BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Toyota Motor Corp. unveils SUV EV bZ4X during Media Day of Auto Shanghai 2021, The 19th International Automobile Industry Exhibition, in Shanghai on April 19, 2021. Auto Shanghai 2021 will be held in April 21-28, 2021. ( The Yomiuri Shimbun ) (Photo by Koki Ktaoka / Yomiuri / The Yomiuri Shimbun via AFP)

A Toyota elektromos autói iránt is csökken a kereslet

A világ nagy autógyártói sorra azzal szembesülnek, hogy a vásárlók érdeklődése megcsappant a teljesen elektromos járművek iránt. Emiatt kénytelenek visszafogni az e-autók gyártását és elhalasztani az elektromos átállásról szóló terveiket.

A Toyota kevesebb elektromos járművet (EV) gyárt a jövőben: a cég 2026-ban egymillió e-autó összeszerelését tervezi, ami 30 százalékos zsugorodás a korábbi, másfél milliós előrejelzéshez képest. Jövőre pedig mindössze 400 ezer villanyautó gyártásával számol. A japán autógyártó már értesítette a döntésről a beszállítóit is.

Toyota Motor Corp. unveils SUV EV bZ4X during Media Day of Auto Shanghai 2021, The 19th International Automobile Industry Exhibition, in Shanghai on April 19, 2021. Auto Shanghai 2021 will be held in April 21-28, 2021. ( The Yomiuri Shimbun ) (Photo by Koki Ktaoka / Yomiuri / The Yomiuri Shimbun via AFP)
A kapacitás meghaladja a fogyasztói igényeket, vagyis nem fogy elég e-autó / Fotó: AFP

A Nikkei Asia szerint a Toyota lépése a globális EV-piac lassulásával magyarázható. A világ nagy autógyártói azzal szembesültek, hogy a vásárlók érdeklődése megcsappant a teljesen elektromos járművek iránt. Ennek oka az e-autók magasabb ára, a megfelelően kiterjedt töltőhálózat hiánya és a kormányzati támogatások kivezetése.

A túl hideg és a túl meleg időjárás, valamint az átlagosnál nagyobb igénybevétel rontja az elektromos modellek hatékonyságát, így a fogyasztók még inkább kerülik őket, és inkább a hibrid vagy a belső égésű motorral szerelt járműveket választják. A vámháború ráadásul tovább rontja a helyzetet, ugyanis az olcsó kínai villanyautókra kivetett vámok árnövelő hatásúak.

Belassult az EV-piac

A  cégek sorra jelentik be a halasztásokat és a leépítéseket: a Ford és a General Motors az elmúlt hónapokban függesztette fel a villanyautó-gyártási kapacitásának bővítésére vonatkozó terveit, a Mercedes-Benz pedig igyekezett megnyugtatni a befektetőket, hogy továbbra is gyárt belső égésű motoros modelleket.

Az Aston Martin az év elején közölte: egy évvel késlelteti az első akkumulátoros elektromos járművének piacra dobását. Az Apple pedig tíz év után jelentette be, hogy leállítja a Titan névre keresztelt, saját készítésű e-autója fejlesztését, és inkább a mesterséges intelligenciára, valamint a Vision Pro szemüvegre koncentrál a jövőben. 

A Volvo, amely 2030-ra kizárólag az elektromos autók gyártására akart átállni, úgy döntött, hogy kínálata legalább 10 százaléka mégis hibrid modell marad. A Lucid 400 munkahelyet szüntet meg, vagyis az  amerikai autógyártó munkavállalói létszámának 6 százalékától köszön el. 

A Tesla alkalmazottai több mint 10 százalékát, vagyis több mint 14 ezer embert rúg ki. Májusban pedig közölte, hogy a Supercharger-üzletágát is bezárja. A szintén amerikai Rivian februárban jelentette be, hogy munkatársai 10 százalékát teszi utcára, és idén nem növeli szállításait.

Bár az autógyártók és a beszállítók korábban arra számítottak, hogy a jövőben felpörög az elektromos járművek iránti kereslet, most viszont úgy tűnik, a tervezett kapacitás- és technológiafejlesztési beruházások túlzottak a fogyasztói igényekhez mérten, mivel már így is telített a piac. 

Újabb olcsó kínai elektromos autó igyekszik letarolni a piacot

Az árazás ellenére a távolság, az autószállító hajók hiánya és a vámháború miatt mégis drágák lehetnek ezek a járművek Európában, köztük Magyarországon is, ha eljutnak a kontinensre. Ettől függetlenül Kínában és más piacokon nagy sikert arathat az Xpeng MONA nevű almárkája.

 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.