Bár a hágai NATO-csúcson egy oldalon állnak, és igyekeznek közös döntéseket hozni, az Amerikai Egyesült Államok és az Európai Unió közöti vámháború nagyon úgy tűnik, hogy még nem ért véget. Az EU ugyanis azt tervezi, hogy megtorló vámokat vet ki az amerikai importra, többek között a Boeing repülőgépekre is, ha Donald Trump amerikai elnök alapvámot vet ki az Európából származó árucikkeire.
A Bloomberg értesülései szerint az EU tisztviselői arra számítanak, hogy Washington a kereskedelmi tárgyalások lezárása után is fenntart majd bizonyos vámokat. Az Európai Bizottság eddig hivatalos csatornákon nem tett utalást arra, hogy Amerikai ilyen lépése megtorlást váltana-e ki az unió részéről.
„Néhány kulcsfontosságú ágazatban büntetőtarifát kell bevezetnünk és egyensúlyt kell teremtenünk, ha az Egyesült Államok ragaszkodik az aszimmetrikus megállapodáshoz, és akkor is, ha a tárgyalások eredménye az lesz, hogy marad a 10 százalékos általános vám” – nyilatkozta Stephane Sejourne, az EU ipari biztosa a Bloomberg Newsnak.
Az Európai Unió számára kiemelten fontos, hogy dűlőre jusson Washingtonnal, hiszen Donald Trump csak július 9-ig függesztette fel az által bejelentett vámokat, így ha nem tudnak megállapodni a felek, akkor onnantól 50 százalékra emelkedik az Egyesült Államokba irányuló valamennyi EU-s termékre kivetett vám. Emiatt a tárgyalások az elmúlt hetekben felgyorsultak, és az Európai Bizottság mindent megtesz annak érdekében, hogy mindkét fél számára előnyös megoldás születhessen.
Az EB a tárgyalások végeredményét követően dönt arról, hogy milyen mértékű aszimmetriát hajlandó elfogadni. Ugyanakkor ha az amerikai vámokra válaszul megtorló vámokat akar bevezetni a Bizottság, azt a tagállamokkal is egyeztetnie kell, nem dönthet saját hatáskörben róla.
Az Európai Unióban sokan arra számítanak, hogy az amerikai vámok egy része akkor is érvényben marad, ha megállapodás születik a felek között, beleértve a 10 százalékos alapvámot is. Erre utalhat az is, hogy az Egyesült Királyság ebben a hónapban írt alá megállapodást az Egyesült Államokkal, melynek értelmében szinte minden brit exportra megmaradt a 10 százalékos vám.
A kereskedelmi háborúban az egyik leginkább kiszolgáltatott ágazat a polgári légi közlekedés lesz. Stephane Sejourne szerint a franciaországi toulouse-i székhelyű Airbus nem lehet kitéve a virginiai Arlingtonban székelő Boeing tisztességtelen versenyelőnyének amiatt, mert az európai repülőgépgyártónak további 10 százalékos vámmal kell szembenéznie.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.