Trump júniusban a Bloomberg Businessweek című lapnak adott interjújában, az akkumulátoros autókkal kapcsolatban nem fogalmazott teljesen egyértelműen: „Nincs kifogásom az elektromos járművek ellen” – mondta, miközben azonnal felsorolta az ellenvetések listáját, beleértve a költségeket és a hatótávolságot.
A jelenlegi szabályozás elkényezteti a villanyautók iránt rajongó amerikaiakat, és az ezeket és az alkatrészeiket gyártó vállalkozásokat is. Azonban ha Trump nyer november 5-én, a helyzet változhat. A Bloomberg feltérképezte ennek lehetséges irányait.
Ha a költségvetési terhek csökkentése a cél, a legkézenfekvőbb eltörölni az inflációcsökkentési törvény által biztosított, járművenként akár 7500 dollár értékű adókedvezményt. James Lucier, a Capital Alpha Partners kutatócsoport ügyvezető igazgatója szerint, még ha a kongresszusban nincs is elég támogatás a jogszabály teljes hatályon kívül helyezéséhez,
Trump megnehezítheti a hitelek igénybevételét azzal,
hogy szigorúbb korlátokat szab a különböző alkatrészek és részegységek beszerzési helyére. Egy második Trump-kormányzat egyoldalúan törölhetné a lízingelt elektromos járművekre vonatkozó adókedvezményeket is.
A Fehér Háznak azonban nincs befolyása azokra az ösztönzőkre, amelyeket az éghajlatváltozás és a tiszta levegő miatt aggódó államok és közműszolgáltatók adnak. Jelenleg 17 állam kínál pénzügyi ösztönzőket az elektromos autók számára. Colorado államban például 5 ezer dollárt kaphatnak az autósok, ha akkumulátoros járművet vásárolnak, és 6 ezer dollárt, ha gázüzemű autót cserélnek villanyautóra.
A Fehér Háznak nincs nagy befolyása az elektromos autók önköltségére sem, amelyet viszont az autóipar igyekszik csökkenteni. Az Edmunds.com szerint az inflációcsökkentő törvény 2022. augusztusi aláírása óta az elektromos járművek (EV) átlagára 7,4 százalékkal mérséklődött.
Bár az átlagos EV még mindig drágább, mint a tipikus benzines autó, ez nagyrészt azért van, mert az autógyárak nagyrészt a luxusmodellek gyártására koncentráltak. Amerikában viszont mostanában már megjelentek olyan EV-k is, amelyek kevesebbe kerülnek, mint az átlagos benzines autók.
Számomra és amerikaiak milliói számára az elektromos járművek megszüntetik a mindennapi gondokat, és emlékeztetnek minket arra, hogy miért szeretünk vezetni
– ezt Jim Farley, az akkumulátoros járművek rajongója mondta, aki nem mellesleg a Ford vezérigazgatója is.
Kétségtelen, hogy az akkumulátoros autók általában sportosabban vezethetők, olcsóbb a fenntartásuk, és már nem jelentenek nagy terhet a hosszú utakon. Az Egyesült Államokban ma már több mint 30 olyan elektromos jármű van, amely több mint 300 mérföldet tesz meg egy feltöltéssel, és egyre több a töltőállomás is.
Ha Trump esetleg változtatni akar az infláció csökkentését célzó törvénycsomag villanyautókra vonatkozó részén, nem lesz könnyű dolga. Az Atlas Public Policy szerint az autógyárak és beszállítóik 312 milliárd dollár értékű kötelezettséget vállaltak arra, hogy 485 amerikai gyárat és létesítményt építenek vagy bővítenek, amelyek elektromos autók és alkatrészeik gyártására szolgálnak. Ezek a kiadások 285 ezer munkahelyet érintenek. Ezek az üzemek többnyire középnyugati és délkeleti államokban találhatók – itt Trump nagyon erős választói támogatással rendelkezik.
Trump kampánybeszédeiben mostanában gyakran elhangzik az elektromos autókkal kapcsolatos megjegyzés:
mind Kínában készülnek.
Ez azonban nem egészen így van. A második negyedévben az Egyesült Államokban vásárolt négy elektromos járműből majdnem hármat az országban gyártottak. Olyan modellekről van szó, mint
A hagyományos – robbanómotoros – autók gyártásának fellendítése érdekében Trump hatályon kívül helyezhetné a Környezetvédelmi Ügynökség által márciusban kiadott új légszennyezési határértékeket, amelyek az olajipari csoportok szerint törvénytelenül kényszerítik az autógyártókat az elektromos autók előállítására. A jogszabályt egyébként 25 republikánus vezetésű állam a bíróságon támadta meg. Trump 2020-ban már egyszer döntött arról, hogy visszavonja az üzemanyag-hatékonysági normákat.
Az autógyártók vezetői azonban egyre inkább a szigorúbb előírásokra hangolják termékcsaládjukat, például Kaliforniában – ahol minden tizedik amerikai járművet eladják. További 13 másik állam is követi a kaliforniai szigorúságot. Az amerikai gyártók figyelembe veszik az európai és a kínai normákat is.
Az autógyártók rengeteg beruházást hajtottak végre, nem akarnak visszalépni. Minden nagyobb gyártó a három fő EV-piac közül legalább kettőben jelen van
– mondta Elaine Buckberg, aki 2023-ig a General Motors vezető közgazdásza volt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.