BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Olyat húzott a Ford, hogy a munkavállalói egy része új állás után néz

Idén sokkal kevesebb középvezető kap jutalmat. A Ford azért oszt szét kevesebb részvényprémiumot, hogy hatékonyabb munkavégzésre sarkallja a dolgozóit.

A Ford Motor megszorításai elérték a középvezetőket is, akiknek mintegy fele nem kap idén bónuszt – tudta meg a Reuters hat forrástól. Azt, hogy kik kapnak mégis jutalmat, a felső vezetők döntik el. 

elektromos átállás Fo
rd UK

ford
Idén sokkal kevesebb középvezető kap jutalmat a Fordnál / Fotó: AFP

A Ford szerint a változtatás célja az, hogy jobb teljesítményre ösztönözze a dolgozókat. „Arra összpontosítunk, hogy olyan magas teljesítményű kultúrát vezessünk be, amely elismeri és jutalmazza a dolgozókat az üzleti hozzájárulásukért” – magyarázta a Ford szóvivője.

Az alkalmazottakat a múlt héten tájékoztatták a részvényprémium módosításáról, amit a gyengébb teljesítménnyel indokoltak. Ezt többen úgy látták, hogy bújtatott leépítés, majd úgy döntöttek, hogy új állást keresnek.

„A GM-hez képest továbbra is alulteljesítő profit mellett Farley valószínűleg nem akarja azt mondani, hogy a status quo, azaz a folyamatos részvényjuttatás minden vezető számára lehetséges. Ez egy módja lehet annak, hogy néhány embert kilépésre bírjanak, a hangsúly a középvezetőkön van” – érvelt David Whiston, a Morningstar elemzője a hírügynökségnek.

A részvényprémium jellemzően a tehetségek megtartásának egyik módja. Farley szerint ez kulcsfontosságú volt a versenyképesség szempontjából a közelmúltban. A részvényjuttatások egy nagyobb, teljesítményalapú javadalmazási rendszer részét képezik, amely kifizetéseket is tartalmaz. A bónuszokat a vállalat alkalmazottai és többségében vezetők kapják. A jutalmakat három év szolgálati idő elteltével ítélhetik oda, és általában márciusban adják. 

A juttatást több mutató alapján számolják, így például a járműminőség, az összbevétel és az elektromosautó-eladások alapján.

A Ford régóta gyengén teljesít

Az amerikai autógyártó gyenge hatékonysággal küzd a veszteséges elektromos autók és a hagyományos járművek üzletágában is. Farley évek óta azzal hitegeti a befektetőket és a munkavállalóit, hogy alapvetően átalakítja a vállalatot: karcsúbbá és versenyképesebbé teszi.

Farley legutóbb arra hivatkozott, hogy „sok költséget és káoszt” okoz Donald Trump kereskedelempolitikája, főként a vámígéretei Mexikóra és Kanadára. Az autógyártó amerikai versenytársainak ugyanakkor nagyobb a kitettsége Mexikóban, mégis jobban szerepelnek.

A Ford részvényei az elmúlt egy évben mintegy 23 százalékkal estek, miközben a detroiti rivális General Motors árfolyama az alacsonyabb költségek és a magasabb profit miatt mintegy ugyanekkora mértékben emelkedtek.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.