Az amerikaiak szoronganak, aggódnak a gazdaság, a külpolitika és a választások miatt, és ezt a szorongást a boltokban vezetik le. A jelenséget „doom spendingnek” nevezik, ami egyfajta fájdalomcsillapításként működő vásárlás vagy élményfogyasztás, és gyakorlatilag ész nélküli költekezést jelent, mert ki tudja, mit hoz a holnap.
A 2007-ben alapított Intuit Credit Karma ingyenes hitel- és pénzügyi menedzsmentplatform legfrissebb felmérésének eredménye szerint a megkérdezett vásárlók mintegy 27 százaléka szórja a pénzt ilyen meggondolatlanul az aggodalmai ellenére.
A szokás a fiatalabb generációk körében elterjedtebb, az 1995 és 2009 között született Z generáció 37 százaléka, az őket megelőző Y generációnak, a ezredfordulósoknak pedig a 39 százaléka ismeri el, hogy ezt teszi.
A szorongás azonban minden korosztályra igaz, az október végén, 1001 fő részvételével készített felmérés szerint ugyanis
az amerikaiak 60 százaléka aggódik a világ és a gazdaság állapota miatt,
ami több, mint egy évvel ezelőtt volt.
Az ész nélkül költekezők legfőbb aggodalma a megélhetési költségek (55 százalékát), az infláció (43 százalék) és az elnökválasztás (28 százalék).
A CNBC tudósítása szerint válaszadók 36 százaléka állítja, hogy a világgal és a gazdasággal kapcsolatos bizonytalanságérzet miatt nem tudja racionalizálni a pénzügyeit. Az arányuk azonban a Z generáció körében 47, az ezredfordulósoknál pedig 43 százalék.
A vásárlók talán „a kontroll érzését keresik, különösen egy olyan időszakban, amikor úgy érzik, hogy annyi minden kikerül az irányításunk alól” – magyarázta Courtney Alev, a Credit Karma pénzügyi fogyasztóvédelmi tanácsadója.
A „doom spending” szerinte azért érinti leginkább a fiatalokat érinti, mivel ők „krónikusan” sok időt töltenek az interneten és a közösségi médiában. A felmérésben utóbbit el is ismeri magáról a Z generáció 70 és az ezredfordulósok 52 százaléka.
Ha már valaki online van, és mindent elolvas a világban zajló dolgokról, akkor valószínűbb, hogy valóban stresszelni fog, és akkor ezeket a megküzdési mechanizmusokat keresi
– tette hozzá Alev.
A Bankrate.com 2023-as felmérése szerint azok a vásárlók, akik a közösségi médián alapuló impulzusvásárlásokról számoltak be, egy év alatt átlagosan 754 dollárt költöttek. Ez a késztetés bizonyos szempontból „a koronavírus-járványból született” – mondta Ted Rossman, a Bankrate vezető iparági elemzője. A trend különösen a fiatalabb vásárlók körében gyakori, akik úgy érezhetik, hogy „rossz lapokat osztottak nekik” – tette hozzá.
Fiatal felnőttek pénzügyi helyzetét rontják a magas diákhitelek, az egyre megfizethetetlenebb ingatlanárak, az egekbe ugró lakásbérleti költségek is.
Az ész nélküli költekezés azonban egyre nagyobb pénzügyi gondokhoz vezethet. A New York-i Federal Reserve szerint a hitelkártya-tartozások 2024 második negyedévében elérték az 114 milliárd dollárt. (Egy dollár 380,8 forint.)
Júniusban a Bankrate friss felmérése szerint
a kártyatulajdonosok 50 százalékának volt tartozása a hitelkártyáján.
„A teljes egészében fizetők aránya a legalacsonyabb az elmúlt négy évben” – figyelmeztetett Rossman.
A kártyabirtokosok ráadásul hosszabb ideig maradnak eladósodva. A hitelkártya-tartozással rendelkezők hatvan százaléka legalább egy éve mínuszban van, és a kört nehéz megtörni, mivel a Federal Reserve vágása ellenére még mindig magasak a kamatok, különösen a hitelkártyáké, és minél több hitele van valakinek, annál nehezebb pénzt spórolni.
A hitelkártya-tartozás is a Z generáció és az ezredfordulósok körében nő a leggyorsabban a kamatemelések kezdete, 2022 márciusa óta előbbiek körében 66, utóbbiaknál 52 százalékkal emelkedett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.