Szeptember végéig összesen 195 autómodell árát kellett leszállítaniuk a kínai kereskedőknek, hogy próbálják fenntartani a vásárlói érdeklődést portékáik iránt a zsugorodó autópiacon. Ez kiemelkedően magas szám, tavaly egész évben 150 modellt kellett csak leárazni, míg 2022-ben 95 modell árából engedtek a dealerek – derült ki a Kínai Személyautó-gyártók Szövetsége (CPCA) főtitkára, Cuj Tung-su WeChat-bejegyzéséből. Mindez jól jellemzi a hanyatló trendet a világ legnagyobb autópiacán, egyben a verseny erősödésére, a kínálat szélesedésére is utal.
Szívhatják a fogukat a kínai kereskedők, akiknek – érdekképviseletük (CADA) szerint – az év első nyolc hónapjában összesen 138 milliárd jüanos, azaz 19,33 milliárd (!) dolláros veszteséget okozott az ádáz árverseny, ennyire rúg az alkalmazott kedvezmények és más tételek összértéke.
A CADA erre hivatkozva a múlt hónapban a pekingi kormányhoz fordult, hogy a jármű-kiskereskedelem súlyos problémáit központilag orvosolja, különben csődhullám jön a likviditási gondokkal küzdő ágazatban.
A kínai autókereskedők fő problémája, hogy a nyomott kereslet és az autógyártók nagykereskedelmi eladásaira nehezedő nyomás miatt készleteik magas szinten rögzültek. Finanszírozási költségeik csökkentése érdekében
a kereskedők kénytelenek alacsonyabb áron értékesíteni autóikat, hogy életben maradjanak.
Az árháború miatt a kereskedők sokszor önköltség alatt kénytelenek értékesíteni, ám minél több ilyen autót adnak el, annál többet veszítenek, törlesztésképtelenné válnak, és csődbe mennek. A szakma segélykiáltása eljutott a hatóságokhoz, amelyek egyelőre a helyzet értékelésével vannak elfoglalva.
Mint ismert, az árcsökkentési versenyt a Tesla robbantotta ki, hogy tartósan le tudja kötni a sanghaji Gigafactory évi egymillió darabra felfejlesztett gyártókapacitását, ráadásul ennek elősegítésére a magas, 30 százalék feletti üzemi haszonkulcsából tudott is engedni, nyereségességének komoly veszélyeztetése nélkül.
A többiek és kénytelen-kelletlen vele tartottak, amíg bírták cérnával. Az árcsökkentések döntően az új generációs autómodelleket érintették, a robbanómotorosoknál is nőtt a leárazások száma, de messze nem olyan ütemben. A 195 modellből 69 volt a tisztán elektromos (BEV), náluk az átlagos kedvezmény 15 százalék és 3200 dollár volt.
A hagyományos tölthető hibridek (PHEV) árából kevesebbet, átlagosan 13,7 százalékot kellett engedni, ami 3220 dolláros diszkontot eredményezett.
A vizsgált időszakban 9 kiterjesztett hatótávolságú tölthető hibrid (EREV) is áldozatul esett az árzabálónak, ezek az egy feltöltéssel ezer kilométernél is messzebbre eljutó modellek jellemzően drágábbak, ezúttal 7,6 százalékot, azaz átlagosan 1960 dollárt hámoztak le az árukból.
A kínai piacon a legdinamikusabban felfelé ívelő értékesítési adatokkal jellemzett, hagyományos hibridek közül csak 13 gyengébben sikerült vagy kifutófélben lévő modell leárazására került sor, náluk a 2100 dolláros diszkont 8,4 százalékos mínuszt jelent. Dollárban ugyanennyit engedtek a 71 benzines modell árából, itt az átlag 9,3 százalékos volt.
Cuj Tung-su adatai szerint a szezonális megoszlás tavaly egyenletes volt, az
idén viszont március–áprilisban tört ki az árcsökkentési frász az autókereskedőkön, akkor 96 modellt áraztak le.
Mostanra nagyjából beállt az egyensúlyi állapot, azaz a vevők és a kereskedők árelképzelései kezdenek közelíteni egymáshoz. Hogy ez meddig tart, azt nem tudni, hiszen nap mint nap jönnek az új modellek és velük az új árak, de Cuj szerint a verseny a tisztán elektromos autók körében szed majd újabb áldozatokat, náluk az átlagos árcsökkentés 20 százalék fölé is nőhet az év végére, a nagy készletkisöprések idején.
A múlt héten viszont nem lehetett panaszuk az autóipar szereplőinek, az október 1–7. közötti aranyhét nemzeti ünnepén a szabadságra küldött lakosság autóvásárlást tervező részének bőven volt ideje kiválasztani a megfelelő modellt, leadni rá a rendelést. A kínai szaksajtó számára az ünnepi eladási adatokkal szolgáló gyártók közül
autó megrendeléséről számolt be.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.