BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Young,Woman,Use,Of,Mobile,Phone,And,Hold,With,Shopping vásárlás

Vásárlással vezetik le a választási szorongást az amerikaiak

Elsősorban a fiatalok költekeznek ész nélkül. Vásárlás révén kezelik a a gazdaság, a külpolitika és az amerikai elnökválasztás miatti stresszt.

Az amerikaiak szoronganak, aggódnak a gazdaság, a külpolitika és a választások miatt, és ezt a szorongást a boltokban vezetik le. A jelenséget „doom spendingnek” nevezik, ami egyfajta fájdalomcsillapításként működő vásárlás vagy élményfogyasztás, és gyakorlatilag ész nélküli költekezést jelent, mert ki tudja, mit hoz a holnap.

Young,Woman,Use,Of,Mobile,Phone,And,Hold,With,Shopping vásárlás
Az ész nélküli vásárlás elsősorban a fiatalabbak körében divat / Fotó: Shutterstock

A 2007-ben alapított Intuit Credit Karma ingyenes hitel- és pénzügyi menedzsmentplatform legfrissebb felmérésének eredménye szerint a megkérdezett vásárlók mintegy 27 százaléka szórja a pénzt ilyen meggondolatlanul az aggodalmai ellenére.

A szokás a fiatalabb generációk körében elterjedtebb, az 1995 és 2009 között született Z generáció 37 százaléka, az őket megelőző Y generációnak, a ezredfordulósoknak pedig a 39 százaléka ismeri el, hogy ezt teszi.

Minden generáció aggódik

A szorongás azonban minden korosztályra igaz, az október végén, 1001 fő részvételével készített felmérés szerint ugyanis 

az amerikaiak 60 százaléka aggódik a világ és a gazdaság állapota miatt,

ami több, mint egy évvel ezelőtt volt.

Az ész nélkül költekezők legfőbb aggodalma a megélhetési költségek (55 százalékát), az infláció (43 százalék) és az elnökválasztás (28 százalék).

A CNBC tudósítása szerint válaszadók 36 százaléka állítja, hogy a világgal és a gazdasággal kapcsolatos bizonytalanságérzet miatt nem tudja racionalizálni a pénzügyeit. Az arányuk azonban a Z generáció körében 47, az ezredfordulósoknál pedig 43 százalék.

Túl sok időt töltenek az interneten

A vásárlók talán „a kontroll érzését keresik, különösen egy olyan időszakban, amikor úgy érzik, hogy annyi minden kikerül az irányításunk alól” – magyarázta Courtney Alev, a Credit Karma pénzügyi fogyasztóvédelmi tanácsadója.

A „doom spending” szerinte azért érinti leginkább a fiatalokat érinti, mivel ők „krónikusan” sok időt töltenek az interneten és a közösségi médiában. A felmérésben utóbbit el is ismeri magáról a Z generáció 70 és az ezredfordulósok 52 százaléka.

Ha már valaki online van, és mindent elolvas a világban zajló dolgokról, akkor valószínűbb, hogy valóban stresszelni fog, és akkor ezeket a megküzdési mechanizmusokat keresi

– tette hozzá Alev.

A vásárláshoz fordulnak, mert úgy érzik, hogy rossz lapokat kaptak

A Bankrate.com 2023-as felmérése szerint azok a vásárlók, akik a közösségi médián alapuló impulzusvásárlásokról számoltak be, egy év alatt átlagosan 754 dollárt költöttek. Ez a késztetés bizonyos szempontból „a koronavírus-járványból született” – mondta Ted Rossman, a Bankrate vezető iparági elemzője. A trend különösen a fiatalabb vásárlók körében gyakori, akik úgy érezhetik, hogy „rossz lapokat osztottak nekik” – tette hozzá.

Fiatal felnőttek pénzügyi helyzetét rontják a magas diákhitelek, az egyre megfizethetetlenebb ingatlanárak, az egekbe ugró lakásbérleti költségek is.

Beindul a lefelé tartó spirál

Az ész nélküli költekezés azonban egyre nagyobb pénzügyi gondokhoz vezethet. A New York-i Federal Reserve szerint a hitelkártya-tartozások 2024 második negyedévében elérték az 114 milliárd dollárt. (Egy dollár 380,8 forint.)

Folyamatosan nő a hitelkártya-tartozás / Fotó: AFP

Júniusban a Bankrate friss felmérése szerint 

a kártyatulajdonosok 50 százalékának volt tartozása a hitelkártyáján.

 „A teljes egészében fizetők aránya a legalacsonyabb az elmúlt négy évben” – figyelmeztetett Rossman.

A kártyabirtokosok ráadásul hosszabb ideig maradnak eladósodva. A hitelkártya-tartozással rendelkezők hatvan százaléka legalább egy éve mínuszban van, és a kört nehéz megtörni, mivel a Federal Reserve vágása ellenére még mindig magasak a kamatok, különösen a hitelkártyáké, és minél több hitele van valakinek, annál nehezebb pénzt spórolni.

A hitelkártya-tartozás is a Z generáció és az ezredfordulósok körében nő a leggyorsabban a kamatemelések kezdete, 2022 márciusa óta előbbiek körében 66, utóbbiaknál 52 százalékkal emelkedett.
 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.