Az elmúlt években a Temu kínai online piactér robbanásszerű nemzetközi növekedést ért el a széles és sokszor gyanúsan olcsó termékkínálatával, azonban ez a fajta üzleti modell gyakran akadályokba ütközik. A nyugati országok rossz szemmel néznek rá, és az Európai Unió már egy ideje vizsgálja a kínai e-kereskedelmi óriást, és immár az ázsiai piacokon is egyre inkább akadályokba ütközik – írta a The Guardian.
Az Európa fogyasztóvédelmi hatóságai rákényszeríthetik a kínai alapítású online piactér üzemeltetőjét, hogy hozza összhangba kereskedelmi gyakorlatait a vonatkozó uniós szabályozásokkal. Magyarország is lépett már, a 2025-ös adóévtől kezdődően az online piactér üzemeltetői is kiskereskedelmi adó fizetésére lesznek kötelezettek, ha kiskereskedelmi tevékenységet végző értékesítőknek biztosítanak piacteret.
Ázsiában az első fecske Indonézia volt, ahol októberben rendelték el a Temu eltávolítását az alkalmazásboltokból, amivel a kormány az ország kiskereskedőit szerette volna megvédeni. A múlt héten Vietnám is belengette, hogy november végére végleg betiltja a Temut és a szintén kínai tulajdonú Shein online áruházat is, mivel egyikük sem kapott engedélyt az országban való üzleti tevékenységre.
Simon Torring, a Cube piackutató cég társalapítója szerint a kínai gyártmányú termékek áradata, amelyen az importadó sokszor minimális, nagy kárt okozott a helyi eladóknak és gyártóknak, akik nem tudják felvenni a versenyt az alacsonyabb minőségű és jóval olcsóbb termékekkel.
A Reuters adatai szerint a mögöttünk hagyott pénzügyi évben mintegy kétezer thaiföldi gyár zárt be, és több mint 50 ezer munkavállaló veszítette el állását, részben a nagyobb kínai versenytársak erősödése miatt.
A Temu kínai megfelelője, a Pinduoduo 2015 óta működik, a globális platform 2022-ben indult az Egyesült Államokban, és a következő évben söpört végig az európai piacokon. A vállalat ezt követően kezdte bővíteni jelenlétét Délkelet-Ázsiában: 2023-ban a Fülöp-szigetekkel és Malajziával kezdett, majd 2024-ben jelent meg Thaiföldön, Bruneiben és Vietnámban.
Nem véletlenül ezekre az országokra esett a kínai cég választása, ugyanis Délkelet-Ázsia egyre szélesedő középosztályának növekvő fogyasztói kedve ideális piaccá tette a régiót: a Bain & Co novemberben közzétett elemzése szerint az online vásárlási forgalom 2024-ben megközelíti a 160 milliárd dollárt. Ez a növekedés Kínában a 2010-es évekhez képest stagnál, emiatt a cégeknek a növekedéshez más piacokat is meg kell hódítaniuk.
Az e-kereskedelmi óriás visszavág riválisainak: az Amazon a Temu és a Shein példájából tanulva új piacteret nyitott, ahol olcsó, Kínából származó termékeket lehet beszerezni. A felület jelenleg béta-verzióban működik.
Az Amazon Haul platformján a termékeket egy-két hét alatt szállítják ki, amiért a vállalat 3,99 dolláros díjat számít fel, de a 25 dollárnál nagyobb rendelések esetén elengedik a sápot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.