BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Letargia: a BMW és a Mercedes is leszerepelt a kínai piacon

Fokozódtak a német luxusautó-gyártók kínai viszontagságai, értékesítéseik újabb mélypontokra zuhantak. Úgy tűnik, a BMW és a Mercedes presztízse megkopott, a fiatal topmenedzserek inkább az ízlésüknek jobban megfelelő, kínai riválisok modelljeihez pártolnak át.

Látványosan nem megy a német luxusautó-gyártóknak mostanában a kínai piacon, ahol a felső tízezer körében is tetten érhető a gazdasági növekedés lassulása miatti óvatosság. Pedig éppen most kellene belehúzniuk, hiszen Kína a 2500 köbcentinél nagyobb lökettérfogatú járművekre büntetővámokat készül kivetni, legalábbis ezzel az ellenlépéssel fenyegeti a kínai villanyautók importdömpingjének megálljt parancsolni szándékozó Európai Uniót. 

kínai autók 
Vehicles Export at Taicang Port
Az EU gátat kíván szabni az államilag támogatott kínai elektromosautó-gyártók dömpingáras exportjának / Fotó: NurPhoto via AFP

A novemberi hatállyal várhatóan véglegessé váló, azaz öt évre fixálódó, s akár 45 százalékig is terjedő, sávos uniós büntetővámot múlt pénteken megszavazó EU-t az „ellenvám” összességében nem érintené érzékenyen, leszámítva a német autógyártókat, így a termelésük harmadát Kínába exportáló Mercedes-Benzt és BMW-t, továbbá az Audit és a Porschét. Ennek megfelelőn Olaf Scholz német kancellár az utolsó pillanatban az uniós kiegyenlítő vámok kivetése ügyében a tartózkodók táborából az ellenzők által képviselt

  • magyar,
  • szlovén,
  • szlovák,
  • máltai

kvartetthez csatlakozott. Mindhiába, a javaslat ugyanis simán átment, de még él a remény, hogy az október 31-i határidőig nyélbe tudnak ütni egy egyezséget. Bár a kínai fél korábbi kompromisszumos javaslatát, hogy a vám mellőzéséért cserébe 30 ezer euró alatt nem ad el az unió területén elektromos autót, Brüsszelben szinte körbenevették, hiszen azzal épp a mai helyzetet rögzítenék.

Behúzta a féket a kínai piacon a BMW és a Mercedes

A tét a Mercedes-Benz és a BMW számára a legnagyobb, e két cég eladásai a harmadik negyedévben látványosan tovább zsugorodtak a kínai luxusautó-piacon, ahová egyébként a márkák presztízsjellegéből fakadóan csak nagy motorral szerelt, azaz potenciálisan büntetővám-köteles járműveket exportálnak a helyi gyártás kiegészítéseként. Nos, a 

Mercedesekből az egy évvel korábbinál 13 százalékkal, a BMW-kből – és a bajor autógyártó-csoport alá tartozó Mini márkából – közel 30 százalékkal kevesebbet tudtak csak értékesíteni. 

A BMW-Mini duó forgalmában az első két negyedévben a visszaesés egyik esetben sem érte el az 5 százalékot. A kínai piac zsugorodása összesen 13 százalékos lemorzsolódást eredményezett eddig idén a bajor autógyártó értékesítésében. 

A BMW a fékrendszerei egyik beszállítójának hibájára visszavezethető problémákat is a forgalomcsökkenés okai közé sorolta. Mint ismert, az egyik magyarországi Continental gyárban készülhettek az ominózus hibás alkatrészek, amelyek miatt egymilliárd euró körüli költséggel járó visszahívást kellett elrendelnie a BMW-nek.

kínai BMW Mini Aceman
A Kínában gyártott Minik iránt is megcsappant az érdeklődés / Fotó: AFP

A stuttgartiak csúcskategóriás S osztályba tartozó járműveit és a Maybach elitmárka képviselőit sem sűrűn keresték a kínai autószalonokban – derül ki a Bloomberg írásából. Ebben is szerepet játszhatott egy a márka presztízsét romboló visszahívás, melynek keretében biztonsági kockázat miatt félmilliónál is több járművet kell átvizsgálni és megjavítani. 

Ezekből 241 861 darab esik az importált A és B osztályú, CLA és GLA típusok közé, amelyeket 2011 augusztusa és 2019 áprilisa között gyártottak, lehet, hogy épp Kecskeméten. Vissza kell még hívni a 2014 márciusa és 2019 októbere között gyártott 281 233 importált GLA autót is.

Sorra jönnek a profitfigyelmeztetések

A Mercedesnél főként az elektromos hajtású, felső kategóriás autók értékesítésében mért kínai visszaesés lehet az újabb figyelmeztető jelzés, hogy a német márka valamit rosszul csinál, hiszen immár globális jelenség az új Mercedes villanyautó-modellek lanyha piaci fogadtatása.

Ráadásul Kínában, a világ legnagyobb autópiacán a fiatalabb menedzserek is egyre inkább a hazai márkák felé fordulnak, amelyekről azt beszélik, hogy fejlettebb digitális és szórakoztatótechnológiával kényeztetik a vásárlóikat. 

A Mercedes kínai jelenléte is érdemben csökkent, miután a BYD kivásárolta a németeket a közös kínai cégükből, 

a Denza luxusautókat gyártó Shenzhen Denza New Energy Automotive Co. Ltd. vegyesvállalatból, azaz a BYD a tavalyi, 50-ről 90 százalékra történő befolyásnövelés után a maradék 10 százalékra is rátette a tenyerét szeptember közepén. A 2011 februárjában alapított Denza az első nyolc hónapban 79 894 autót értékesített.

Habeck summer trip
A Mercedes elektromos autóinak gyenge a piaci fogadtatásuk, és ez nem Kína-specifikus jelenség / Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

Innentől már csak az a kérdés, hogy a német autógyártókat tavasztól jellemző profitfigyelmeztetések sorát melyikük folytatja a közeljövőben. Nem csak 

alkotta trió, de Európa legnagyobb autógyártója, az ezer sebből vérző, és gyárbezárásokra, elbocsátásokra készülő-kényszerülő Volkswagen konszern is már kétszer élt ezzel a befektetőszomorító eszközzel.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.