
Hegyeket kell átfúrni az új horvát autópálya miatt
Földrajzi elhelyezkedése miatt a közép horvátországi Pozsegára a horvát sajtó gyakran zsákvárosként hivatkozik. A Papuk-, a Psunj- és a Krndija-hegység közti katlanba ékelődött települést ugyanis elkerülik a főutak. A jelentős gazdasági hátrányt okozó elszigetelődöttségnek azonban hamarosan vége, a horvát kormányfő ugyanis a városban járva hivatalosan is bejelentette, hogy autópálya épül a megyeszékhely és a Zágráb–Belgrád sztráda között.

A 14,5 kilométer hosszúra tervezett gyorsforgalmi út megépítése nem lesz egyszerű, mert át kell hozzá fúrni a települést övező hegyeket. Éppen ezért az építkezés két fázisban lesz megvalósítva. Első körben az autópálya keleti szelvényét és a hozzá tartozó kétsávos, 1650 méter hosszú alagutat építik meg és adják át a forgalomnak.
Ha ezzel elkészülnek, akkor megkezdődik a nyugati pálya építése is, ezalatt a forgalmat mindkét irányba a sztráda korábban elkészült keleti oldalára terelik. A Horvát Autópálya-kezelő szerint az építkezéshez szükséges dokumetáció már készen van. A munkálatok pedig az idei év második felében kezdődhetnek, és várhatóan 2030-ra érnek véget. A projekt összköltsége 160 millió euró, amit a horvátok saját és uniós források bevonásával fedeznének. Sajtóhírek szerint a kivitelezésre a China Road and Bridge Corporation a legesélyesebb. Zágráb ugyanis elégedett a vállalattal, mert a kínai céghez köthető az elmúlt évek legjelentősebb horvát infrastrukturális beruházásának, a peljesaci hídnak az építése.
Több autópálya-projekt is folyamatban van
Horvátország északkeleti részén hamarosan átadják az A5-ös autópálya befejező szakaszát, ami a határt elérve a magyarországi M6-os autópályához fog csatlakozni. Gőzerővel folynak a munkálatok a szlavóniai Okucani és a bosnyák határ között is. Az utóbbi a tervek szerint az év végére készül el. Ezzel párhuzamosan zajlik a Dubrovnikba vezető autópálya tervezése is.
Ajánlott videók

Guruló okostelefonok: feltörhetőek az elektromos autók?



