BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
An employee places a beef pattie onto a hamburger bun in the kitchen kikötői sztrájk

Nem lesz hamburger, ha sokáig tart a kikötői sztrájk

Egyre több konténerhajó vesztegel az Egyesült Államok keleti partján. A kikötői sztrájk miatt felhalmozott hátralékot hónapokba telhet ledolgozni.

Hosszú sorokban várakoznak a kirakodásra a konténerhajók az Egyesült Államok nagy keleti parti és mexikói-öbölbeli kikötői előtt, ahol a dokkmunkások kedden hajnalban kezdődött kikötői sztrájkja hiánnyal fenyeget a banántól kezdve az autóalkatrészekig az áruk széles körében.

NEW JERSEY, UNITED STATES - OCTOBER 2: An aerial view of the motionless cargo ships, containers and trucks at the Newark Port as a nationwide dockworkers' strike disrupts supply chains in New Jersey, United States on October 02, 2024. Lokman Vural Elibol / Anadolu (Photo by Lokman Vural Elibol / ANADOLU / Anadolu via AFP) kikötői sztrájk
A kikötői sztrájk miatt kirakodásra várnak a konténerszállítók / Fotó: AFP

A Reuters tudósítása szerint legalább 45 konténerszállító horgonyoz a kikötők közelében; a sztrájk kezdete előtt, vasárnap mindössze három várakozott az Everstream Analytics ellátási lánc adatszolgáltató adatai szerint.

„Úgy tűnik, sokan úgy döntöttek, hogy kivárnak, valószínűleg abban a reményben, hogy gyorsan véget ér a sztrájk ahelyett, hogy átirányítsák a hajót másik kikötőbe” – mondta a hírügynökségnek Jena Santoro, az Everstream munkatársa.

A legéletképesebb alternatíva ugyanis átirányítani a hajókat az ország nyugati partjára a Panama-csatornán keresztül, ez azonban több ezer mérföldes plusz utat jelent, ami növeli a költségeket és a szállítási időt is.

Kétszer ennyi hajó várakozhat majd a hétvégére

A gyors megoldásra egyelőre nem sok remény látszik, mivel nincs is kitűzve tárgyalási időpont a 45 ezer dokkmunkást tömörítő International Longshoremen’s Association (ILA) és a munkaadók között, bár utóbbiak jelezték, hogy készek az egyeztetésre, mert nagy 

nyomást gyakorol rájuk a Fehér ház, hogy emeljék a bérajánlatukat.

Korábbi hírek szerint a munkaadók hajlandóak voltak hat év alatt 50 százalékos béremelésre, ezt azonban az ILA elutasította.

kikötői sztrájk
A kikötői sztrájk vége egyelőre nem látszik, nincsenek is kitűzve tárgyalások / Fotó: Mark Felix / AFP

Santoro előrejelzése szerint a hétvégére a duplájára nőhet a várakozó hajók száma, és hetekbe, akár hónapokba is telhet majd, mire ledolgozzák a lemaradást.

Közgazdászok szerint a kikötői sztrájk egyelőre nem vezet a fogyasztói árak emelkedéséhez, mert a cégek az elmúlt hónapokban felgyorsították a beszerzéseket, mert várható volt a munkabeszüntetés. Ha azonban elhúzódik a sztrájk, akkor továbbgyűrűzik a hatás, és a Morgan Stanley elemzése szerint valószínűleg az élelmiszerárak fognak először növekedni.

Le kell mondani a hamburgerről?

A marhahúsimportot máris érzékenyen érinti a kikötői sztrájk, a nagykereskedők és az éttermek pedig a korlátozott hazai kínálat miatt egyre inkább függenek a behozataltól, hogy biztosítani tudják az amerikaiak napi betevő hamburgerét. Az amerikai szarvasmarha-állomány ugyanis a klímaváltozás, a súlyos szárazságok és a magas tápárak miatt idén januárban 73 éves mélypontra esett.

An employee places a beef pattie onto a hamburger bun in the kitchen kikötői sztrájk
A kikötői sztrájk máris fennakadásokat okoz a marhahúsimportban, veszélyben a betevő napi hamburger / Fotó:  Simon Dawson / Bloomberg via Getty Images

A hiány miatt értelemszerűen megugrott az import,

Ausztráliából például a washingtoni mezőgazdasági minisztérium adatai szerint 72 százalékkal. A darált marhahús kiskereskedelmi ára az olcsó import ellenére rekordmagasságba, fontonként 5,58 dollárra (kilónként mintegy négyezer forintra) ugrott augusztusban.

Máris fennakadások vannak a marhahús mellett a fagyasztott tengeri élelmiszerek importjában és az amerikai csirke exportjában is, szakértők és importőrök szerint pedig a szállítás rövid ideig tartó leállása is megzavarhatja a teljes amerikai élelmiszer-ellátási láncot. Ha a sztrájk elhúzódik, akkor vagy hiány lesz egyes élelmiszerekből, vagy árinfláció, vagy mindkettő.

Az egész autószektor számára is tragédiát jelenthet, ha sokáig elhúzódik a sztrájk, és leginkább az európai gyártóknak jelenthet gondot.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.