A fogyasztási cikkeket, például a Dove szappant gyártó Unilever lezárta az orosz és a belorusz üzletágának eladását. A brit cég eszközeit, köztük három oroszországi gyárát a parfüm-, kozmetikai és háztartási termékeket készítő Arnest Group vette meg. A tranzakció részleteit nem hozták nyilvánosságra. Az Unilever a legújabb nyugati vállalat, amely elhagyja Oroszországot.
Az orosz–ukrán háború kirobbanását követően számos nyugati vállalat jelentette be, hogy távozik Oroszországból, de sokaknak nem sikerült ezt meglépni, míg mások nem is erőltették különösebben. A nyugati közvélemény egy része nyomást gyakorol a vállalkozásokra, hogy hagyják el Oroszországot, azonban ez nem egyszerű lépés.
Ugyanis a szankciókat bevezető országok cégei csak moszkvai hozzájárulással szabadulhatnak meg oroszországi eszközeiktől, amit nem könnyű megszerezni, így a folyamat rendszerint elhúzódik. Ráadásul ár alatt kell értékesíteniük a helyi leányvállalataikat, amelyeket szinte minden esetben a Vlagyimir Putyin orosz elnökkel jó kapcsolatokat ápoló üzletemberek vesznek meg.
Az orosz kormány osztalékfizetési tilalmat is elrendelt tavaly, így az érintettek egyetlen centet sem tudnak kiutalni az országból engedély nélkül. Az autógyártók végül jelképes összegért cserében szabadultak meg az eszközeiktől, viszont a szerződéseikben visszavásárlási záradékban jelezték szándékukat a majdani visszatérésre.
A francia Renault például egy rubelért adta el többségi részesedését az orosz Avtovazban, de hatéves visszavásárlási opcióval élt. A japán Nissan is hasonlóan járt el. Más területen tevékenykedő vállalatok is éltek a lehetőséggel: szimbolikus, mindössze egyeurós áron értékesítette hét sörfőzdéjét a Heineken, így elvileg bármikor visszatérhetnek.
Egyes nyugati cégek orosz márkák leple alatt maradtak.
Például a Coca-Cola európai palackozója, amely átnevezte az orosz üzletágát Multon Partnersre, és elkülönítette a többitől. A leányvállalat immár Dobry Cola és Good Cola néven forgalmazza a termékeit a Coca-Colához hasonló piros csomagolással. Az eredeti, márkás italok pedig kazah és lengyel importtal kerülnek az orosz boltok polcaira.
A Reuters márciusi elemzése szerint a cégek az Oroszországból való kivonulással több mint 107 milliárd (39,2 ezermilliárd forint) dollárt buktak. Az Unilever oroszországi eszközeinek értéket 359–410 millió dollárra becsülik az elemzők, de az Arnest ennél jóval olcsóban szerezhette meg a vállalat orosz üzletágát.
A Milka csokikat és az Oreo kekszet gyártó édességipari konszern, a Mondelez vezérigazgatója szerint a befektetőknek nincsenek erkölcsi aggályaik azzal kapcsolatban, hogy a nyugati cégek Oroszországban maradnak. Igaz, a vállalatoknak nehéz elhagyniuk az országot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.