháború

A lépés minden bizonnyal tovább súlyosbítja a két ország között amúgy is egyre hűvösebb viszonyt. Amerika a hónap elején meredek vámemeléseket jelentett be a kínai importra. A bejelentés értelmében nyár végétől az elektromos járművekre vonatkozó vámtarifát a négyszeresére (102,5 százalék) emelték. A csipekre kivetett vámot 25 százalékról 50 százalékra növelték, míg a kínai fecskendőkre és tűkre új, 50 százalékos sápot vetett ki Washington. Ezenkívül számos árucikk esetében történt hasonló intézkedés, például a Kínából származó acél- és alumíniumtermékek, valamint orvosi és sebészeti gumikesztyűk vámja is 25 százalékra nő a jelenlegi 7,5 százalékról, vagyis ezek esetében több mint háromszoros a növekedés.

Különleges engedélyekre lesz szükség

Egy magas rangú tisztviselő megerősítette, hogy a javaslat gyakorlatilag minden létező kínai személygépjárművet és teherautót kitiltana az Egyesült Államok piacáról, de hozzátette, hogy lehetővé tenné a kínai autógyártók számára, hogy „különleges engedélyeket” kérjenek a mentességekhez.

Jake Sullivan, a Fehér Ház nemzetbiztonsági tanácsadója ugyanezen a tájékoztatón elmondta, hogy az Egyesült Államoknak bőséges bizonyítéka van arra, hogy Kína rosszindulatú programokat helyez elő a kritikus amerikai infrastruktúrában.

Ha potenciálisan több millió jármű közlekedik az utakon, mindegyik 10-15 éves élettartammal, a zavarok és a szabotázs kockázata drámaian megnő

mondta Sullivan. A Reuters emlékeztet rá, hogy a washingtoni kínai nagykövetség a múlt hónapban bírálta az Egyesült Államokba irányuló kínai járműexport korlátozására tervezett intézkedéseket: „Kína sürgeti az Egyesült Államokat, hogy komolyan tartsa be a piaci elveket és a nemzetközi kereskedelmi szabályokat, és teremtsen egyenlő versenyfeltételeket minden ország vállalata számára. Kína határozottan megvédi törvényes jogait és érdekeit.”

Így tiltanák ki a kínai autókat

A javaslat szerint a szoftvertilalom a 2027-es modellévben, míg a hardvertilalom a 2030-as modellévben vagy 2029 januárjában lépne hatályba. A Kereskedelmi Minisztérium 30 napot ad a lakosságnak, hogy észrevételezze a javaslatot, és azt reméli, hogy január 20-ig véglegesítik. A szabályok minden közúti járműre vonatkoznának, de nem vonatkoznának a nem közutakon használt mezőgazdasági vagy bányászati ​​járművekre. A csoport megjegyezte, hogy az összekapcsolt járművek hardverét és szoftverét világszerte fejlesztik, beleértve Kínát is, de nem tudták részletezni, hogy a kínai gyártmányú alkatrészek milyen mértékben terjednek el az amerikai modellekben.
 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.