BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Új autók eladása: egyszerre ütött be a katasztrófa a briteknél és az oroszoknál

Európa mindkét végén, az Egyesült Királyságban és Oroszországban is csökkentek az új autók eladásai. Míg a britek tizedével, addig az oroszok negyedével kevesebb személyautót vásároltak áprilisban, mint a tavalyi év negyedik hónapjában.

Az Egyesült Királyságban 10,4 százalékkal csökkent az új személygépkocsik eladása áprilisban éves szinten az új adók bevezetése és a késői húsvét miatt. A brit autógyártók és autókereskedők szövetségének (SMMT) honlapjára felkerült adatok szerint áprilisban 120 331 új autót regisztráltak az országban, 13 900-zal kevesebbet, mint tavaly áprilisban.

autó Car export via the BLG Autoterminal Bremerhaven, autógyártók
Beszakadt az autópiac a briteknél és az oroszoknál is / Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

Éves összevetésben a dízelüzemű járművek eladásai 26,2 százalékkal, 6381-re, míg a benzinüzeműeké 22 százalékkal, 58 733-ra csökkent. Eközben a kizárólag akkumulátorról üzemelő elektromos autók (BEV) eladása 8,1 százalékkal, 24 558-ra nőtt, a hibrid-elektromos autóké (HEV) 2,9 százalékkal, 16 586-ra csökkent, a hálózatról is tölthető, plug-in hibrid (PHEV) autóké pedig 34,1 százalékkal, 14 073-ra emelkedett. Áprilisban a benzines autók piaci részesedése 48,8 százalék, a dízeleseké 5,3 százalék, a BEV autóké 20,4 százalék, a PHEV autóké 11,7 százalék, a HEV autóké pedig 13,8 százalék volt.

Oroszországban 102 100 új személyautót adtak el áprilisban, 25,5 százalékkal kevesebbet tavaly áprilissal összevetve – áll az orosz Avtostat elemző ügynökség szerdán ismertetett jelentésében.

Az idei első négy hónapban 349 041 új autót értékesítettek Oroszországban, ami 25,4 százalékkal marad el a tavalyi azonos időszakhoz képest. Áprilisban, ahogy már hosszú ideje, a Lada márka volt a piacvezető, 28 500 új autó eladásával, piaci részesedése pedig közel 28 százalékos volt. A második helyen a kínai Haval végzett 12 900 autóeladással. A következő három márka is kínai volt: a Chery (10,9 ezer), a Geely (6,7 ezer) és a Changan (4,6 ezer).

Nem látják a jövőt az európai autógyártók

A vámok hatása túlságosan kiszámíthatatlan, ezért nem nyújtanak útmutatást a befektetőknek. A Stellantis és a Mercedes is visszavonta az előrejelzését, míg a Volkswagen figyelmeztetett, hogy az övében a vámok hatása nem szerepel.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.