BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megrepedt az Apple növekedési sztorija – két fronton is gond van a szolgáltatásokkal

Az Apple szolgáltatási üzletágát két friss fejlemény is megrázta: egy amerikai bíróság szerint a cég megsértette a korábbi App Store-döntést, miközben 22 év után először csökkent a Safari-keresések száma. A befektetők aggodalommal figyelik, hogy ezek a jelek megtörhetik-e a magas nyereségtartalmú szolgáltatási szegmens eddigi lendületét. Ha a növekedésbe vetett hit meginog, az Apple-árfolyam sem marad érintetlen.

A világjárvány idején megnőtt a kereslet az Apple hardverei iránt, de a növekedés súlypontja azóta a magasabb profitot hozó szolgáltatási üzletágra helyeződött át. Most azonban több friss fejlemény is megkérdőjelezi ennek fenntarthatóságát. Egy amerikai bíróság április végén kimondta, hogy az Apple megsértette azt a 2021-es ítéletet, amely előírta, hogy engednie kell az alkalmazásoknak külső vásárlási lehetőségek hivatkozását is megjeleníteni. 

Megrepedt az Apple növekedési sztorija – két fronton is gond van a szolgáltatásokkal
Megrepedt az Apple növekedési sztorija – két fronton is gond van a szolgáltatásokkal / Fotó: Hans Lucas via AFP

Bár a vállalat formálisan eleget tett a követelésnek, a gyakorlatban figyelmeztetésekkel és megmaradó díjakkal akadályozta a felhasználókat, így a bíróság újabb intézkedést rendelt el. A hatás elsőre csekélynek tűnhet – az amerikai App Store bevétele csupán az éves eredmény 3 százalékát teszi ki –, de a piaci bizalom számára komolyabb következményei lehetnek.

Egy héttel később további aggodalmat váltott ki egy a Google elleni trösztellenes per tanúvallomása, melyből kiderült

22 év után először csökkent az Apple Safari böngészőjén végzett keresések száma. 

A felhasználók egyre inkább a mesterséges intelligenciát használó csetbotokat, például a ChatGPT-t használják információszerzésre. A szolgáltatási üzletág jövője emiatt még érzékenyebbé válhat a piaci hangulatváltozásokra. Az Apple jelenleg több mint 2 milliárd eszközzel uralja a disztribúciós piacot, és évi 20 milliárd dollárt kap a Google-től exkluzív keresési partnerségért. Emellett az OpenAI is fizet az Apple-nek a ChatGPT-integrációért.

A szolgáltatási üzletág bevételi aránya 2015-ben még csak 9 százalék, 2025-re már 26 százalék, és a várakozások szerint 2029-re eléri a 30 százalékot – a profiton belüli súlya pedig ennél is nagyobb lesz. Az Apple árfolyamát jelenleg is növekedési sztoriként árazzák (a forward P/E-ráta 29), de ha a szolgáltatásokkal kapcsolatos optimizmus meginog, ez az értékeltség gyorsan túlzottnak tűnhet.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.