BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Bedobta a törülközőt az Európai Unió, viszlát, zöldküzdelem

Az Európai Bizottság jelentősen felpuhítaná a vállalati fenntarthatósággal kapcsolatos jogszabályait. A zöldátalakulást, ezen belül az ESG-t szabályozó rendeleteket és irányelveket az Európai Unióban és azon kívül is többen kifogásolták. A bírálók szerint a túl sok szabály meggátolja az európai vállalatok versenyképességét. Úgy tűnik, a bizottság beadja a derekát.

Az Európai Unió várhatóan visszavonja a környezetvédelmi, társadalmi és vállalatirányítási (ESG) jogszabályai jelentős részét. A döntés azután született, hogy többen aggodalmukat fejezték ki a túl sok szabály miatt, amelyek ráadásul az unió versenyképességét is akadályozzák – értesült a Bloomberg egyelőre bizalmas dokumentumokból. Ezekről az aggályokról a Világgazdaság is beszámolt korábban.

Zöld átalakulás: alábbhagyott a hevület
Zöldátalakulás: alábbhagyott a hevület / Fotó: AFP

Az Európai Bizottság, azaz az Európai Unió végrehajtó szerve a dokumentumokban azt javasolja, hogy a gazdasági érdekek védelmében fel kell puhítani az ESG-szabályozást, kezdve a vállalatok jelentési követelményeitől az ellátási láncok irányításáig. 

A végleges javaslatot szerdán hozzák nyilvánosságra.

Az Európai Bizottság javaslatai

  • A vállalati fenntarthatósági átvilágítási irányelv (CSDDD) jelentős korlátozása. A jogszabály célja, hogy a vállalatokat jogi felelősségre vonják, ha értékláncukban megállapítják az ESG-szabályok megsértését, azaz a beszállítóik cselekedeteiért is vállalniuk kell a következményeket.
  • A szén-dioxid-kibocsátási határkiigazítási mechanizmus (CBAM) felpuhítása, hogy csökkentsék uniós vállalatok jelentéstételi kötelezettségét. Az eszköz arra szolgál, hogy a kevésbé szigorú környezetvédelmi politikával rendelkező országokból származó árukra, például acélra és cementre, vámot vet ki.
  • A fenntarthatósággal kapcsolatos vállalati jelentéstételről szóló irányelv (CSRD) és a CSDDD teljes hatálya csak azokra a cégekre vonatkozzon, amelyek több mint ezer alkalmazottal és 450 millió eurót meghaladó éves árbevétellel rendelkeznek. Ez kizárná azoknak a vállalatoknak a 85 százalékát. amelyekre jelenleg CSRD vonatkozik, továbbá összhangban lenne a német és francia követelésekkel.
  • A CSRD-jelentéseket egy évvel később vezetnék be.
  • Egyhítenének az auditokra és az éghajlatváltozási tervekre vonatkozó követelményeken.

A hírügynökség a tervezetek alapján azt találta, hogy a vállalatoknak a pénzügyi ESG-kockázatok mellett továbbra is tekintettel kell lenniük a működésük környezeti és társadalmi hatásaira. A CSDDD és a CSRD javasolt felhígítása miatt azonban az alapelv valószínűleg az eredetinél kevesebb cégre vonatkozna.

A lépés világszerte jelentős hatást gyakorol az ESG jövőjére, mivel a világ ESG-alapjainak jóval több mint 80 százaléka Európában található.

Az Európai Fenntartható Befektetési Fórum (Eurosif) kritikus a változtatásokkal kapcsolatban. Aleksandra Palinska ügyvezető igazgató szerint a bizottság „drasztikus változásokat javasol a fenntarthatósági jelentéstételi szabályok hatályában”, olyan mértékben, amely „korlátozza a befektetői hozzáférést az összehasonlítható és megbízható fenntarthatósági adatokhoz”, továbbá kevesebb olyan beruházás valósulhat meg, amely az ipari dekarbonizációt és a hosszú távú növekedést szolgálná.

esg
A bírálók szerint a túl sok szabály gátolja az európai vállalatok versenyképességét / Fotó: Shutterstock

Az ESG-szabályok tervezett visszavágása „meggondolatlannak” tűnik Maria van der Heide, a ShareAction nonprofit szervezet vezetője szerint. A civil szervezet munkatársa úgy látja: azt, hogy a legégetőbb válságok kezelésére kidolgozott fenntarthatósági jogszabályokat zárt ajtók mögött, rekordsebességgel hozták meg, „nem egyszerűsítés, hanem puszta dereguláció”.

A jelenlegi ESG-szabályokat az Európai Unióban és azon kívül is bírálják

Az unióban a blokk két legnagyobb országa vitatja a szóban forgó uniós jogszabályokat. Németország és Franciaország is azt szeretné, hogy a kis és közepes vállalatokra (kkv-kra), ne vonatkozzon teljes körű jelentéstételi kötelezettség, mivel az rontaná a termelékenységet. Sőt, a francia kormányszóvivő egyenesen pokolinak nevezte ezt az előírást a cégek szempontjából.

A napokban pedig az amerikai kereskedelmi kamara (AmCham) szólított fel több rendelet felfüggesztésére és átalakítására.

A tét az Európai Unió globális versenyképessége, a visszakapaszkodás Amerika és Kína mellé

Donald Trump új amerikai elnök deregulációt hirdetett a gazdaságában, hogy ezzel is elősegítse a vállalatok hazai és nemzetközi versenyképességét – pedig az Egyesült Államok cégei még ez előtt is messze lekörözték az európaiakat. Nézzük csak meg azt, hogy hány európai és amerikai található a világ legnagyobb vállalatai között, és milyen uniós vállalatok távoztak a zöldpolitika miatt.

A republikánus politikus keményen nekiment elődje, Joe Biden zöldprogramjának, és a vámokat tette az amerikai kereskedelempolitika központi elemévé.

Benyújtotta EU-s versenyképességi tervét Mario Draghi - 800 milliárd eurónyi beruházás kellene

Versenyképességének javítása nélkül az EU végérvényesen lemaradhat. Mario Draghi az Európai Bizottság felkérésére készítette el 400 oldalas javaslatcsomagját.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.