Az Egyesült Államokban egy gyorséttermi hamburger átlagára a második negyedévében 8,41 dollárra nőtt, ami 16 százalékkal több, mint öt évvel ezelőtt. A Technomic adatai szerint a McDonald’sban is 5,29 dollárba került egy Big Mac magában, ami 21 százalékos növekedés 2019-hez képest, míg a Finance Buzz tanulmányában az elmúlt tíz évben átlagosan 60 százalékos drágulást mértek az amerikai gyorséttermekben.
A hamburgerek eléggé megdrágultak ahhoz, hogy az alacsony jövedelmű fogyasztók ritkábban térjenek be, ami évek óta először csökkenő eladásokat eredményezett. A nagymértékű drágulást több tényező is magyarázza: az ágazatban jelentősen nőttek a bérek, miközben az alapanyagok is megdrágultak, amit a láncok áthárítottak a fogyasztókra.
A Bloomberg emlékeztet: különösen a marhahús okoz problémákat. Az amerikai városokban augusztusban a darált marhahús átlagos kiskereskedelmi ára fontonként (= 2,27 kilogramm) 5,58 dollárra emelkedett, ami rekordmagas szintnek számít. Ez főleg az amerikai szarvasmarha-állomány csökkenésével magyarázható, ami idén januárban 73 éves mélypontra esett.
Az éghajlatváltozás, az aszály miatt egyre egyre nehezebb legelőt találni a csordáknak, ezért a farmerek inkább vágóhídra küldik az állatokat, ami csökkenti az állományt, és felfelé hajtja az árakat. Az idei csapadékmennyiség jobb volt, de az ország egyes részei továbbra is szárazságtól szenvedtek.
A állomány nagysága és a marhahús ára ciklikusan változik, függően a piaci viszonyoktól és az időjárástól is. Az áraknak elég magasnak kell lenniük ahhoz, hogy a termelő úgy döntsön: növeli az állományát. Aztán ott van az állat biológiája, mire a tehenet levágják, eléri 30–42 hónapos kort.
A csirkéket ezzel szemben már azelőtt levágják, hogy elérnék a két hónapos kort. A hosszadalmas folyamat miatt körülbelül öt évbe telik, amíg a marhák új generációja megjelenik a vágóhidakon, vagyis 2026-ra várható az állomány növekedése, ha a farmerek is úgy akarják.
A nagy húsfeldolgozóktól, amelyek a teheneket a takarmányozási szakaszban vásárolják fel, vegyes jelzések érkeznek. A JBS SA azt nyilatkozta eredménybeszámolójában, hogy pozitív jeleket lát, mivel a vágóhídra küldött fiatal tehenek száma mintegy 15 százalékkal csökkent éves szinten, vagyis a gazdák több tehenet tartanak vissza a szaporítás érdekében.
Ugyanakkor nem térnek vissza gyorsan az alacsony árak. Ez a magasabb munkaerőköltségek mellett a klímaváltozással, a gyakoribb aszályokkal magyarázható: a farmerek a jövőben gyakrabban kényszerülhetnek arra, hogy vágóhídra küldjék az állatokat, mivel nem lesz elég legelő.
A McDonald’s évtizedek óta erősen befolyásolja az amerikaiak étrendjét, két éve pedig az életük más szegleteit is. A gyorséttermi óriás ugyanis egyre jobban a politika felé kacsingat, hogy jobban érvényesítse az üzleti érdekeit. Mára dollármilliókat költött politikusok kampányaira, legalább tíz amerikai államban pedig lobbizik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.