Hosszú sorokban várakoznak a kirakodásra a konténerhajók az Egyesült Államok nagy keleti parti és mexikói-öbölbeli kikötői előtt, ahol a dokkmunkások kedden hajnalban kezdődött kikötői sztrájkja hiánnyal fenyeget a banántól kezdve az autóalkatrészekig az áruk széles körében.
A Reuters tudósítása szerint legalább 45 konténerszállító horgonyoz a kikötők közelében; a sztrájk kezdete előtt, vasárnap mindössze három várakozott az Everstream Analytics ellátási lánc adatszolgáltató adatai szerint.
„Úgy tűnik, sokan úgy döntöttek, hogy kivárnak, valószínűleg abban a reményben, hogy gyorsan véget ér a sztrájk ahelyett, hogy átirányítsák a hajót másik kikötőbe” – mondta a hírügynökségnek Jena Santoro, az Everstream munkatársa.
A legéletképesebb alternatíva ugyanis átirányítani a hajókat az ország nyugati partjára a Panama-csatornán keresztül, ez azonban több ezer mérföldes plusz utat jelent, ami növeli a költségeket és a szállítási időt is.
A gyors megoldásra egyelőre nem sok remény látszik, mivel nincs is kitűzve tárgyalási időpont a 45 ezer dokkmunkást tömörítő International Longshoremen’s Association (ILA) és a munkaadók között, bár utóbbiak jelezték, hogy készek az egyeztetésre, mert nagy
nyomást gyakorol rájuk a Fehér ház, hogy emeljék a bérajánlatukat.
Korábbi hírek szerint a munkaadók hajlandóak voltak hat év alatt 50 százalékos béremelésre, ezt azonban az ILA elutasította.
Santoro előrejelzése szerint a hétvégére a duplájára nőhet a várakozó hajók száma, és hetekbe, akár hónapokba is telhet majd, mire ledolgozzák a lemaradást.
Közgazdászok szerint a kikötői sztrájk egyelőre nem vezet a fogyasztói árak emelkedéséhez, mert a cégek az elmúlt hónapokban felgyorsították a beszerzéseket, mert várható volt a munkabeszüntetés. Ha azonban elhúzódik a sztrájk, akkor továbbgyűrűzik a hatás, és a Morgan Stanley elemzése szerint valószínűleg az élelmiszerárak fognak először növekedni.
A marhahúsimportot máris érzékenyen érinti a kikötői sztrájk, a nagykereskedők és az éttermek pedig a korlátozott hazai kínálat miatt egyre inkább függenek a behozataltól, hogy biztosítani tudják az amerikaiak napi betevő hamburgerét. Az amerikai szarvasmarha-állomány ugyanis a klímaváltozás, a súlyos szárazságok és a magas tápárak miatt idén januárban 73 éves mélypontra esett.
A hiány miatt értelemszerűen megugrott az import,
Ausztráliából például a washingtoni mezőgazdasági minisztérium adatai szerint 72 százalékkal. A darált marhahús kiskereskedelmi ára az olcsó import ellenére rekordmagasságba, fontonként 5,58 dollárra (kilónként mintegy négyezer forintra) ugrott augusztusban.
Máris fennakadások vannak a marhahús mellett a fagyasztott tengeri élelmiszerek importjában és az amerikai csirke exportjában is, szakértők és importőrök szerint pedig a szállítás rövid ideig tartó leállása is megzavarhatja a teljes amerikai élelmiszer-ellátási láncot. Ha a sztrájk elhúzódik, akkor vagy hiány lesz egyes élelmiszerekből, vagy árinfláció, vagy mindkettő.
Az egész autószektor számára is tragédiát jelenthet, ha sokáig elhúzódik a sztrájk, és leginkább az európai gyártóknak jelenthet gondot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.