Megtört a negatív széria az Európai Unió újautó-piacán, októberben összesen 866 397 személygépkocsit adtak el, 1,1 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. Ezzel együtt sem jellemezhető egyelőre sikerévként az idei, az autópiac az első tíz hónap teljesítményét összegezve mindössze 0,7 százalékkal gyarapodott, ehhez 8,856 millió autó eladása kellett az Európai Személyautó-gyártók Szövetségének (ACEA) csütörtökön közölt adatai szerint.
A tízmilliós álomhatár megugrása már aligha sikerülhet, hiszen az év végi forgalom – Kínával ellentétben – ilyenkor jellemzően egyre alacsonyabb.
Ami a négy meghatározó piacot illeti, három hónapos lejtmenet után végre pozitív elmozdulás történt a németeknél, de ismét a vegyes mozgások jellemezték a kereskedők tevékenységét. Októberben
új személygépkocsira szereltek rendszámot. Magyarország állva hagyta a nagyokat, bár a 19,1 százalékos éves bővüléssel és a 10 034 autó forgalomba helyezésével az összképen nem sokkal, csupán 1600 egységgel javítottunk.
Ami a január–októberi periódust illeti, hiába teljesítettek relatíve jobban a kisebb országok, a recessziós időszakát élő Németországban mért 0,4 százalékos csökkenés lehúzta a statisztikát. A második legnagyobb piac, a francia pedig 2,7 százalékos mínuszban van ebben a statisztikában. A spanyolok 4,9 százalékos és az olaszok 0,9 százalékos többlete nem volt elég az uniós piac markáns felpörgetéséhez.
Az akkumulátoros elektromos autók piaci részesedése az értékesítésben 2024 októberében 14,4 százalékon ragadt, ehhez 124 907 darab villanyautó eladására volt szükség – ez a bázisidőszakénál 2,4 százalékkal erősebb forgalmat takar.
Az októberi plusszal a villanyautók le tudtak ugyan faragni valamennyit az idei mínuszukból, de a tízhavi 1 172 737 darabos volumen még így is 4,9 százalékkal alacsonyabb a tavalyinál. A visszaesés elsősorban a németországi regisztrációk jelentős csökkenésének (311 881 darab, mínusz 26,6 százalék) tudható be.
Azaz az elektromos átállás dinamikája acélosnak éppenséggel nem mondható.
Ennek megfelelően a január–október időszakot tavaly jellemző 14 százalékos piaci részesedés 13,2 százalékra olvadt az értékesítésben.
Nem virítanak a tölthető (plug-in) hibridek sem, ezekből októberben 66 964 darab kelt el, 7,2 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbinál. A 617 409 darabos eddigi éves forgalom pedig 7,9 százalékos csökkenést mutat. Októberi piaci részesedésük 7,7 százalékos volt.
Folytatódott viszont a sima hibridek forradalma, októberben 288 160 darabot (plusz 17,5 százalék) vittek el a kereskedésekből, a tízhavi volumen pedig 2 692 726 darab volt, ami 19,8 százalékos fejlődést jelent. Ezzel a hibridek részaránya már 33,3 százaléknál jár.
A benzinüzemű személygépkocsik a piac 30,8 százalékát adják, szemben a tavalyi év azonos hónapjának 33,4 százalékával. A dízelek uniós piaca októberben 7,6 százalékkal zsugorodott, ma már csak minden kilencedik eladott járműbe kell gázolajat tankolni.
Ami a márkák versenyét illeti, ott az egyre nagyobb bajban lévő Volkswagen csoport előnye markáns és stabil, a Stellantis és a Toyota a kisebb gyártók kárára növelte piaci részesedését. A top 5 autógyártó versenyének aktuális állása októberben darabszám és (piaci részesedés) szerint a következő volt
Két gyártót különös figyelemmel érdemes követni a statisztikában, az egyik a Tesla, a másik a kínai invázió első számú felelőse, az Európában elsősorban az MG márkáról ismert, kínai állami tulajdonban lévő SAIC.
Nos, Elon Musk cége legfeljebb protezsáltja, Donald Trump elnökké választásának örülhet és annak, hogy általa fontos kormányzati szerephez jut, de az uniós piacon októberben elért 21 százalékos visszaesés, a 11 088 darabos értékesítés és az 1,6-ról 1,3 százalékosra zsugorodó piaci részesedés elgondolkoztathatja.
A következő öt évre 45,3 százalékos uniós büntetővámmal sújtott, kínai állami tulajdonú SAIC forgalma „csak” 7,2 százalékkal esett vissza (12 014 darab). Nála a hogyan tovább kérdése hangsúlyosabban merül fel, mint a 17,8 százalékos vámteherrel sújtott, Kínából importált Tesla Model 3-asoknál. A Model Y-t a Tesla a Berlin melletti Grünheidében gyártja, onnan látja el velük az európai piacot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.