Több mint egy évtizeddel azután, hogy a Meta 19 milliárd dollárért megvásárolta a WhatsAppot, a vállalat végre elindította az alkalmazás érdemi monetizálását: mostantól hirdetések jelennek meg a platformon. Ez jelentős fordulat egy olyan alkalmazás történetében, melynek alapítói (Jan Koum, Brian Acton) kifejezetten elutasították a reklámipart, és emiatt végül távoztak is a cégtől.
A Meta hétfői bejelentése szerint a vállalkozások ezentúl ún. status adokat helyezhetnek el a WhatsApp Frissítések (Updates) fülön belül, ahol a felhasználók a Státusz funkción keresztül 24 óra után eltűnő tartalmakat oszthatnak meg – ez hasonló az Instagram Storieshoz.
Ezek a hirdetések nem jelennek meg a személyes beszélgetésekben, az adatvédelem megőrzésére hivatkozva.
Emellett a WhatsApp új Csatornák (Channels) funkciójában is változás áll be: keresési hirdetésekkel, illetve előfizetéses modellel. A csatornák lehetővé teszik, hogy egyoldalú üzenetformában szervezetek vagy személyek nagy tömegekhez juttassanak el frissítéseket. Mostantól az adminok fizethetnek azért, hogy csatornáik előkelőbb helyen jelenjenek meg a keresési találatokban, később pedig lehetőségük lesz havi előfizetési díjat is kérni a tartalmakért – ennek 10 százalékát a Meta idővel magához irányítja.
Mark Zuckerberg már 2022-ben jelezte: a WhatsApp lehet a Meta következő fejezete. A cég célja, hogy a vállalkozások és fogyasztók közötti üzenetküldés váljon a jövő egyik kulcsfontosságú bevételi forrásává.
Már most is működnek Facebookon és Instagramon olyan hirdetési formák, melyek közvetlenül a WhatsAppra irányítják a felhasználót, hogy ott lépjen kapcsolatba egy vállalkozással.
A WhatsApp jelenleg több mint 3 milliárd havi aktív felhasználóval rendelkezik világszerte, ebből több mint 100 millió az Egyesült Államokban. A Meta becslések szerint eddig is akár évi egymilliárd dollárt keresett a vállalkozásoknak kínált üzenetküldési eszközökkel, most azonban új szintre lép a bevételszerzés.
A cég szerint a hirdetések célzásához csak alapvető adatokat használnak majd fel – például az országot, a nyelvet, a készülék típusát vagy a felhasználók korábbi interakcióit –, és a személyes csevegések, illetve hívások továbbra is végpontok közötti titkosítással védettek maradnak.
Mark Zuckerberg személyesen toborozza új, mintegy 50 fős „szuperintelligencia-csapatát”, hogy a Meta elsőként érje el az általános mesterséges intelligencia (AGI) szintjét. A csapatépítéssel párhuzamosan több milliárd dollárt fektet be a Scale AI-ba, miközben a vállalat átrendezi irodáit, és elhalasztja a Behemoth nevű nagymodell bemutatását. A lépés részben a Llama 4 gyenge fogadtatására adott válasz, Zuckerberg pedig az elmúlt hónapokban egyre inkább személyesen irányítja a mesterséges intelligencia- (MI) fejlesztéseket. A Meta prioritása immár az MI, amelyre a következő években akár több százmilliárd dollárt is áldozhatnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.