BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ha ez is bejön, a dubai csoki helyett tanulhatjuk az új szót: boba

Hónapok alatt forgatta fel az európai édességpiacot a dubai csoki, és kézenfekvő elgondolkodni rajta, a piachódításhoz felhasznált egyszerű receptet milyen termék ismételheti meg. A boba tea kézenfekvő jelöltnek tűnik, ráadásul nagyságrenddel erősebb berobbanási potenciállal: a dubai csoki nem tudott milliárdosokat produkálni, a boba tea igen, ráadásul hatékonyabban terjed, sőt hazai piacán olyan riválisokat nyomott már le, mint a Starbucks és a MacDonald’s.

Csokoládét ettünk már, sokfélét és régóta, tavaly egy fajtája mégis berobbant a piacra. Végül szinte nem volt, aki ne hallott volna a dubai csokiról, és ne akarta volna legalább megkóstolni a kultúrákon átszánkázó pisztáciás édességet – és a dubai csokit európai divatőrületté varázsoló módszer tulajdonképp végtelenül egyszerű: a TikTok és az Instagram, majd minden, ami közösségi média, villámgyorsan, hónapok alatt itatta át a vásárlók agyát az új termék megkívánásával, az ifjabb generációktól haladva az idősebbekig. Sokan törik a fejüket, milyen termékkel lehetne ezt megismételni. Nézzünk meg egy kézenfekvő jelöltet, amely a dubai csokinál akár még „robbanékonyabb” lehet, ha a közösségi média „rákattan”. A(z egyik) neve: boba tea.

Boba tea: Pekingben már az életmód része a fiatalok számára – ha ezt is felkapja a TikTok, Európában is lekörözheti a dubai csokit
Boba tea: Pekingben már az életmód része a fiatalok számára – ha ezt is felkapja a TikTok, Európában is lekörözheti a dubai csokit / Fotó: AFP

Egzotikus (keleti), a fiatalok számára vonzó, a köztük hódító egészségdivatnak tökéletesen megfelel, közösségi alkalmakat teremt, a változatai szinte végtelenül variálhatók: a boba tea vagy buboréktea mindezeknek a feltételeknek eleget tesz.

Amint csokit is ettünk, teát is ittunk már bőven. 

A boba tea azonban más: véletlenül se a Csengetett, Mylord? délutáni teáját kortyolgató dámákra és csokornyakkendős urakra gondoljunk háttérként, és ne is arra az italra. 

Inkább üzletek hatalmas láncaira, amelyekben távol-keleti fiatalok tömegesen fogyasztják a sokféle összetételben készíthető, olcsó és finom italt. Már a millenáris generáció is „rákattant”, és a Z generáció is imádja.

Boba, bubu, buboréktea, gyöngytejtea, buboréktejtea, bobadzsúsz – honnan származik és mi a boba tea?

A terméknek csak a magyar nevére hirtelen ennyit találtunk, amiből látszik egyrészt, hogy már elérhető nálunk is, másrészt pedig hogy nem alakult ki olyan kultúrája, mint Ázsiában a bobának, vagy ami Amerikában a kávézóláncokat megteremtette. 

Harmadrészt még azt is tükrözi, hogy az 1980-as években felfedezett ital – amelynek eredetileg tajvani fekete tea, tápiókagyöngyöcskék, sűrített tej és szirup vagy méz voltak az összetevői – mára rengeteg változattal rendelkezik. 

A fekete tea helyét átvette a zöld tea, a tápiókagyöngyök mérete megnőtt az eredetihez képest. Alapvetően a boba teák gyümölccsel ízesített vagy tejes teák, de létezik a kettő keveréke is, van, hogy a tápióka az állandó összetevő, az alap pedig száz százalékban préselt gyümölcs, sőt a boba tea lehet fagylaltos tejturmix is. 

Ki a nyerő, a Starbucks, a McDonald’s vagy a boba tea?

Ha Kelet-Ázsia, akkor Kína, és a gazdagodó másfél milliárdos népességű óriás hírein edződve már-már kezdünk hozzászokni a nagy számokhoz, ami a vállalati forgalmat és nagyságot illeti. 

A boba tea népszerűségét emellett is szemlélteti egy április 23-án esedékes esemény: tőzsdére megy, 300 millió dollár értékű részvényt kibocsátva a Sichuan Baicha Baidao Industrial Co. A legnagyobb hongkongi kibocsátás nem az autóiparban történik, nem is a technológia valamely ágában: ez a vállalat egy bobatea-lánc.

Tudjuk még fokozni: csak a harmadik legnagyobb Kínában. Az alapító-tulajdonos házaspár, Vang Hsziao-kun és Liu Vej-Hong milliárdossá vált vele. Nem is ők az első buboréktea-milliárdosok: már legalább hatan vannak.

Hol a legnépszerűbb a buborékos tea? 

A fő helyszín az egyre jómódúbb, de az árra még figyelő, hatalmas kínai piac. De a hatalmasra nővő bobatea-láncok nemcsak Kínában nyomulnak, hanem külföldön is. A legnagyobb, a Mixue Bingcheng például csak Indonéziában több mint 2600 (!) üzlettel rendelkezik.

A közösségi médiában, a TikTokon és máshol forog egy vicc, hogy ha üres üzethelyiséget látsz, akkor ott hamarosan Mixue fog nyílni

– idézi az AP az egyedülálló indonéz anyát, Rama Julianát, aki a kislányát iskola után szokta a megfizethető Mixuébe vinni, ahol egy tea csak körülbelül 400 forintba kerül, egy fagyi pedig 180-ba.

Sok-sok buba
Sok-sok boba / Fotó: AFP

Itt egyúttal megválaszolhatjuk a fent feltett kérdést is: ki a nyerő a nemzetközi láncok között, a Starbucks vagy a McDonald’s? Netán a boba tea?

Üzletek számában az óriások így állnak:

  • Starbucks: 40 200 (2024 vége felé)
  • McDonald’s
  • Mixue 45 302 (2024 szeptemberében, 12 országban). 

Lehet, hogy egyszer Budapesten is több lesz a bobateázó, mint a Starbucks kávézó?

A boba teás Mixue csak tavaly lett a világ legnagyobb vendéglátólánca, a negyedik helyről előresorolva, amiből érzékelhetjük, mekkora fordulatszámmal alakul át a világ. De vajon át tudja-e ugorni a buboréktea a kontinensek közti határt? Amerikából Európába a Starbucksnak vagy a McDonald’snak viszonylag könnyen ment, de az ázsiaiak hagyományosan mást fogyasztanak és szeretnek, mint az európaiak. 

Tudjuk-e például, mi a maccsa? Ez egy nagyon nagy mennyiségben, letakarva termesztett és exportált japán zöldtea-fajta. Amiből egyébként mára jelentős hiány alakult ki, mert 2022-ben Jasmine és Freya Smith influenszer a TikTokon posztolgatni kezdett róla. Mellesleg ebből is csinálnak bubuteát.

Emlékezzünk a dubaji csoki példájára. 

A buboréktea esetében talán csak annyi kell, hogy a TikTokon népszerűvé váljék valamelyik fajtája, ami a villámmódszer lenne. 

Bubavlogger – Kínában már ilyen is van
Bubavlogger – Kínában már ilyen is van. Elég volt a TikTokon egy videó, a boba tea máris felkapott lett / Fotó: AFP

Az ázsiai beszivárgás a lassú, szerves módszerrel sem lehetetlen: valaha még alig volt kínai étterem Európában, aztán egy idő után nagyon sok lett belőlük. A fiatal korosztályok kereslete akár döntő tényező is lehet egy ilyen „bevándorlásban”.

Emellett a bobatea-láncok lassan olyan tőkeerőssé válnak, hogy már az amerikai láncok választotta piacfoglalás sem elképzelhetetlen: egyszer csak gondolnak egyet, jönnek, látnak – és talán győznek is. Ha igen, az nagyobbat fog szólni, mint a dubaicsoki-láz.

Mi a tápióka – a tápiókagyöngy felhasználása és hatása 

Összetevők: zöld tea, gyümölcsök, tej – mindebből már sejthetjük, hogy az egészséges táplálkozás részeként és gyerekeknek, fiataloknak, könnyen eladható italról van szó.

A tápiókáról kevesebbet tudunk Európában, de ismert – pontosan illik ebbe a vonalba. A tápióka a manióka (vagy kasszava) nevű, trópusi tájakon honos kutyatejféle feldolgozott formája, önmagában íztelen és szagtalan, de fehérjében és keményítőben nagyon gazdag.

Elsőként valószínűleg a maják használták fel. A manióka gyökeréből kivont keményítőlisztből készítik, és rengeteg felhasználási módja van, pudingot is főznek belőle, leveseket, szószokat sűrítenek vele, granulálják, de szirupként, lisztként, tápiókakeményítőként is vásárolható. 

Nincs benne glutén, sem laktóz, ezért a „mentes” étkezés egyik nagyon népszerű alapanyaga. Zsírtartalma alacsony, szénhidráttartalma magas. Vastartalma segít a vérképzésben, a vér oxigénellátásában, a fehérjetermelődésben. A nátriumtartalma alacsony, márpedig az európaiaknak gyakran túl magas nátriumbevitelük.

Boba tea házilag – hogyan kell elkészíteni a buborékteát? 

„Gyöngyökkel gazdag hűsítő teát otthon is készíthetünk. Semmi más dolgunk nincs, mint a gyöngyöket megfőzni, majd cukorszirupba tenni. Készíteni kell mellé még egy kedvünk szerinti teát, amit sűrű redukcióvá főzünk. Majd ki kell választani, milyen gyümölcslével vagy sziruppal szeretnénk elkészíteni” – írta a Mindmegette.

A hozzávalók és a recept itt olvashatók.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.